Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 835 ggr
laddare
0

Råd om min kaninsbeteende.

Hej! Jag köpte en kaninunge i början av november som alltid vart framåt, glad och nyfiken. Efter nån vecka blev hon bekväm med buren och rummet och hoppar fritt när jag är hemma/ i mitt rum. Men just nu har jag två beteenden som jag verkligen skulle behöva ha hjälp och råd om hur jag ska träna bort dem:

1: I sin bur (som är ca 110x70) har hon blivit otroligt rädd/arg på mig de sista veckorna. Hon börjar med göra utfall, med tassarna först, och kan i vissa fall nafsa/nypa lite i min hand samt grymtar. När jag sedan försöker klappa henne, eller lugna henne så börjar hon mer gny/pipa än att grymta. Och jag vet inte riktigt hur jag göra för att få henne att istället bli glad etc. Många tips? eller om någon annan jobbat bort detta beteendet skulle vara jättehjälpsamt!

2: Hon älskar uppmärksamheten när hon är utanför sin bur, hon vill alltid vara runt fötterna och vill alltid bli kliad/busad med. Men hon har börjat nafsa/nypa mig, speciellt i fötterna när jag inte ger henne uppmärksamheten. Samt att hon "gräver" mig på fötterna också… Jag brukar försöka att putta bort henne eller lyfta bort henne, men det spelar ingen roll om jag flyttar henne 1 eller 20 gånger. För hon springer ändå bara tillbaka och fortsätter. Hur ska jag få henne att sluta? Detta är inte ett beteende som jag uppskattar precis, även om hon inte gör mig illa.

Jag har haft totalt 4 kaniner i en yngre ålder, mellan jag var 10-15år tror jag. Idag är jag 18 och tycker att jag är mycket "bättre med kaniner" än vad jag var förut. Tacksam för alla tips? och råd som du kan ge! ❤️

Maleficum
0

Hur gammal är hon? Låter som hon blivit könsmogen och speciellt honor kan få för sig att vakta sitt revir (buren). Min ena hona jag hade morra och "boxa" när man kom med mat (dock inte annars) och man han aldrig fylla mat i skålen för hon slog det ur handen. Lärde henne att hoppa i cirkel för godis så varje gång man kom med mat börja hon hoppa i cirkel och man han fylla skålen utan problem.

Kan hon hoppa ut ur buren på egen hand när du öppnar? Isåfall skulle jag nog låta henne i stort vara när hon är i buren och låta henne komma ut själv och sen gosa och göra sånt utanför buren så hon känner att hon har ett utrymme hon får vara helt ifred och ha som sitt egna.

Har aldrig själv haft kanin som nafsar efter en när dem vill ha uppmärksamhet men är det uppmärksamhet hon vill ha hade jag nog gått därifrån så fort hon börja med det men om hon bara buffar eller gör något annat för att få uppmärksamheten skulle jag ge mycket uppmärksamhet så hon kan lära sig hur hon kan kommunicera vad hon vill på ett sätt som funkar för er båda.

Sen kan det ju vara ett tips? att träna in lite olika trix och ge en del leksaker åt henne. Om du gör något så du inte har tid att ge mycket kel när hon vill ha det så kan du ju kanske ge henne en "godisboll" eller liknande så hon får något att fundera över. (Jag har även ett "UFO" som är lite klurigare, en film på min förra hane med sitt UFO)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Irmelinis
0

Maleficum har skrivit jättebra tips? till dig 👍

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening