Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2085 ggr
Trebit
0

Hård knuta av ny päls?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag inspekterade Lunas päls nyss och hittade ett parti med väldigt konstig päls bak på ryggen. Det var som en hård knuta, ca 1 cm stor av kompakt ny päls som växte rakt ut, mitt bland all lång päls. Har aldrig sett nåt liknande.
Resten av hennes päls bak är närmare 3-4 cm lång nu, där hon inte riktigt fällt klart än. (Det känns som att hon har väldigt lång päls för att inte vara långhårig? Benjie's blir aldrig längre än ca 2 cm)
Kan det när Benjie drog päls av henne vid deras ihopsättning försvunnit så mycket att det växer ut på det här sättet? Någon annan som sett något liknande någon gång?

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

emms
0

Jag tror det kan ha hänt vid ihopsättningen. Vet att om kaniner får ett sår eller helt enkelt bara blir avryckt pälsen kan det växa ut sådär efteråt. Känns och ser lite konstigt ut i början men det brukar bli normalt sen :)

Emma

Trebit
0

#1 Jag har aldrig hört talas om det förut! Intressant! Tack för att du svarade^^
Det känns verkligen jättekonstigt när man drar fingrarna över det.
När ny päls vid fällning växer ut sådär under den befintliga pälsen växer det ju överallt liksom, och då märks det inte.

Tumblr - ☆ - Instagram

Smultrondraken70
0

Molly ryckte ordentligt med päls från Bosse vid ett par tillfällen när jag satte ihop dem (blev kala fläckar) och den nya pälsen växte ut som en liten filtad kompakt fläck, lite som du beskriver.

Trebit
0

#3 Verkar som att det är helt normalt alltså! Skönt att veta🙂

Tumblr - ☆ - Instagram