Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2435 ggr
Fridaaaa
1

Stampar på kvällar/nätter

Messi har senaste 2-3 kvällarna har han stampat i sin bur och fattar inte varför.
Finns ingenting han kan vara rädd för. 

Han får vara ute och skutta utanför buren 8-14 timmar varje dag. Ute om vädret tillåter, annars inne.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Sockertoppens_kaniner]
0

Finns det verkligen ingenting som kan ha skrämt honom? Vissa kaniner reagerar ju på typ vad som helst. ;)

Fridaaaa
0

#1 Hundarna borde reagera då plus att det finns ingenting annorlunda eller något som borde kunna skrämma honom. Finns inga fönster han kan se ut ifrån och ingenting är ändrat i rummet. Inget vi hör eller hundarna hör. Speciellt inte 2-3 nätter/kvällar i rad :/ Han är inte lättskrämd heller. Så känns inte så troligt

Dexterr
0

Uppmärksamhet? Uttråkad?

Fridaaaa
0

#3 Han älskar att vara i hagen/skutta i sovrummet men kan han inte göra dygnet runt :(  Och har att göra på dagarna. Finns inte mer saker jag kan ha in i buren heller :/ Uppmärksamhet vill han nog ha ofta men kan ju inte han det jämt :(

Han har toalätten, huset, grenar i buren, plus matskål och hö såklart. Så något annat får ej plats :(

TerreJ
0

Om det inte är uppmärksamhet eller understimulering kanske det är att han bara inte gillar att vara i buren 😐 Eftersom att han får vara ute så mycket utanför buren, vilket är super bra! Så kanske han inte tycker det är roligt att vara i buren för han vill istället vara ute och skutta. Vet att en kompis till mig har en rutin en viss tid hon tar in honom så han lär sig att nu ska jag vara i buren. Vet inte om det funkar på alla tyvärr 😕 Men hoppas de löser sig! Måste även tillägga att det är en riktigt söt och fin kanin du har 🙂

Medarbetare på  djurparker                                                                                                                       För mer bilder http://nouw.com/theresefoto

Fridaaaa
0

#5 Tack :)
Förmodligen vill han ha uppmärksamhet eller för att han inte vill vara i buren men kan inte ge uppmärksamhet mitt i natten och han kan inte vara utanför buren nattetid så :/
Jag kan tyvärr inte ha exakta tider. Mycket som spelar in :/

Lolleee
0

Min kanin gör likadant och då springer hon rundor i buren samtidigt.

Fridaaaa
0

#7 Ja jag är glad att han inte springer rundor i buren i alla fall.
men extremt störigt att höra stampandet mitt i natten :/

Irmelinis
0

Kanske bara tonårsfasoner? Han kanske testar och se vad som händer, om det är någon annan kanin som svarar på hans stamp. Kanske han är lite ensam, men det går säkert över. Våra lejon hade en period när de stampade åt allt möjligt på nätterna. Om det blåste mycket ute, så var stampandet igång, en gång var det en grävling som bökade omkring i trädgården mitt i natten (hundarna reagerade inte ens!) som de reagerade på, ibland har de hört eller känt doften av grannens katter utanför fönstret på sena kvällar (hundarna struntar i dem) och då var stamp-festen igång, haha. Kaninerna hör så mycket som varken vi eller hundarna hör, men mina lejon verkar ha kommit över det nu när de är vuxna, antagligen har de vant sig vid ljuden/lukterna och vet att det är inget farligt. :)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
0

Vaknade 4-5 ggr inatt av han, svintrött idag :( Har en hund som reagerar på mycket ;) och han har inte fönster eller ytterdörren vid sin bur, så han borde inte höra genom väggarna :) Men han har bott här i över 4 månader nu, och är inget som är annorlunda jämfört med innan :) så känns märkligt om det skulle vara något sånt? Och ena hunden brukar reagera på ljud hon inte hört förr eller så hmm. Ja han behöver sluta med det i alla fall :/

Exempeel
0

Brukar du göra något när han stampar?

Exempel the bunny 

Instagram | Facebook | YouTube

MangaBea
0

Sen jag flyttade och mina föredetta utekaniner började bo i samma rum som mig så insåg jag också hur mycket de kan stampa på nätterna. Dock så var det bara första natten när jag hade det kolsvart i rummet som de stampade som galningar, efter den natten så har jag haft en liten lampa tänd vid deras bur så de inte är i mörker på nätterna och de har inte stampat mer på nätterna! Jag vet inte om jag har världens enda mörkrädda kaniner, men det hjälpte så det kanske är värt att testa att inte ha det kolsvart hos kaninen på natten :)

Fridaaaa
0

#12 går inte, lyser in i sovrummet :/ Och han har aldrig stampat innan pga mörker :/ #11 ignorerar han men hjälper inte :(

Elsaharr
0

Om han känner sig ensam kan du ju pröva att lägga in ett gosedjur. Har hört om kaniner som blivit helt kär i sitt gosedjur och putsat den osv :)

Zingo ;D

Fridaaaa
1

#14 vill inte att han ska försöka para sig med den och farligt om han gnager på det :/

cmfftw
0

Har samma problem fast med att min dvärgis Wilma gärna ska stampa och bita på gallret samtidigt. Hon slutar när jag öppnar buren och låter henne komma ut, men med tanke på att hon är ute ur buren nästan hela dagarna så behöver hon vara inne på natten så att hon får mängden med hö hon behöver i sig. Annars kryper hon så gärna ner bredvid mig i sängen. :(

Regnbåge    /C   Regnbåge

Fridaaaa
0

#16 Ja jag har inte möjlighet till frigående, då jag har hundar och katter.
Han stampar bara. :/ Men stör :/

emms
0

Testa att säga till honom då?

Muffin stampar en del på nätterna och innan (numera är han halvdöv gamlingen) så funkade de om man sa till honom. Nu när han inte hör längre så ger jag honom lite pellets så han har något att pyssla med ett tag. Aktiveringsboll kanske funkar för din?

Emma

Fridaaaa
0

#18 Aktiveringsboll struntar han i, haft det till honom och även några andra leksaker :/ 
Han vet inte vad ordet "nej" är. 

Just nu är han tyst varit ute 14 timmar, kom in nästan precis.
Supertrött så orkar intemed en sån natt till :(

[thildaaaa]
0

Vad har du för material i buren? Kanske kan bli bättre med en tjock matta? :) ja tänkte också att kaninen kanske är mörkrädd, finns det ingen liten lampa elr ljusslinga som du kan ha vid buren? Kan ju vara värt ett försök :)

Fridaaaa
0

#20 Har kutterspån. Han är inte rumsren så kan dessvärre inte ha matta i buren.
Jag tror inte att de kan bli mörkrädda över en natt dock. Och han stampade igår kväll trots att lampan var tänd i hans rum innan jag skulle lägga mig :/

Elsaharr
0

Möjlighet att flytta buren?

Zingo ;D

Fridaaaa
0

#22 Blir svårt. Vi har inte mycket plats, och i vardagsrummet står marsvinsburen:/

fossingen
0

#23 Vilken höjd är kaninen på? Golv eller stående? Pröva sätta en filt på framsidan av buren när du ska sova. Funkar inte det kolla om burplacering går att flytta runt i rummet. Stampar han på sin sitthylla mån tro? Har haft endel kaniner som stampat på nätter förr av vissa anledningar. Bl.a när katterna gått förbi för att de hoppat till av skuggor, samt endel som bara blev lite "hungrig" på natten. Sen vissa som ville ha sällskap eller helt enkelt mer "skydd" vid mörker.

Fridaaaa
0

#24 Buren står upphöjd mellan två stolar.
Är bara ett litet långsmalt rum med 3 ingångar till så finns inget annat ställe där tyvärr :( 
Han stampar både på huset och på burgolvet låter det som.
Är lång bur 150x60. FIlt har jag provat men den lyckades han dra ner eller dra in i buren :(

Evelina!
0

#25 Testat att sätta fast filten med klädnypor?

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Fridaaaa
0

#26 Japp,men han lyckades rycka bort när han gjorde det tillräckligt hårt :(

[linnsan123]1
0

Min kanin stampar också i buren och springer runt runt, som någon skrev! Men ibland gör hon även det när hon springer lös i huset. Ena sekunden låg hon i mitt knä och slickade på min arm och sen så sprang hon runt runt och stampade.

HopeForTheo
0

Tycker det där med mörkret låter rimligt, precis som vi människor kan få för oss att vi ser saker i mörkret så kan även djur det, även om det inte vart så innan. Eftersom att du har hund så kanske det helt enkelt är hunden som rör sig och kaninen kanske för för sig att det är något annat. Tycker du i alla fall borde testa med en nattlampa eller liknande även om det lyser in i sovrummet, är ju värt det om kaninen slipper vara rädd, och slutar stampar, om nu det är det som är saken.

Fridaaaa
0

#29 Som jag skrivit högre upp stampar han även när vi har lampa tänd innan läggdags :/ Så mörkret är det inte.
Och hundarna är han vana vid sedan 8 veckors ålder, och katterna, så tvivlar på att han plötsligt blivit rädd för att dem passerar buren dock :/

Irmelinis
0

Fast precis som andra husdjur, t.ex hundar, och även människor, som hamnar i "spökåldern" när de är unga, så kan kaniner också göra det. De blir rädda för saker de är vana vid, de testar sin omgivning för att se vad som händer, det är en del av utvecklingen, och man får ändra och anpassa för att underlätta för dem. Hjärnan förändras när han växer, och intryck som lukter och ljud blir annorlunda, han upplever inte "samma gamla saker" på samma sätt längre. Han försöker hitta sin plats i tillvaron, försöker hitta sin trygghet, och måste testa allting i omgivningen för att se om något ändrats nu när han blivit äldre och förstår saker på ett annat sätt. Det brukar ju oftast gå över :)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
0

#31 Mest haft utekaniner så aldrig upplevt det på kanin :) Ser dock inte saker som"spökålder"osv heller utan enbart del av deras utveckling så att säga. Men som sagt aldrig haft kanin som märkbart varit i sk "tonåren/spökåldern" direkt :)

Mjo men han gör så även om hundarna är hos oss och katterna är ute dvs det är bara han i rummet :/ och även om lampan är tänd.
Och stör supermycket på nätterna när han sätter igång, sovit kasst flera nätter nu, sambon med :/

cmfftw
0

Tråkigt att det fortfarande håller på :( 

Wilma har faktiskt lugnat ner sig nu, har fixat en ljusslinga åt henne som jag tänder när jag går och lägger mig och sedan släcker när jag vaknar upp kanske vid 04. Det verkade hon trivas med, men jobbigt att din ninis inte hade problem med mörkret :(

Regnbåge    /C   Regnbåge

Fridaaaa
0

#33 Ja hade varit lättare att fixa. Han håller inte på exakt varje natt men de flesta nätter :/

Smultrondraken70
0

Gammal tråd, jag vet;) men undrar bara hur det gick med Messis stampande? Kom du på vad det berodde på? Har han slutar?

Fridaaaa
0

#35 Han har slutat helt. Han var lugn en period efter det sedan började han rycka i gallret av någon anledning, förmodligen ville han inte vara inlåst men inget val, kommer enstaka gånger nu också men mycket bättre
Vet inte orsak till stampandet eller vad som gjorde att han slutade. Men är skönt att han slutade :)

Maleficum
0

I somras, på landet, så var det några nätter som Kenzie väckte mig med sitt stampande (han brukar sällan stampa, speciellt inte nattetid).

Ena natten så visa det sig att ena hunden hade kräkts och satt i hallen och var olycklig (hon gick inte och la sig förrän jag hittat hennes kräkhög).

En av de andra nätterna hade en flaska med fläderblomssaft (som hade jäst) spruckit så det rann saft på bänken som sen droppa ned på golvet.

Båda gångerna blev han lugn av att jag gick upp och ut ur rummet (och då fixa problemen).

Sen vart han mer stampig om katten gått in eller ut via mitt rum men det är för att han inte är van med katten och aldrig träffade honom innan han förlorade synen.

Min förra hane blev mer stampig om nätterna när han blev gammal, speciellt sista halvåret innan han gick bort, troligen för att hans sinnen förändrades med åldern.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Fridaaaa
0

#37 I detta fallet så var det lugn i rummet han har buren i :) Inga fönster ut osv. Så vet inte vad det berodde på :P

Maleficum
0

#38 Fast de hör bra så de kan höra ut även utan fönster eller öppna dörrar.

När Kenzie börja stampa när Gletta var dålig så var dörren (som är bra isolerad mot ljud, brorsans papegoja bor i vardagsrummet och det hörs inte mycket när han får för sig att skrika på mornarna och han kan skrika) till resten av huset stängt och Gletta satt i hallen vilket är andra änden av huset (det rummet jag och Kenzie bor i på landet kommer man bara till om man går från hallen genom vardagsrummet och köket).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Fridaaaa
0

#39 Ena hunden brukar reagera, så hon hade inte varit helt oberörd :)

Smultrondraken70
0

Skönt att Messi slutat stampa iallafall:)

Fridaaaa
0

#41 Ja mycket! :) Nu är det lugnt om nätterna :D