Allmänt, klickerträning, sele, trivsel.
Hej! Ny på forumet. Jag har köpt en dvärgkaning, 13 veckor, en glad kille -Pluto. Min dotters kanin , Pluto. Han är busig och rolig, väääldigt nyfiken. Han är väldigt fri han är i en stor bur från kvällen ca 21.00. Till morgon 06.00. Ute ca en 1 innan vi åker till jobb och skola. Hemma igen vid ca 15.00. Så i stort sett är han lös hemma i kök och vardagsrum. Just nu är han duktig , inte biter på sladdar, har provat och sa nej , stop. Och det verkar funka. Har lagt ut pinnar och gnagarsten i buren och kök, vardagsrum. Han skuttar och lever rövare springer, (skuttar och konstiga skutthopp. Ligger gärna raklång, på golvet eller i sängen. kommer fram och nosar på oss, vi kan gosa utan problem, hoppar in och ut i buren för äta, gå på toa. Han är alltid under uppsikt buren är öppen hela tiden när vi är hemma. Mockar buren varje morgon. Fyller på massor med hö, pellets, lite grönsaker, selleri, hallonblad, eller citronmeliss. Han har varit hos oss i två dgr. Är det bra och tror ni att han trivs!? När kan jag ta ut honom för bara liten utflykt? Ska jag låta honom leda mig i selen? Klickerträning vad, hur och när använder ni det !? Snälla svara mig, Med vänliga hälsningar , MJ.
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Ta inte ut honom så länge det är kallare än 10° ute, förutsatt att ni har 20° inne, eftersom kaniner inte tål temperaturskillnader på mer än 10 grader. Om det är ca 15 grader ute är det helt ok att ha ute honom längre stunder (om det nu var det du menade) . Låt honom leda dig, och dra inte i kopplet. Om han går någonstans där han inte får vara så är det bästa att ställa sig stilla så att han inte kan gå längre, och till slut fattar han att han inte fick gå ditåt.
Det finns många artiklar om klickerträning där det står mycket bra att veta!
Lycka till med nya kaninen! :D
"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag
Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !
Ha det gött, igelkött!
Tack! Ska kika runt om klickerträning!
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜