Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 842 ggr
NinaLotta
0

Frigående kanin inomhus tips!

Hejsan! Nu är det så att jag har funderat kring att ev ha min lilla Charlie som frigående inomhus❤️ Han bor utomhus just nu. Tänkte att han skulle kunna vara frigående på mitt rum, till en början med. Har googlat kring detta och nu vill jag lite fler källor:) Fördelar vs nackdelar? Hur ska man vänja han vid att bo inomhus , det jag syftar är på temperaturen? Ska man börja med små stunder som 10 - 15 min och sen öka? Under hur lång tid? Han är världens snällaste kanin , så tillgiven och gosig ❤️ Tänkte ha en bur där han har sin bajslåda. Sladdskydd vet jag att jag måste fixa. Även gömmor och pinnar etc. Ös på med tips🐰 Men vill gärna bolla idéer mer er andra också. Kan bifoga en bild för att se planlösningen på mitt rum. Tack på förhand! Kramar💗

aliiciaj
0

Jag hade inte flyttat in kaninen fören det är ungefär 10 grader utomhus dygnet runt, så vänta tills våren. Jag har två kaniner som är frigående i hela huset och en som är frigående i mitt rum. Det är underbart att ha frigående kaniner, man får en helt annan kontakt med dem som inte går att uppnå om de sitter i bur. Dock nu på vintern har jag tyckt att de är ganska jobbiga haha. Jag gillar att äta frukt framför tvn och det finns inget djur som tigger värre än kaniner, de försöker rycka åt sig frukten från ens mun, de äter ur popcorn/chipsskålen om man lämnar den obevakad. Försöker du äta något så har du två kaniner över hela dig , för de vägrar förstå att ordet nej betyder nej -.- Man får inte ensam stund på toan, de kommer då och krafsar på dörren och vill in. I gästrummet står våra pelargoner som står ute på sommaren, och de har lärt sig att öppna dörren in dit så de äter upp blommorna. Har inte haft så mycket problem med sladdbitande. De har en matta som är "deras" i vardagsrummet som de är på ganska mycket. Och i julas ställde vi julgranen på mattan, och det gillade inte en av kaninerna. Hon massakerade granen, bet av flera grenar och flera bitar av julgransbelysningen. Annars har hon aldrig gnagt på någon sladd. Däremot kaninen jag har i mitt rum bor ju inte lika stort, så hon har gnagt sönder en mobilladdare, en nödladdare, haft ner en kruka från fönsterbrädan som gått i tusen bitar. Så i rummet har jag sladdskydd på flera av sladdarna som jag köpt från Clas Ohlsson. Se till att ha en toalåda i alla rum som kaninen vistas i. Mina kaniner var rumsrena, men nu har de börjat lägga pluttar lite överallt. Men de kissar i alla fall i lådan, så blir väl några pluttar att plocka upp per dag och det är inte så farligt. Juste, akta dina giftiga blommor! Mina kaniner har ätit på alla blommor de kommit åt, så ha inga giftiga blommor ståendes så de kommer åt dem. Och ha ganska många mattor i huset, de ogillar att springa på halt golv. Lycka till! Min familj och jag fick en helt annan syn på kaniner efter att ha haft dem frigåendes, de blir så otroligt sociala och det är jättekul!