Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 782 ggr
Smultrondraken70
4

Vår nya kanin Kasper!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På torsdag nästa vecka hämtar vi hem vår nya kanin Kasper, adopterad från Djurens Chans! Han är en stor, fin svart brokad dvv pojk❤️

Trebit
0

Åh, lycka till med Kasper, han är en sån stilig kanin😃
Hoppas han kommer trivas hos er, och med Molly!
Kul att det verkat gått bra när ni träffade honom idag🙂

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Smultrondraken70
0

#1 ja han var jättemysig:) full fart, pigg och glad! Rätt stor, drygt 2 kilo skulle jag gissa på, aningens större än Molly, men tror kanske att normalpälsen lurar mig med fluffet..jag är ju van vid rexpälsade. Kollade igenom honom så gott det gick (han var som en ål i famnen). Fick ta en snabb titt på tänderna och de såg ok ut. Kom och tog godis direkt när vi lockade på honom också. Dock inte så van att bli hanterad tyvärr, men social och orädd:) så det kan nog bli bra. Känns dock nervöst att börja bonda honom med Molly framöver, kan nog gå hursomhelst fick jag en känsla av. Han har tydligen umgåtts med både hund och katt utan problem men aldrig haft en kaninkompis:/ Men men, det är ju bara att beväpna sig med tålamod:)

Trebit
0

#2 Han låter som en glad krabat!
Många omplaceringskaniner är ju ofta inte så vana att bli hanterade, men är han orädd och social snarare än skygg och aggressiv så kommer det nog inte vara några problem att träna upp honom.
Att bonda kaniner är alltid nervöst, tro mig! Det finns så många metoder att testa och råd att följa, men efter de nästan 6 månader jag fick jobba på att få Luna och Benjie tillsammans lärde jag mig att det viktigaste är att ytan är neutral, sen sköter kaninerna oftast resten själva. Jag fick själv höra om Benjie från en tidigare ägare att han "är en elak kanin" och "kommer aldrig att kunna bo med andra kaniner". Antar att hon inte var lika envis som jag 😉

Tumblr - ☆ - Instagram

Smultrondraken70
0

#3 ja det gäller ju att inte ge upp:) du har så rätt i det du skriver! tror nog att de flesta kaniner kan acceptera en kompis men man måste själv vara envisare än vad dom är. Vår hona är trots kastrering en knepig kanin, svår att hantera och morrig och vaktig - så neutral yta är nog avgörande. Sen är hon ju go och kelig också bara man tar det i hennes takt. Hon var tuff mot sin förra kompis, och det tog nog sex månader att få dom att gå ihop, men sen blev dom jättetighta - ända tills han blev sjuk och gick bort…dom fick iallafall bo tillsammans drygt 10 månader och dom var underbara tillsammans. Trodde dock aldrig att det skulle lyckas när dom var som jobbigast. Jag är ju inte så jättevan att bonda kaniner så kommer nog att be om råd här.

[fin_kanin]
0

Vad fin han är:), Lycka till med honom!

Irmelinis
0

Välkommen Kasper! Önskar dig all lycka, hoppas du kommer få en bra relation med nya lägenhetskompisen Molly också. 😃 🌺

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/

Smultrondraken70
0

Tack alla:)❤️

[Melbun]
0

#3 Blir så glad när folk verkligen tar sig tid och jobbar med kaninerna. Känns som att folk ofta avfärdar kaninen som elak och låter den vara själv :/ Hoppas allt går fint med Molly och Kasper. Du får uppdatera hur det går :)

Trebit
0

#8 Ja jag känner detsamma! Vi märkte tydligt när vi hade Benjie ensam till en början att det inte var helt bra för honom. Det var tydligt att han behövde sällskap, trots att han fått stämpel som "elak". För mig är det en självklarhet att inte ge upp bara för att någon annan inte har lyckats. Benjie har helt enkel stark integritet och det tar lång tid innan han litar på nya personer, då inklusive andra kaniner.

Tumblr - ☆ - Instagram

Smultrondraken70
0

#8 Japp! Uppdaterar:) vår Molly är ju som sagt var knepig, och jag är inställd på att det blir tufft att bonda henne med Kasper. Det är ju lätt att tro att kaninen "vill" vara själv bara för att bondingprocessen blir lång och kämpig, men sen när man lyckas så förstår man att den"knepiga" kaninen också mår bra av sällskap:) kommer inte att ge mig i första taget!