Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 2876 ggr
Happy-Bunny
0

Hur kan jag fästa gallret?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej! Efter mycket funderingar har jag nu varit och köpt galler och matta, så lillkillen här hemma ska slippa vara instängd i buren hela nätterna. Så nu ska en ganska stor del av mitt rum bli kanin-del, vilket jag bara tycker är mysigt ;) Men nu har det uppstått ett litet problem, så jag behöver eran hjälp.. :/ Som ni ser på bilderna, så är hagen på den sidan som den grå mattan är på (dålig på att förklara, ja vet). Men om nu då kaninen litar sig mot gallret kommer det såklart välta, eftersom det bara går att stabilisera mot väggen, och inte mot sängen… Så nu till frågan… Hur kan jag fästa gallret på ett smidigt och snyggt sätt vid sängen så det inte välter om kaninen lutar sig mot det? Kom med alla möjliga tips? :) jag är öppen för idéer :)

H4mm4r3
0

en eller två skruvkrokar och kattstrypare bör ju hålla rätt så bra

Råttor

Bandy

Giffare och "ägare" till 2 tjocka råttor

Kaninernasbästa
0

Kanske ställa något lite tyngre mot den? Om du inte vill skruva krokar i sängen ;)

Happy-Bunny
0

#1 jo det skulle nog hålla, men tror inte att mamma blir så glad om jag skruvar sönder sängen :/ XD #2 jo att ställa något tungt skulle nog gå, men vad? Vill liksom inte att det ska vara något som sticker ut för alldeles mycket heller…

H4mm4r3
0

#3 Skulle rekommendera att du frågar henne, annars är nog ända sättet att placera något framför som #2 skrev.

Annars kanske det funkar om du sätter kattstrypare runt hela sängkanten från top till botten(Det går att "bygga" ihop dom till längre)

Råttor

Bandy

Zadeira
0

Om du inte vill skruva i sängen så kan du köpa dubbelhäftande bundbants-fäste och buntband. Det är dubbelhäftande fästen som tejpas fast, sen trär du ett buntband genom och på så sätt sitter gallret fast i sängen och kan inte välta.

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/kabelinstallation/buntband/buntband-402431/

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/kabelinstallation/buntband/buntbandsfaste-402451/

Happy-Bunny
0

#4 får prata med henne när hon kommer hem från jobbet :) Hur menar du med att sätta från toppen till botten (är lite trött idag haha)?

Trebit
2

Hur högt är gallret? Det ser ut som om en kanin lätt skulle kunna hoppa över det.
När jag har haft inomhushagar har jag stabiliserat dem med tyngder, så att ställa en tung låda eller liknande är nog det enklaste alternativet om du inte vill sabba träet på sängen.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[Nampheet]
0

Får man fråga vars du köpte gallret?

H4mm4r3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Som det lila strecket i denna bild :)

Råttor

Bandy

Happy-Bunny
0

#5 smart! Ska jag ha i minnet :) #7 nja, så högt är det väl inte, det kan jag hålla med om. Men skulle han lyckas/vilja hoppa över så har jag galler så jag kan bygga på varandra :) #8 ÖoB :) http://www.öob.se/hemmet/mobler-inredning/forvaringsmobler-hyllor/gallerhylla-3002463 #9 Aha, jo det kanske skulle funka :)

emms
1

Fixa ett till galler så att du kan sätta den lite omlott så att ett galler hamnar på kortsidan av sängen. Sedan kan du sätta fast något i undersidan av gallret, alltså bara i "strängen" längst ner på gallret. Buntband, tunnare rep, skärp eller vad du nu har hemma. Sen lyfter du helt enkelt upp sängen lite och pillar under de du fäst i gallret under sängen så de kläms fast. Det bör hålla :)
Gör man det på framsidan kan han putta ut gallret men sitter det fast undertill fast i en vinkel går det inte. 

Dock tror jag att kaninen antingen kommer hoppa upp i din säng och ut i rummet eller bara hoppa över gallret helt enkelt 😉

Emma

StillaSinnet
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

På ÖoB's sida står det att höjden är 36cm

Hur stor är kaninen? Är det den du har på din Avatar? Jag har två dvärgvädurar och använder kompostgaller som är 70cm höga, 90cm breda. 

Lägger in en liten film som visar hur lätt de kan hoppa upp på stora burens tak bla. Mina går så här dygnet runt. Buren är  58 cm hög, 140cm lång. Båda kaninerna använder taket på buren som extra sitthylla trots att de har två sitthyllor inne i buren och en pall i hagen. De gillar att sitta högt och hoppar upp utan att använda pallen ibland. 

Jag har kompostgallret för att avskärma elledningar osv i rummet, annars kunde fått vara helt lösa. Stökigt blir det av hö och halm men så måste det får vara där kaniner lever. 

I utehagen som är ca 5m lång och 2,5m bred har de tagit sig över denna höjd så där har jag satt fågelnät över hagen.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Happy-Bunny
1

#11 Ja, det kanske skulle funka :) #12 ja han är en dvv ;) Men att hoppa upp i sängen/ över gallret har jag redan lösningar på, så det är lugnt :) Men skulle han ta sig ut någon gång utan att jag märker det skulle det inte vara hela världen, då jag ändå säkrar resten av mitt rum för säkerhetens skull. Skulle jag välja skulle han fä vara lös dygnet runt i hela huset XD