Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2436 ggr
Evelinajj
0

Kanin som gnisslar tänder!!!!

Hej! min kanin har gnisslat med tänderna ett tag nu så i förrgår så tog jag med henne till en smådjursklinik och det visade sig att hon hade en taggig tand vid kindtänderna.

Så veterinären klippte tanden och filade den medan hon hade fått lugnande, men nu 3 dagar efter så gnisslar hon fortfarande med tänderna. Har hon forfarande ont? 

och kommer detta problem komma tillbaka? 

När vi va där sa dem också att hon hade kvalster i pälsen så vi fick recept på medicin som vi ska ta ut och börja behandla henne med kan hon gnissla med tänderna för hon är irriterad av att det kliar? 

Hon kan tillexempel när hon ligger i buren på huset med mina andra kanin gnissla med tänderna jätte mycket betyder det att hon har ont?

tacksam för svar :)

farvendal
0

Det är inte omöjligt att hon fortfarande har ont. Hon kan vara öm och ev ha sår kvar i kinden sedan den taggiga tanden. Om inte problemet är genetiskt så borde tänderna kunna hållas i trim med hjälp av korrekt utfodring. Mycket hö med andra ord. Hur gammal är kaninen?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Evelinajj
0

Hon har sår av den taggiga tanden på tungan, när jag köpte mina kaniner så gav jag dem gnagarblandning i början och då åt mina kanin knappt hö men sen läste jag att det inte var bra för dem så jag köpte pellets och började ge ungefär 3 msk per dag som dela på och salladsblad på kvällen, men nu har jag dragit ner på pellets så dem får knappt 2 msk om dagen men dem har alltid tillgång till hö, dem har inte alltid haft pinnar, men det har jag fixat nu.

Har också fixat bättre kvalité på hö.

Min kanin fyller 2 under sommaren.

emms
0

Eftersom hon är så "gammal" skulle jag inte gissa på att det är medfött. Utan antagligen för att hon fått fel utfodring. Vad är det för ras på kaninerna? Inte säkert att dom behöver pellets alls. 
Fixa så grovt hö du bara kan och se till att hon äter mycket hö. Kommer dom åt höet lätt? Hur har du det i buren? 
Ibland kan det hjälpa att ta bort all annan mat i någon månad för att få dom att äta mer hö. Vissa är helt enkelt kräsna och vet om att dom kommer få något godare senare så då äter dom inte lika mycket hö som dom borde. Tar man bort all annan mat kommer dom vänja sig vid att hö är allt som finns och då äter dom sig mätta på det.

Men det är viktigt att du ser till att hon äter de närmsta dagarna, hon har antagligen sår som gör väldigt ont i munnen och en kanin måste äta hela tiden för att magen ska hållas igång. Stannar magen av kan kaninen dö. Du kan fjäska med lite god mat i början bara för att se att hon äter. Äter hon som vanligt kan du börja med att ge bara hö. 

Och kaniner är lite knepiga, när dom gnisslar tänder/tuggar hårdare är det för att dom har ont. Men dom kan också knapra lite när dom är avslappnade och tycker något är mysigt eller skönt. Man får kolla på resten av kroppsspråket för att se vad det är om man är osäker. Ligger kaninen och sover eller blir klappad eller putsad av en annan kanin så är det för att den tycker det är skönt. Sitter den i en spänd ställning, andas kanske lite fortare och ser stressad ut är det säkert för att kaninen har ont. 🙂

Emma

Evelinajj
0

Hon är en Teddyvädur,  jag har höt liggandes på marken och byter det varje morgon så det är fräscht.

Hon äter mycket hö på dagen sen på kvällen får hon grönablad med lite pellets och när hon har ätit upp det brukar hon gå direkt till höt igen så hon äter mycket hö.

När hon kom hem från vet så fick hon grönablad i en skål och vatten sen fick hon vara ute hela kvällen, dagen efter åt hon hö och pellets. 

Hon brukar gnissla med tänderna när hon både ligger utsträckt och ihop kurad.

Men hon är väldigt pigg och sprallig och älskar att springa efter pellets i en boll & hoppa över ett hinder jag har i mitt rum.

farvendal
3

Det låter som att du utfodrar och sköter henne finfint. 

Hoppas såret/såren läker snart så hon kan bli sitt vanliga jag.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se