Det här med stamtavla
Jag har en hona med stamtavla (dock ej utställd)
som framöver ska paras med en hane med stamtavla (inte utställd i A-klass)
Om det ska gå att fixa stamtavla på ungarna sedan, så måste jag?
Ställa ut båda föräldrarna? Fler än en gång?
Registrera uppfödarnummer?
Stambokföra?
Helt nytt område för mig detta.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Du behöver uppfödarnummer och, om båda föräldrarna har stambokförda föräldrar, måste du ställa ut och stambokföra minst en av föräldrarna (även om det ju är bäst med båda eftersom det annars blir lucka i stamtavlan och det vill man ju undvika).
De måste bara ställas en gång i A-klass (och såklart gå igenom så de får poäng) för att kunna stambokföra, men får man bättre poäng på senare bedömning så går det ju inte att ändra vad de är stambokförda på. Ställer man ut fler gånger innan man stambokför så kan man ju stambokföra på bästa resultatet.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Då har jag inte fattat helt fel :)
Var på stamtavlan står det ifall deras föräldrar är stambokförda? Är det poängen som står vid sidan av varje kanin i stamtavlan?
www.alrunans.weebly.com/
I hanens stamtavla finns inga luckor, där har alla poäng och i honans stamtavla är det enbart hennes farmor som inte har några poäng.
Finns det någon åldersgräns för utställningar? De är ca 2 år båda två.
www.alrunans.weebly.com/
Punkt ett är som sagt uppfödarnummer. Ska ungarna få godkänd stamtavla så måste minst tre av mor och farföräldrarna till ungarna (alltså din honas föräldrar och din hanes föräldrar) vara stambokförda. Är de stambokförda så har de ett stamboknummer och ifyllda poäng med delpoäng. Såg att dina hade fulla tavlor (en farmor till mamman som inte är stambokförd kommer inte synas i ungarnas tavla och räknas därför ej) så måste bara en av föräldrarna vara stambokförd för att ungarna ska få stamtavla, men bägge är att rekommendera.
Ställ bägge kaninerna i klass A (åldersgräns finns inte) och finns stambokförare på plats och du blir nöjd med poängen kan du svänga förbi stambokföraren med bedömningskort och stamtavlor och få dem stambokförda. Du behöver inget uppfödarnummer för att stambokföra, det kan du ordna i efterhand.
Underbart, tack för hjälpen! Det var inte så komplicerat som jag trodde.
Då kanske jag faktiskt ställer ut en eller två kaniner för första gången senare i år! Spännande. Eftersom det går lite trögt med satinerna, så har jag fokuserat lite mer på normalpälsade för tillfället. Fast jag har nog valt svåra färger för utställning ;)
www.alrunans.weebly.com/
#5 Vad är det för färger du har? Tror jag hört det men har glömt🤦♂️
Du funderar inte på att korsa in rasen satin och ta fram nya dvärgvädurar i pälslaget satin? Jag ska inte lova någonting, men med tanke på att det inte finns så överdrivet många satinpälsade dvärgvädurar så tror jag att det är möjligt att få dispens för dem.
Jo, jag har faktiskt planer på att ha just det som ett litet sidoprojekt, och jag pratar just nu med en uppfödare av rasen Satin om detta. Vi får se hur det blir framöver, jag vill inte ta på mig för mycket, och jag har ju knappt börjat🙂
Mina normalpälsade som är aktuella för utställning är white zobel blå och zobelsiames blå.
www.alrunans.weebly.com/
#6 Spännande! Kan lätt bli så att man vill så mycket, vet hur det är😃
Just det! De är ju så himla vackra!😍
Precis som TS som tänkte jag föda upp kaniner på "riktigt" så jag har köpt kaniner som har stamtavlor och är stamboksförda i alla led. Kan man ställa ut kaniner som redan är stamboksförda? Dessa kaniner är använda i Avel hos tidigare ägare, kan jag se om avkommorna är utställda och med vilka ev poäng?
#9 Ja, du kan ställa ut dem så länge du vill. Man kan inte se om avkommor är utställda och med vilka poäng nej, man får leta på hemsidor eller ringa uppfödaren och fråga.
#10 Synd att man inte kan läsa info på nätet som tex Sv Kennelklubben eller hästars tävlingsresultat på Equipe/Tdb.