Djurens chans eller annat?
Om ett par år blir det dags för mig att skaffa nya kaniner. Vill adoptera dem och alltså inte köpa från uppfödare. Funderar på om jag ska köpa från Djurens Chans eller om jag ska köpa från privat person, alltså via blocket osv. På ett sätt chans det bättre med Djurens Chans då det känns mer seriöst och säkert och att man "vet vad man får" men finns ju säkerligen privat personer som är väldigt måna och seriösa om sina djur. Djurens Chans ligger tyvärr rätt långt bort ifrån mig men om det känns bättre skulle jag fixa den resan på något sätt.
Hur känner ni? Ni som köpt/adoptera från Djurens Chans, rekommenderar ni det eller är det lika "bra" att köpa från privat person?
Om du inte har nära till Stockholm eller Örebro där Djurens Chans håller till finns det säkert andra föreningar som tar hand om och adopterar om djur i andra delar av landet! Börja kika runt lite på vad som finns i närheten av dig och kolla upp hur just de har det.
Jag har både adopterat från Djurens Chans och köpt från en uppfödare jag fick kontakt med via blocket. Hur man än väljer att göra så är det ju en god sak att ta hand om en kanin som behöver ett nytt hem istället för att t.ex. köpa en unge från en djuraffär. Men om man tänker pengamässigt, köper du av en privatperson så går pengarna ner i deras ficka, köper du från en organisation som t.ex. Djurens Chans så går pengarna direkt tillbaka till arbete för att värna om djuren, och gör att fler djur, utöver det du adopterat, kan få nya hem.
Min hane, Benjie, kommer från Djurens Chans. Han hade hoppat runt lite bland olika hem innan han kom till oss, just pga hans lite knepiga temperament mot både andra kaniner och människor. Vi hade sen innan fått veta att han inte tyckte om främmande människor och var beredda på att det skulle ta tid tills han litade på oss. Vi fick väldigt bra och ärlig information om hans temperament och kunde anpassa oss efter det redan innan vi hämtade hem honom. Det var inget "vi hoppades han skulle vara keligare :(((" eller andra krossade förhoppningar. Han är som han är och vi accepterade det utan det minsta tvivel.
Vår hona, Luna, som efter mycket om och men blev Benjies vän, kommer från en privat uppfödare. Hon hade blivit kvar ur en kull året innan och tjänade inget värde hos uppfödaren som varken avelskanin eller utställningskanin då hennes teckning var sådär och hon inte fick några höga poäng. Vi hämtade hem henne när hon var 1 år och 2 dagar. Hos uppfödaren hade hon troligtvis fått bo kvar i samma gallerbur som alltid utan att få någon större uppmärksamhet (uppfödaren hade närmare 30-40 kaniner när vi var där, och många kullar på g). Hos oss fick hon ett hem där hon kan få springa fritt dygnet runt och massor med uppmärksamhet, och visst förtjänade hon den uppgraderingen lika mycket som någon av kaninerna på Djurens Chans. Hennes annons på blocket fångade vårt intresse just för att hon var ranglåg och känd för att inte bråka. Vi valde henne för att hon skulle ha stor chans att passa ihop med vår redan lite knepiga kanin. Det jag vill säga är att man bör välja djur efter sina egna krav. Adopterar man ett djur som passar bra in med ens liv, hem och övriga djur är det större chans att djuret får ett långvarigt lyckligt hem, vilket är det viktigaste enligt mig.
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening