Hopsättning av kaniner Behöver råd
ag har gjort några misslyckade försök att sätta ihop mina två franska vädurssystrar -Molly & Maja - på 8 månader med en annan 9-månaders frassehona - Lily. Lily var kastrerad när hon flyttade till oss för ca 4 månader sedan, och de andra kastrerades i december. Jag trodde aldrig det skulle vara några problem, men underbara, sällskapliga Lily blir som ett monster när hon träffar de andra. Hon attackerar även genom gallret, och de verkar nu rädda för henne. Sista försöket resulterade i så otrevliga skador på Mollys öga och ben att jag nu nästan gett upp. :-( Har läst om en massa olika metoder, nu senast stress bonding. Men jag känner mig tveksam till det eftersom de slagits så aggressivt redan flera gånger. Kanske Lily skulle kunna acceptera en yngre, kastrerad frassehanne? Men då står jag där med två olika "flockar" som måste hållas isär, och jag vill helst inte ha det. Plus, vad gör jag om hon slåss med hannen också? Enormt tacksam för råd från er som kan detta. Bild på Lily bifogas.
Jag hade mycket problem med ihopsättningen av mina kaniner, den ena var väldigt aggressiv och låter lite som din Lily. Stressbonding eller "dejtande" mellan kaninerna fungerade inte alls för oss, utan skapade bara mer aggressioner.
Det som till slut löste våra problem var att låta kaninerna bo bredvid varandra under 4 månader, först med 1-2 meter emellan ner tills ca 1 dm mellan gallren (så att de inte skulle kunna skada varandra, men ändå se, lukta och bli bekväma i den andres närhet). Efter det testade vi på maratonbonding. Vi rensade ut en stor yta och städade allt med såpa och ättika, för att helt neutralisera platsen, fyllde på med mattor från främmande källor och satte in inredning som ingen av kaninerna haft förut. Därefter tog vi kaninerna på promenad en kort stund i transportbur med filt över, och när vi återvänt hem släppte vi in båda två på den neutrala ytan. Det blev en del bråk efter ett tag men vi avbröt allt allvarligare bråk mellan dem med en bit kartong på en sopkvast och med en vattenspruta. Sedan vaktade vi dem dygnet runt tills de inte bråkade längre. Endast om kaninerna gör verklig skada på varandra så ska de säras på i detta stadie, då man helt enkelt får börja om från början efter att ev. sår läkt.
Mina kaniner är dock dvärgkaniner på strax under 2 kg var och är inte jättesvåra att hålla isär när det behövs. Kan tänka mig att det är fysiskt jobbigare med frassar.
Dock har jag ingen erfarenhet av att sätta ihop tre kaniner.
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Så var det för mig en gång också men efter massa råd och försök gav jag upp för varje gång jag försökte blev det värre så jag vet inte ricktigt hur du ska göra.😢
Ja, det kanske är maratonbonding som gäller. Känns som att det kräver en hel del tid och energi bara. Helt klart värt att fundera på i alla fall. Undrar om det skulle vara bättre att bonda med en i taget av de andra, eller om det bara blir konstigt.
#3 Ja det tar en hel del tid och energi, själva gjorde vi vår ihopsättning över julledigheten, det tog ungefär en vecka tills vi vågade lämna dem helt ensamma längre stunder och det var många sömnlösa nätter.
Jag har som sagt ingen erfarenhet av att bonda tre eller fler kaniner, de enda jag vet har lyckats med det är två personer vars jag följer på tumblr, nuggetbuns och mt-bunlympus, jag tror att de båda använde sig av maratonbonding dessutom.
Vad jag lärt mig så är en helt neutral yta det som påverkar mest ifall kaninerna kommer överens till slut. Är det någon som känner "det här är mitt revir" så kommer de inte sluta bråka över det tills den andre kaninen försvunnit.
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Taxk för bra råd och länktips! Jag ska läsa vad de skriver också. :-)