Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 1246 ggr
Hjälp kaninen Odd
0

Hjälp mig fort snälla

Hej jag här en kanin på ca 1år han för ett par dagar sen fick han i sig ett tuggummi men allt var som vanligt han bajsade kissade och åt och var precis som vanligt men idag så har han inte ätit speciellt mycket och bara sitter i ett hörn och springer runt ett varv ibland sedan lägger han sig helt stilla och ligger så jätte länge jag är orolig ifall det är tuggummit som spökar eller något annat snälla hjälp mig jag är jätte orolig. Tack i förhand😊🐰

Hjälp kaninen Odd
0

Och en sak till han sitter vid maten ibland och tänker äta/dricka men hejdar sig själv

[IrritusRex]
0

Han kanske är förstoppad. Ring veterinären och hör vad som bör göras.

[Indii]
2

Försök att få i honom lite hö (du kan finfördela hö och blanda med lite vatten).  Försök också att få honom att röra på sig. Du kan också massera magen försiktigt.  Hjälper inte det kan du ge honom Miniform-droppar för spädbarn. Fråga efter dem på apoteket. Det är viktigt att han börjar äta så fort som möjligt,  det kan bli akut annars.

[AnimeV4]
0

Ring till veterinären och fråga. Se till att stödmata om han inte äter, för han måste äta!

Bogey
0

Nu har jag ingen erfarenhet av kanin, däremot av iller.
Får de i sig nått som gör att de kan ha fått stopp i magen så bör du vända dig snarast till en veterinär då de kan dö av uttorkning om de inte får i sig vatten.

Stoppet gör antingen så att de inte kan behålla mat och vatten utan de kräks så fort de får i sig något eller så mår de så illa att de inte vill äta fast de är både hungriga och törstiga.

Jag vet inte hur det är med kanin men iller kan man ge parafinolja, medicinsk parafinolja finns på apoteket, vilket kan smörja magen så det som stoppar glider med och till slut kommer ut.

Hjälp kaninen Odd
0

Stort tack till alla,jag ska höra med mina föreldrar så får vi se hur det går

Katniss
1

Det kan vara bra att köpa Critical Care.

R.I.P. Anton 💔

[AnimeV4]
0

Säger också Critical Care, men du behöver helt klart kolla upp så att det inte är något dumt i magen.

Adirfen
0

Berätta gärna hur det gick

Hjälp kaninen Odd
0

Hej alla vi ringde veterinären och dom sa att det inte var någon fara och nu springer han runt som vanligt kissar,bajsar och pussas precis som vanligt. Det ända som behövdes var att pussa och gosa med honom i 30min sen var han som vanligt

[AnimeV4]
0

#10 Rekommenderar att du håller noga koll på honom så att han inte sätter sig stilla igen. Jag vet inte hur det är med marsvin, men de är väldigt skickliga på att dölja att något är fel tills det är för sent.

Usagi_
0

Med tanke på att tuggummi är svårsmält finns det risk att det är kvar i magen.

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

Frosstis
0

Skulle även tro att xylitol är farligt för kaniner, det är det iaf för hundar och då måste man få hunden att kräkas så fort som möjligt. 

Dock kan inte kaniner kräkas eller rapa och det är därför det är så himla farligt om magen stoppar om de fått i sig nåt olämligt! Men vad skönt att kaninen är som vanligt igen! :) Fråga igen om det är något som inte stämmer. tex om kaninen bara sitter stilla och inte verkar kunna hitta en skön position. då är det ofta att de har ont i magen

Hjälp kaninen Odd
0

#13 tack så jätte mycket

[AnimeV4]
0

Hur går det?