Kompis till gammal hona?
Hej igen! Min kanin Daffne är cirka 6/7 år kanske och bor ute i min lekstuga. Hon har levt ensam hela sitt liv, och nu undrar jag om det är för sent att skaffa en burkompis? Med tanke på att Daffne är gammal nu och kanske inte har så länge kvar. Då kan birkompisen helt plötsligt bli lämnad ensam… Och om jag nu skaffar en kompis, ska det vara en Hona eller hane?, gammal eller ung? När min andra hona Isabella fanns brukade jag ha Daffne i kompostgaller och ha Isabella utanför i koppel, så fort de kom nära varan började Daffne naffsas och morra, så det känns ju inte som att en hona skulle funka. Men det kan ju vara så att Daffne morrade för att det var hennes revir. Hon har gjort samma när brum är i närheten. Så det känns inte som att hon kommer överens med andra… Men ändå så vill jag pröva med en kompis, hon blir ju så ensam annars… Tycker ni hon ska få en kompis?
putt
Du skulle ju kunna "låna" en kanin av kompis/släkting och testa hur hon reagerar med sällskap? Om det går bra kan du ju köpa en kastrerad hane i hennes egen ålder, och om det inte går bra kan hon ju fortsätta bo ensam?
Om det inte går bra men du tycker synd om henne som är ensam kan du väl helt enkelt ägna mer tid åt henne?
"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag
Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !
Ha det gött, igelkött!
Jag skulle satsat på en äldre omplaceringskanin, då gärna en kastrerad hane som hon kan få åldras tillsammans med :)
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Ja, det var så jag tänkte. Då behöver kanske inte hanen bo ensam sedan, eller flytta.
"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag
Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !
Ha det gött, igelkött!