Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 1194 ggr
Irmelinis
0

Hane som inte vill para sig?

Min ena hane har varit könsmogen sedan han var 5 månader gammal, då började han skvätta och greja. Nu är han 7 månader gammal, är det fortfarande för tidigt att para honom? Han visar inget som helst intresse för någon av honorna (han har träffat tre olika honor, en ute i samma Hage och nosat på två andra genom galler). Är han väldigt sen i mognaden, eller kommer han bli svårparad? 

Uppfödare, hur gamla har era hanar varit och har de varit väldigt "på" eller inte på honan?

Jag trodde hanar parade sig med allt som rörde sig 😃

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Peak303
0

Jag kommer ihåg att jag fick visa min hane hur man parade sig med en hona när han var över året, dvs placera honom på honan. Han trodde bara de skulle kela när jag släppte in en hona till honom. 😂

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Irmelinis
0

Hahaha, jösses 😃 lite svårstartad.. Är det något som är dåligt ut avelssynpunkt? Är dessa hanar liksom mindre fertila, eller mindre "maskulina"?

www.alrunans.weebly.com/

Peak303
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Inget som jag ser som fel. Han är själv Svensk Champion med 95x5 var av en sjukt nära 95,5 😍 
Och han har fått några stycken kullar var av en med 7st i. Så skulle inte säga att det är något dåligt. 2 ungar som ställts ut (2 honor) är båda 95x2 och flertalet 94,5p. 🙂

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Irmelinis
0

Skönt att höra! 👍

Han ska få fler chanser fram på vårkanten när det är parningssäsong. Men han har inte riktigt utvecklats som jag hade hoppats på, samt att han är pytteliten. Så just nu är det tveksamt, fastän han är från friska linjer, ifall han ska få bli avelshane eller inte.

www.alrunans.weebly.com/