Ihopsättning: Ellie och Hermelin
Gjorde precis den smidigaste ihopsättningen av kaniner ever.. Min nyaste (okastrerade) hona Ellie, 2 år och den kastrerade hanen Hermelin, 11 månader.
Ellie har suttit i karantän i ett avskilt rum i källaren sedan hon flyttade hit på julaftons kvällen. Det har varit otroligt lätt att lära känna henne, och hon är en mycket vänlig och lättsam kanin. Dags för henne att få en sambo!
Satt med dem i ett rum i källaren i ca 20 min, med galler mellan kaninerna. Ellie var hur snäll som helst mot Hermelin, ingen av dem visade inga aggressiva signaler. Han var dock avvaktande och lite rädd. Jag tog undan gallret efter en stund eftersom de båda var så lugna (Obs! Gör bara detta när du är helt säker på att båda är vänligt inställda och inte jagar varandra, och håll dem under noggrann uppsikt! Det är inte alltid det går att släppa ihop kaniner som inte känner varandra efter bara en liten stund.)
Det blev inget bråk alls. Hon dominanspara sig med honom några gånger, både på rätt håll och fel håll, han gjorde inget tillbaks, bara nosade runt. Sen lade sig Ellie ner utsträckt bredvid Hermelin, precis som om de känt varandra hela livet. Han var fundersam över detta, men lät henne vara.
"Hej kompis!" - säger snällaste Ellie och floppar över på sidan och börjar knäppa lite mysigt med tänderna.
"Så lätt ska du nog inte få min vänskap" - säger Hermelin och ignorerar henne medan han äter lite hö och pellets. Ellie ignorerar tillbaks, men lägger sig flera gånger utsträckt på sidan precis tätt intill sin nya burkompis.
De fick vara tillsammans i källaren 1-2 timmar nu på kvällen, sen släppte jag in dem i en neutral bur ute i kaninrummet, där de ska få bo ihop. Nu springer de här och utforskar den tillsammans, fortfarande under uppsikt. Får se om jag vågar lämna dem ensamma inatt. (har inga bilder från ihopsättningen, det var för mörkt för kameran, men jag ska fota imorgon)
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Åh vad kul att allt gick så bra! Hoppas det fortsätter åt det hållet 🙂
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Härligt att höra när det går såhär bra, grattis! Förhoppningsvis trivs de tillsammans i sitt nya gemensamma boende 😃
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Haha så var det mellan Zingo och Dolly med, och jag som var så himla nervös, det var första gången jag skulle sätta ihop kaniner. :)
Zingo ;D
Åh vad kul! Det är så skönt när man får en lyckad matchning direkt, känns bra i själen på något vis när man kan erbjuda dem en kompis som de tycker om. Hoppas de fortsätter fungerar tillsammans, men har en känsla av att de kommer det :)
Superskönt faktiskt, jag var inställd på att det skulle ta en vecka eller två, minst. Jag kommer nog ha dem i burar precis bredvid varandra inatt, så de kan sova ifred men ändå vara (nästan) tillsammans. Vill inte hålla på att flytta dem mer nu när det går så bra, så kan jag bara öppna gallret mellan dem imorgon igen.
www.alrunans.weebly.com/
#5 klokt att ha dem isär ett par nätter och låta dom vara tillsammans övrig tid tills de känner varandra bättre:) de gånger våra har bråkat ordentligt har varit på efternatten:/
Grattis! Vad roligt att det har gått så smidigt! 🙂
Det går verkligen jättefint. Nu har de varit isär under natten, men nu på förmiddagen har de spenderat tre timmar tillsammans i deras nya bur. Hermelin verkade helt avslappnad idag, visade ingen rädsla alls. Och Ellie är hyperaktiv som vanligt, hon är så go 😃
www.alrunans.weebly.com/
Idag vågar jag lämna dem ensamma på dagtid, jag kollar till dem ofta.
www.alrunans.weebly.com/
Ellie vill alltid ha klappar och kel :)
www.alrunans.weebly.com/
"Var är pelletsen då? Sirius fick ju… men inte vi?!"
www.alrunans.weebly.com/
Tråden blev inte så lång och informativ som jag tänkte, detta har gått hur bra som helst. De har nu bott två hela nätter och dagar tillsammans och allt är lugnt. Ellie har verkligen piggat upp Hermelin, han rör sig mycket mer och är mer nyfiken än förut. Hennes glada energi smittar :) Success :)
www.alrunans.weebly.com/