Stressad eller nyfiken?
Hej! Vi fick för en vecka sen hem en liten dvärgvädursbebis. Hon är nu cirka 10 veckor och har såklart mycket spring i benen. Jag och min sambo jobbar om varandra rätt mycket så de senaste dagarna har hon varit ute och hoppat i lägenheten nästan hela dagarna. Buren är alltid öppen och hon hoppar dit för vatten och hö ibland men lägger sig hellre och vilar på mattan eller bakom soffan än i sitt lilla hus. Det är såklart supertrevligt att hon är så social MEN problemet kommer när hon väl ska in i buren och man stänger. Hon kan inte sluta gnaga på gallret….. Jag har börjat misstänka att hon kanske inte ser sin bur som sitt "hem" och är därför inte trygg där. Försöker distrahera med alla slags leksaker och morötter i toarullar och jag vet inte allt. Hon bara springer från ena sidan till den andra och gnager. Dessutom biter hon bara i sidan som är själva luckan (är en hel långsida) så hon vill ju mest troligt ut. HJÄLP! Jag är så rädd att hon inte mår bra :/
Låt henne gå frigående i hela tiden? :)
Min kanin är likadan. Buren är väl väldigt tråkig att sitta jämfört med att ha hela lägenheten som yta. Låt henne vara frigående så mycket det bara går, ha henne bara instängd när ni måste, om ni inte är hemma och inte kan lämna henne lös då 🙂