Förstår inte min kanins beteende?
Jag har en kanin som jag är tillfälligt jourmatte åt i väntan på att hon får ett nytt hem och idag dök det upp ett lite annat beteende som jag har lite svårt att läsa av.
Det har alltid varit full fart på henne när hon får komma ut ur buren vilket blir varje dag. Hon springer alltid runt och utforskar och revirmarkerar med hakan. Hon kommer alltid fram nyfiket till mig och ska nosa av och "klättra" lite, både upp i knät och upp på ryggen. Men idag skulle hon dessutom nafsa lite på mig. Både på överarmarna och på kläderna. I kombination med detta så skulle hon springa runt mig flera varv, och hon var inte alls speciellt intresserad av rummet som hon brukar vara, utan var bara jag som gällde. Hon "knorrar" även lite medan hon springer runt
Då jag inte haft henne så länge, och därmed inte hunnit knyta starka band så vet jag inte riktigt hur jag ska tolka detta. Rent spontant så känns hon inte arg men jag kan ju ha fel.
Hur skulle ni tolka detta? Och hur kan jag få bort nafsandet?
Tycker det låter som att hon uppvaktar dig! Det där med nafsandet vet jag inte dock. Säker på att det är en hona?
~ Be sure to taste your words before you spit them out ~
håller med #1
Jag tycker det också låter som en hane som precis har blivit könsmogen. Lite märkligt om det skulle vara en hona. Hur gammal är kaninen?
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Det ska vara en hona, och jag kan inte se några pungkulor när jag håller henne. Finns det en risk för att det kan vara en hane ändå? Att "paketet" ligger mer gömt?
Hon är ca 1,5 år så hon har varit könsmogen ett tag.
Hon har, enligt förra ägaren, varit lite bitsk av sig, och framförallt i närheten av sin matskål. Jag upplever att hon är lite vaktig kring buren när jag kommer in i rummet som hennes bur står i då hon gör som små utfall (kan ju vara feltolkat från min sida också) mot mig. Men hon har aldrig varit bråkig när jag bär henne i och ur buren eller när jag fixar i buren medan hon är där i.
Tänkte prova att öka på aktiveringen när hon får springa fritt och se om hon fortsätter med sitt beteende, eller har ni några andra förslag på vad man kan göra?
det kan ju bara vara så att hon är väldigt brunstig (redo att paras typ) och därför hon uppvaktar dig. vet inte varför hon knorrar när hon uppvaktar (det är en typisk han grej ) men det kan vara så att hon är pratglad, min kanin brukar också ha ljud för sig, han knorrar och piper och gör lite ljud ifrån sig då och då speciellt när han är glad. om du håller hennes rygg mot dig och låter rumpan sitta mot ett bord kan du känna runt efter kulor, eller ta henne till en veterinär så de kan kolla vilket kön det är!
Okej, vad föreslår du att jag ska göra när hon uppvaktar? Ska jag bryta beteendet eller låta henne hålla på?
Jag vet inte, personligen tycker jag det är roligt när de håller på men om min kanin skulle jucka på mig hade jag genast sagt åt honom!
min honkanin gjorde också så.