Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2705 ggr
gullenos
0

Bygga egen inomhusbur

Hej kompisar!

Jag har sökt lite här på sajten och tittat men det mesta var gammalt så frågar igen. Är det någon här som har byggt en bur utav en byrå/skänk eller liknande(ni får jättegärna ge tips? även om ni inte har det såklart)? Jag är väldigt inne på att köpa en gammal byrå och göra om den till en kaninbur. Vanliga kaninburar och en massa kompostgaller är ju inte den snyggaste inredningen i ett hem. Har ni några tips?? Hur hade du gjort? 

Ska jag plasta in botten? Är det något material som är big no no? Kan man använda all sorts färg (tänker mest på att måla på utsidan)? Är bets farligt om kaninen tuggar på betsat trä? Ska man behandla trät på insidan med något?

Eller, är detta bara en jättedålig idé? 

Det är tänkt att kaninen endast ska sova i buren och vara där när jag eller min pojkvän inte är hemma om dagarna men annars springa fritt inomhus.

Kan tilläggas också att jag har alla verktyg och har inte tummen mitt i handen så själva utförandet är inget problem och inte heller vad materialet kostar :)

BaltizSimbaLukas
0

Hur många "våningar" ska byrån ha? (eller du kanske inte har bestämt dig?) Jag skulle nog sågat ut en bit av "golvet" och sedan satt fast den med gångjärn som bräda upp, man kan sätta tex sandpapper på som halkskydd.

Tänkte du ha galler på framsidan?

Jag har ingen erfarenhet av sånt här, men skulle anta att det är bra att skydda bottnen med tex plast, och sedan ha tidningspapper ovanpå så kaninen inte gnager på plasten.

"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag

Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !

Ha det gött, igelkött!

gullenos
0

Aa jag tänkte ha galler på dörrarna. Eventuellt såg ut några hål på sidorna också som "fönster". Beroende på vad jag hittar för byrå så blir det nog bara 1 eller max 2 våningar. Aa det där med golvet var smart!!!

lindqvist96
0

Bra idé att göra om en byrå till kaninbur, är också intresserad vad folk har för svar!🙂

Frosstis
0

Jag har byggt egen bur av plywood och har ingen plast på botten eller behandlat träet med något. På utsidan har jag målat med vit färg man målar huset med :) Jag har inte målat insidan för min kanin gillar att ligga ner och gnaga lite på "listerna" i hans bur. Men det finns giftfri färg man kan använda, vet dock inte vilken. Min förra kanin hade en kompostgaller bur och då hade jag en picknick filt som har plast på ena sidan, den la jag underst och sedan la jag en stor bit plywood över. Så om han kissade på träet så rann det ner till plastfilten och på så sätt skulle det inte komma ner och förstöra golvet :) Du skulle kunna göra liknande, att sätta plast och sedan trä över.

Du skulle även kunna lägga sån "våtmatta", sån man kan ha i badrummet, och lägga i botten för att skydda 🙂 Och sedan vanligt strö eller matta över. Som galler kan du använda minknät, jag tycker iallafall det är ganska snyggt, och mkt snyggare än kompostgaller (som jag har). :) Du kan bygga en eller två dörrar och fästa nätet på ramen.

Jag tror att din bur kommer bli jättesnygg, och det är absolut en bra ide! Se bara till att buren är någorlunda stor även om kaninen inte ska vara där jämt :)

gullenos
0

Bra tips?!!! Minknät är väl det jag funderat på med :) ska kolla upp det med mattorna! Det "svåra" är bara att hitta en byrå med rätt mått men bor i sthlm och tittar på blocket varje dag och det verkar inte omöjligt, tänkte gå efter standardmåtten på kaninbur så att ingen liten kanin behöver "lida" :) Kom gärna med mer tips? om ni har något

[ingvarisbjorn]
0

Jag byggde av en tv-möbel, kruxet var förstås att hitta en med rätt mått som sagt :) Vi har dock valt att inte ha den till vår nuvarande kanin eftersom han inte hör och måste ha helt öppet så att han ser på långt håll om någon kommer, annars blir han halvt ihjälskrämd… (Byrån hade tre "stängda" sidor av trä och bara nät på luckorna på framsidan). Kan rekommendera det skarpt, man får möjlighet att själv välja storlek (när man väl hittar rätt byrå) och det blir betydligt snyggare än en gallerbur! Jag gjorde en tråd om mitt bygge, ska se om jag kan rota fram den och länka :)

BaltizSimbaLukas
0

Man kanske kan ha en stråmatta på golvet? Förutsätt då att kaninen inte gnager sönder den…

"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag

Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !

Ha det gött, igelkött!