Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1601 ggr
Trebit
2

Benjie och Luna - bondingtråd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Nu är julen över och äntligen har vi mycket tid till detta kommande projekt, att slutligen föra samman Benjie och Luna. De har under hösten bott i burar bredvid varandra på nätterna och haft halvdagar ensamma i Hage i vardagsrummet. Ni som har följt mina trådar tidigare vet att vi har haft lite problem med att få bort Benjie's aggression (tror egentligen mest att han är osäker och försöker försvara revir), men nu gör vi en storsatsning i en vecka framåt och hoppas på det bästa. Både Benjie och Luna är kastrerade sen sommaren 2014, respektive nu i augusti.

Idag har vi städat ut hela utrymmet som burarna tidigare stått i, jag har skrubbat golv och väggar med en lösning av vatten, ättika och gulsåpa. Kaninerna har tillfälligt fått flytta in i vardagsrummet, burar och allt, så trångt har vi det! Imorn ska vi flytta in mattor jag köpt på blocket från diverse olika källor, inreda med två kartonger som gömställen samt två urskrubbade och ättiksrena toalådor med hö. Jag är otroligt kluven om jag ska ställa upp galler emellan tills en början eller om jag ska släppa dem på samma yta direkt. På grund av den brist på framsteg vi haft tidigare så är jag rätt nervös inför att få detta att funka. Att läsa tråden om Ruby och Accio har varit riktigt uppfriskande, att se att det går då Accios beteende påminner en del om hur Benjie betett sig tidigare. (All pepp ni kan komma med tas tacksamt emot. Jag har läst på i timtals de senaste dagarna för att friska upp minnet igen men för att orka mig igenom detta så startar jag en tråd som jag får försöka hålla liv i)

Presenterar här en bild på det nu renskrubbade utrymmet, när vi ställer upp kompostgallren kommer det vara ca 230x170cm, samt de två filurerna som förhoppningsvis kommer bli vänner.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

missan´s
0

Tassar 😃

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Irmelinis
0

Följer gärna! Håller tummarna för dina två snyggingar 👍
Pepp, pepp! Ha ett galler redo bara, så du kan dela av om det skulle behövas. Förstår att du är nervös. Det verkar ju vara Benji som är den osäkre, och som behöver mest stöttning om jag kommer ihåg rätt. Luna kanske du kan muta och avleda med godis? 😉

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/

Trebit
0

#2 Ja vi ska vara redo att skilja dem åt ifall det behövs. Benjie är ju den bråkiga om man säger så, Luna har bara försvarat sig om han börjat attackera henne vid tidigare försök, aldrig själv börjat nåt bråk. Luna går utmärkt att muta med godsaker och när de är slut så tar fortsätter hon tacksamt tugga hö, mitt lilla matvrak.
Jag sitter just nu och tittar på bondingvideos på youtube, försöker lära mig att avgöra när det är dags att separera dem vid bråk och vad som bara är naturligt dominansbråk… ingen lätt vetenskap detta!

Tumblr - ☆ - Instagram

Irmelinis
1

Ja det är ju en hel vetenskap.. ska de vara pigga eller trötta… hungriga eller mätta.. ute eller inte.. med galler eller inte osv.. jag höll på att bli galen själv. Sen bestämde jag att det är bara att prova faktiskt. Jag kan inte förutse allting som kommer hända. Händer något som man inte vet något om, så får jag väl läsa på när den stunden kommer. Annars stressar jag bara upp mig när jag inhämtar information och får helt fullt i huvudet, så kanske jag inte behöver använda nåt av det sen ialla fall.. 

Dessutom kanske jag gör djuren oroliga genom att vara stressad själv…

www.alrunans.weebly.com/

Svartsynt
0

Lycka till! Min hane Accio var som sagt väldigt osäker och aggressiv från början också och bet Ruby flera gånger. Men eftersom hon aldrig gjorde något tillbaka så utvecklades det aldrig till något rent slagsmål, som tur var, och till slut insåg väl Accio att han inte behövde hålla på sådär och insåg att han egentligen gillade henne. 😂 Din situation liknar som sagt min och förhoppningsvis löser det sig för dig också till slut! Det har gått två veckor sedan jag började sätta ihop mina och nu är Accio och Ruby bästa vänner! Det är så fint att se. Jag håller tummarna för er!

Trebit
0

#5 Tack! Vi får hoppas att Luna inte får för sig att slå tillbaka, vi avslutade vårat tidigare bondingförsök i augusti för att hon blev brunstig och bråkig, men nu efter kastreringen lär ju inga hormoner komma och störa. Hoppas på en liknande utveckling som hos Accio och Ruby!

Tumblr - ☆ - Instagram

Trebit
0

Liveuppdatering från bondingen: Det märktes tydligt att detta äntligen var en ny och neutral plats! Vi tog Benjie på en kort promenad i transportburen innan vi släppte ner dem i hagen och han kröp ostadigt längs marken, vågade ingenting (som han gjorde i februari när han först kom hit ungefär). Luna verkade mest tycka det var kul med en ny yta att vara på. Hon var nyfiken och hoppade omkring, när hon tillslut stötte på Benjie så nosade hon på hans rumpa, vilket inte alls var uppskattat och de råkade snabbt i bråk där ingen ville ge sig. Vi särade på dem med en bit kartong och en vattenflaska och de fortsatte utforska området med lite småbråk till och från. Vi avledde dem med lite god sallad och basilika och de verkade inte ha några problem att äta ganska nära varandra. Någonstans under ett bråk fick nog Luna sig en törn för så fort Benjie rörde sig i hennes riktning spurtade hon åt andra hållet, vilket såklart triggade igång att Benjie jagade henne. De sprang fram och tillbaka i hagen med pauser för att äta hö, och när Benjie blev för ihärdig blev det lite stamp och morrningar från Luna. Nu efter 1,5+ timme vilar Benjie i en av kartongerna och Luna i ett hörn utanför. Det märks att det är sovdags mitt på dagen och att båda är rätt utmattade. Luna sträckte ut sig på sida nu alldeles nyss när Benjie mumsade hö i andra hörnan. Det är klara framsteg i jämförelse med hur det gick i somras!

Tumblr - ☆ - Instagram

Irmelinis
0

Yaaay, framsteg! Bra jobbat! Skönt att de båda kan vila och slappna av.

www.alrunans.weebly.com/

Trebit
0

Då "dejtande" inte alls funkade för oss i somras har vi nu bestämt oss för att helt enkelt vänta ut dem. Såvida det inte blir storbråk eller om nån blir skadad eller märkbart påfrestande stressad så kommer vi inte att sära på dem. Denna inhägnad är deras hem tills de kommer överens och allt eftersom kommer vi göra den större tills de kan gå fria i lägenheten.

Tumblr - ☆ - Instagram

Irmelinis
0

Låter som en bra plan tycker jag. Mycket tid och mycket tålamod. 👍

www.alrunans.weebly.com/

Trebit
0

Jag är glad att jag har min mobil med mig, detta kan nog ta ett tag. Skönt att vi är två i alla fall, så kan vi sova i skift i natt x) Sambon sitter för tillfället vid datorn i rummet bredvid, jag försöker imbilla mig att han är alert och kommer spingande om det behövs men jag tror nog att jag kommer få dra tyngsta lasset med det här… (jag som inte ens ville ha kaniner och han tjatade hela förra julen haha)

Tumblr - ☆ - Instagram

Trebit
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

En tröttis i varje hörn… (Får se om det funkar med bilder från mobilen nu eller om allt blir snett)

Tumblr - ☆ - Instagram

Trebit
0

Benjie har börjat med ett lustigt beteende, när han närmar sig Luna (avsiktligt eller ej) och hon rusar iväg så springer han inte efter för att bita utan gör Gjädjeskutt i valfri riktning, ibland kvar på stället. Luna är rädd och Benjie verkar se det hela som en lek? XD Jag ser ingen tydlig aggression längre i alla fall, stora framsteg sen de senaste timmarna.

Tumblr - ☆ - Instagram

Irmelinis
0

Intressant! Det kanske är hans sätt att undvika bråk, det är ju jättesmart om han kommit på den strategin (även om Luna blir rädd… ) Tror kanske inte det är lek, utan han är lite frustrerad och vet inte vad han ska göra, eller så är han osäker på Luna och försöker skoja till det lite, för att lugna sig själv. Som ett barn som skrattar nervöst när mamma är arg, för att lugna ner henne, liksom. Vad tror du? 

Kommer ihåg en video av två kaniner jag såg nyss, där den ena gjorde precis som Benji.

www.alrunans.weebly.com/

Trebit
0

Uppdatering kl 15:39 Det är forftande en del springande/jagande med sånt här emellan. Måste väl räknas som framsteg?^^

Tumblr - ☆ - Instagram

Irmelinis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Denna var det jag tänkte på

www.alrunans.weebly.com/

Trebit
0

#14 Ja det kan kanske vara något sånt? Tror han är lite trött och förvirrad på att Luna bara rusar undan hela tiden, när han inte visar henne något intresse har hon inga problem att lägga sig ner att vila/äta/dricka. För kanske 10 min sen så vågade hon sig nästan fram för att nosa på hans rumpa, men när han vände sig sprang hon undan igen. Just nu ligger båda utsträckta på var sin sida om hagen, mycket sömniga ögon.

Tumblr - ☆ - Instagram

Trebit
0

#16 Ja det är lite likt så som Benjie gjorde, med skillnaden att ingen av dem hade arga svansar (du vet vad jag menar, eller hur?). Benjie hoppade inte för att vända sig mot Luna så som den andra kaninen gjorde heller, utan mer lite hur som helst och sen lät henne springa iväg och gömma sig. Det här med kaninrelationer är så himla intressant. Jag har sett båda mina kaniner i nytt ljus idag.

Tumblr - ☆ - Instagram

Trebit
0

Benjie och Luna lägger sig lite lite närmare varandra för varje vilopaus ☆

Tumblr - ☆ - Instagram

Irmelinis
0

Verkar som om de gör väldigt snabba framsteg! 
Ja, håller med dig, det är så intressant. Djurs beteende och relationer kan jag studera hur länge som helst. Tack för att du delar med dig!

www.alrunans.weebly.com/

Trebit
0

De verkar ha nått en tröskel nu dock. De äter gärna från varsin hölåda (vilken det är varierar) men så fort de är närmare än 1 meter ifrån varandra sprintar Luna iväg eller blir ivägjagad, och såhär har de hållit på i många timmar nu. De har hälsat nos mot nos några få gånger men ofta hinner de inte komma till det då nån av dem gör en för hastig rörelse och triggar igång allt igen. Emellanåt ligger de båda utsträckta och vilar.
De har nu varit tillsammans i strax över 11 timmar.

Tumblr - ☆ - Instagram

Trebit
0

Jag fick sova några timmar medan sambon var på kaninvakt (aka. spelade datorspel i rummet intill) och det har hänt lite medan jag sov!
Luna är inte längre lika rädd för Benjies närmanden och de har nosat lite på varandra helt lugnt några gånger. Benjie har sänkt ner huvudet för att bli putsad och Luna har tydligen gjort några halvkassa försök där hon istället bonkat lite med nosen på hans panna, för att sen ta upp intresset för Benjies bakdel istället (sådär lagom uppskattat).
Luna har tills för bara några veckor sen inte ens putsat oss (Benjie däremot är ett litet monster när det gäller att putsa människobyxor, redan från början) så det kan ju bara vara att hon inte fattat galoppen än. Får hon några chanser till kanske hon klurar ut vad han vill att hon ska göra.

Tills vidare spenderar jag natten här i rummet intill vid min dator, bara några timmar tills morgon! Får se om de håller sig lika lugna och fina när Lunas vanliga morgonspring sätter igång mellan 5 och 8…

Tumblr - ☆ - Instagram

Trebit
1

Uppdatering 05:51:

Det verkar som att Benjie och Luna gör mest framsteg när vi inte är där och vaktar. Nu när de inte visar några tecken på aggression längre så lämnar vi dem ensamma i omgångar, och de har verkligen börja kommunicera lite mer närgånget.
Efter att jag kom tillbaka från vardagsrummet efter att ha hämtat en kudde (jag är ärligt talat skittrött nu) så satt de nära varandra nos mot nos, inte flyttade de på sig när de såg mig heller. När jag åter igen försvann ur deras synhåll gick det vidare med att Benjie red på Luna i några sekunder, tills hon tröttnade och hoppade iväg.
Benjie följde inte efter utan verkade nöjd med vad han fått sagt.

Det fick mig att tänka på några punkter de tog upp i den här artikeln som jag läste härom dagen: http://www.thebunnychick.com/2013/11/19/7-ways-hurting-rabbits-chances-bonding/
Ganska intressant! Så länge de inte visar aggression mot varandra igen så ska jag nog försöka hålla mig både på avstånd och ur synhåll så mycket jag kan (men självklart i närheten så att jag kan ingripa ifall nånting händer).

Tumblr - ☆ - Instagram

Svartsynt
0

Det är så intressant att följa hur det går! Roligt att de gör framsteg hela tiden!

Trebit
0

Efter mycket chill under dagen har Benjie och Luna mer och mer hamnat nos mot nos, båda med nersänkta huvuden i väntan på att den andra ska putsa. Dock blev det Benjie som överraskade oss med vara först och putsade Luna riktigt ordentligt, hon ser helt tossig ut på huvudet nu efter den behandling hon fått haha.
Benjie har även försökt rida på henne lite efter han tvättat henne men han är rätt värdelös på det alltså… försöker klättra över huvudet eller sidan på henne, aldrig över ryggen som han "ska". Efter några misslyckade försök brukar Luna säga ifrån och hoppa iväg och Benjie går nöjd iväg och lägger sig och vilar. Han verkar vara den som bestämmer, även om han gör det på ett förvånansvärt snällt sätt.
Framåt går det, så bra som det har gått nu hade jag verkligen inte väntat mig.
Kanske vågar jag till och med sova i natt?

Tumblr - ☆ - Instagram

Trebit
0

Lunas fina frisyr efter Benjies putsning, var tvungen att plocka fram stora kameran för att fånga detta!

Tumblr - ☆ - Instagram

Trebit
0

För den som är nyfiken så uppdaterar jag även på Benjie och Lunas blogg, där går det även att ladda upp filmer utan att ha dem på youtube först. Mindre text och mer filmer och bilder! Det går bra nu!

Tumblr - ☆ - Instagram

Irmelinis
0

#23 Tack för länken! Där kan man ju läsa att jag gjort rätt många "fel", haha. Bra att veta till nästa bondingtillfälle! 👍

www.alrunans.weebly.com/

Trebit
1

#28 Jag kanske inte kan hålla med om alla punkter i den listan, men just det där om att inte lägga sig i så mycket som människa har gjort skillnad hos oss.
Varje kaninpar är ju unikt också och alla tekniker funkar ju inte i alla situationer. Tror inte vi hade fått samma utgång på denna maraton-bonding ifall de inte bott bredvid varandra i nästan ett halvår heller.
Listan säger ju också att de inte ska ha så stora ytor att röra sig på, men Benjie blir otroligt stressad på små ytor så det struntade jag fullständigt i!
Viktigast verkar ju dock absolut kastrering och neutral mark vara, resten kan man nog tweaka lite så det passar kaninerna bäst.

Tumblr - ☆ - Instagram

Trebit
1

Idag har varit en förhållandevis lugn dag med mycket putsande och vilande tillsammans. Dock hände nu på kvällskvisten något som förvånade mig, Luna började rida på Benjie, och han verkade inte ha så mycket emot det! Inte mer än vad Luna tyckte när det var han som red på henne tidigare. Hon var på honom i några sekunder i taget och när hon var klar hoppade hon iväg och han fortsatte mumsa hö. (Detta utspelade sig lustigt nog i en av toalådorna…)
Jag vet inte riktigt hur vi ska tolka detta, kommer någon av dem hamna "on top" så att säga i slutändan eller kommer de vara ett sånt där ovanligt kaninpar där de har samma status som den andre?
Jag har tolkat det som att Benjie varit mer dominant tidigare, och han har även börjat "vakta" Luna mot oss litegrann när vi sitter med dem i hagen ibland, vilket bekymrar mig en del. Hoppas inte att han börjar bli aggressiv mot oss ju mer han bondar med Luna. Det är även han som sköter det mesta putsandet, länge och intensivt, medan Luna endast gett några få slick tillbaka (aningen fler efter att hon började rida på honom). När de möts nos mot nos så sänker båda huvudet men oftast är det Benjie som ger med sig och putsar Luna, eller så gör ingen av dem det.
Det är intressant och se hur deras förhållande utvecklas, känns lite som om vi håller på med ett socialt experiment här hemma.

Tumblr - ☆ - Instagram

Irmelinis
0

Jag har alltid trott att det är den som putsar som är undergiven (som lyder order från den som sänker ner huvudet), men det kanske inte riktigt finns "fasta roller", utan olika regler gäller i olika situationer för kaninerna. 

Undrar om det alltid är den dominanta som jagar den andre, eller om den undergivna lika gärna kan jaga för att han/hon är rädd och osäker? Hos flera andra djur är det ju oftast den som visar mest aggressivitet som är den osäkra individen. Detta måste jag läsa på lite om, tror jag.

Luna kanske bara testar honom… 😃

www.alrunans.weebly.com/

Trebit
2

#31 Ja det är så jag tidigare trott också, men det verkar ju vara mer komplicerat än så. Jag kan nog absolut köpa teorin om att olika regler gäller olika situationer, samt att det förmodligen finns flera sorters dominans, "snäll och vänlig men glöm inte att jag är bossen och du ska uppskatta mig" och sen en mer "jag kör med allt och alla" "du gör som jag säger" dominans. Och självklart allt där emellan.

Vad det gäller mina verkar de idag vara tillbaka till att det är Benjie som styr och ställer. Är Luna i en låda som han vill hoppa in i så får hon flytta på sig eller få ett nyp. Dock såg jag henne flera gånger putsa Benjie när jag var uppe i natt (Benjie har hittat ett kryphål för att försöka ta sig ut ur hagen så jag var uppe varje timme och ställde allt till rätta igen). Luna har en mycket försiktigare putsningsstil än vad Benjie har, men det är nog bara så hon är. När hon för bara någon månad sen började putsa våra kläder när vi gosade med henne var hon också väldigt försiktig. Benjie däremot har alltid stuckit ut hela tungan och inte accepterat om vi ville resa oss innan han var klar (då var det vi som fick ett nyp).
Jag är inte helt på det klara med vilken relation Benjie och Luna har, men det verkar som att den går framåt i alla fall. Idag har vi utökat hagen med ca 2-3 dm på ena ledden och kommer fortsätta göra det lite större varje dag, efter nyår ska de nog börja få tillgång till köket, men det ska skrubbas rent ännu en gång först bara.

Tumblr - ☆ - Instagram

Trebit
5

Några iakttagelser sen Luna och Benjie började bo tillsammans i jämförelse med när de bodde ensamma.

• De äter så mycket mer hö. Sådär löjligt mycket hö. Att äta är en social aktivitet för kaniner är det ingen tvekan om.

• Benjie har hittills visat noll aggression mot oss sen han blev vän med Luna. Tidigare kunde han någon gång om dagen få spatt och bestämma sig för att bita till helt oväntat. Detta har nu inte hänt på över 4-5 dagar.

• De är båda mer morgonaktiva (kl05-08). Tidigare brukade bara Luna vara pigg så dags och Benjie chilla fram till niotiden, men nu har han någon som busar med honom och kör gläjdeskuttsrace med tidigt på morgonen (till mattes stora förtret, gud vad de låter!)

• Båda är mycket mer intresserade av oss människor. Går man genom hagen (just nu blockerar den både ingång till kök och datorrum) så har man snabbt två luddbollar efter sig, och ännu värre om vi sätter oss ner! Då har man inom kort två kaniner i knät som verkar tävla om vem som kan putsa matte mest. Så galet sociala har de blivit.

• Helt enkelt, de verkar mycket mer tillfreds. Jag är så glad att vi gick igenom pinan som var detta senaste halvår, det är så otroligt värt det. 10/10 skulle göra det igen.

Tumblr - ☆ - Instagram

Irmelinis
0

Jag blir så glad att det funkar! 🤗
Det trodde man inte om Benjie i början, tänk vilken förändring han har genomgått! Så skönt att aggressionen verkar vara borta, han känner sig nog mycket mer stimulerad nu.  

Mina två började också äta MYCKET mer hö när de flyttade ihop. Nästan så det var en tävling. När jag lägger in äppelgrenar så skyndar sig Sally att ta alla goda bitar (knopparna) så att inte Prim ska få nåt. Det är lite elakt, men det ser så roligt ut. Och ja, båda ska helst bli klappade samtidigt av oss människor, haha. 😃

www.alrunans.weebly.com/

Trebit
0

#34 Nej det trodde man verkligen inte! När jag i våras kommenterade på en bild på Djurens Chans  (där Benjie kommer ifrån) facebooksida att jag tänkte skaffa sällskap till honom så hörde en av hans tidigare ägare av sig och uttryckte sig i stil med "Benjie är en elak kanin som jagar och biter de andra kaninerna", men hon hävdade ändå att han var den bästa kaninen hon haft. Klart man blev lite modfälld av det, men detta visar ju bara att det går om man vill!
Benjie är en riktigt speciell liten typ, så mycket är det ingen tvekan om.

Tumblr - ☆ - Instagram

Trebit
2

Jag kan nog kort och gott säga att dessa två nu är ordentligt fästa vid varandra.
Det märktes tydligt idag när Benjie inte mådde bra, han sökte sig till Luna och liksom gömde sig bakom henne. Nu ikväll när han mår bättre är de ännu mer oskiljaktiga, det är en lycka att se. Imorn får de tillgång till köket, hoppas det ska gå bra!

(På bilden syns Benjies enorma fällning kom kommit sen igår, troligtvis det som orsakat dagens påfrestelser)

Tumblr - ☆ - Instagram

Trebit
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

De senaste veckorna har vi successivt jobbat på att ge kaninerna större och större yta och idag har de fått den sista stora biten innan hallen tar vid! Nystädat och fint på ena sidan och skräpigt som bara den på den "gamla" sidan… Ska ta itu med att städa upp den imorn troligtvis. Här kommer lite bilder i alla fall!
Benjie och Luna sitter för tillfället och myser/sover i lådan på den skräpiga sidan, de blev riktigt uppspelta över det nya området och ommöbleringen, förstår att de är trötta!

Tumblr - ☆ - Instagram