Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 511 ggr
[Älskamig]
0

Aktivering förutom hage och sele?

I sommar kommer jag ha en liten kanin på omkring 12 - 16 veckor.. Hon ska få bo utomhus över sommaren, men inomhus hos oss mig sen över vintern. Jag tänkte bara höra med er hur jag skulle kunna aktivera henne utöver hagen på sommaren? Har läst att man inte bör ha en liten kanin i sele under det första året, för att det är lätt att dem bryter benen eller liknande om de rör sig för hastigt eller liknande.

Fridaaaa
0

Nej det stämmer inte ang selen. Man bör inte rasta dem i sele före 12 veckors ålder, efter det är det lugnt att börja :) Så rasta du i sele.

Kaninhoppning? Klickerträning?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

batmanthebun
0

Jag brukar inte rasta dem med sele förren dem är cirka 3 mån, men börjar med selträning vid cirka 2 ½ månader. Så 12 månader för mig är en bra tid att börja vänja henne att känna sig bekväm i selen innan du tillsätter koppel. Sen så beror det även på hur tam hon är, om hon inte är tam så rekommenderar jag inte att rasta i sele om hon ser det som att du jagar henne. 

Själv så klickertränar  jag mina kaniner, bra mental stimulering och även tid att knyta an med kaninen. Hoppning är något du kan börja göra (engligt mig) när kaninenär  runt 6 månader och helt tam och  van vid sele. 

Du kan även göra hagen roligare, genom att fixa så hon kan leta efter mat (hö, grönsaker, pellets eller vad du nu väljer), tunnlar, kartong hus, etc

[Älskamig]
0

Tusen tack för alla tipsen hörrni! 🙂