Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1615 ggr
[fin_kanin]
0

Vilken färg/ras?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Är det någon som vet/har någon gissning om Vilken färg? eller ras min kanin är? Jag antar att han är någon slags dvärgkanin men något annat vet jag inte. Tacksam för svar! 🙂

BaltizSimbaLukas
0

Lite svårt att se ras på bilden tycker jag… Har du någon bild när man ser mer hela kaninen? Men skulle gissa på holländare och dvv/lejonhuvad/hermelin?

Är jättedålig på färger så tänker inte säga något om det… :P

"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag

Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !

Ha det gött, igelkött!

Trebit
0

Hur mycket väger kaninen? Kan vara lättare att gissa ras då, även om det är närmare omöjligt att exakt veta om man inte vet härstamningen.

Jag tycker han ser viltblå ut i färgen i alla fall, holländartecknad och/eller wienertecknad, ögat ser ut att vara s.k. oddeye (brunt och blått) vilket tyder på wienerteckning.
Du kan jämföra med den här bilden på en viltblå kanin med holländarteckning.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[fin_kanin]
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Okej tack! Om det hjälper kan jag säga att hans öron är ca 8 cm och "längden" på hela kroppen är ca 25-35 cm (lite svårt att mäta)!

[fin_kanin]
0

1,54/60 kg väger han!

BaltizSimbaLukas
0

På bilderna ser det ut som att han har man…? Kanske lejonhuvad och holländare? Eller dvv och lejonhuvad?

"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag

Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !

Ha det gött, igelkött!

CorneliaAndersson
2

Alltså. Det är ju en jäkligt söt rackare du har där! ;)

Gällande färgen så tycker jag att den liknar både viltblå och viltgrå litegrann, hehe.
Från www.kaninfarg.se:
Viltgrå:
''Håren är bältvis indelade. Bältena är skarpt avgränsade. Utifrån följer, efter svarta hårspetsar, ett ljusbrunt, mörkbrunt och ljusbrunt bälte (mellanfärg), håren avslutas med mörk blågrå bottenfärg.
Täckfärgen blir därför ljusbrun med insprängt svart. De svarta hårspetsarna ger en flammande schattering som är kraftigast på bakkroppen och minskar i styrka på framkroppen. Nederst på djurets sidor och på låren löper "viltstrimman". Den bruna färgen är här avblekt till en mera ljus och askgrå ton. Nackkilen är rödbrun och de svarta hårspetsarna saknas. På buken, svansens undersida, benens insida och käkarnas kant är djuret vitt. En ring omkring ögat är cremefärgad. Öronens kant är mörkgrå till svart. Viltgrå djur är godkända i ljusare och mörkare toner. Svansens översida skall vara mörk. Svagt färgade, obetydliga strimmor på frambenen kan förekomma. - Skaf''

Viltblå:
''Färgen är som hos de viltgrå men de svarta fälten är gråblå och de bruna fälten har en ljusare brun ton. "Pärlingen" består av täckhår med skarpt avgränsade mörkblå spetsar som ger en pärlande gråblå ton. De skall vara jämnt fördelade över rygg, kors och sidor och skall vara helt fria från den schattering som viltfärgade djur har.
Nackkilen är rödaktig. Den skall vara så liten som möjligt och ej skarpt avgränsad.
Perle Egern finns i ljusare och mörkare färgtoner. Öronkanter, ögonringar, käkarnas kant och undersida, frambenens insida, bakbenens in- och ovansida samt buken och svansens undersida är vita. Mellanfärgen är brunaktig. Svagt färgade strimmor på frambenen är inget fel.- Skaf''

Sen har ju din kanin blå ögon, vilket tyder på wienerteckning. Sedan vet vi ju inte om det är någon holländarteckning, mantelteckning eller brokad teckning också inblandad.

Rasmässigt så har ju kaninen lite lång päls här och var. Vilket tyder på en långhårig ras. Eftersom kaninen är ganska liten, så skulle jag gissa på att han har lejonhuvad kanin i sig, tillsammans med något annat. Kanske dvärgvädur?
Just med tanke på vikten och de, ganska långa, öronen :)
Jag hade nog kallat honom för en typisk lejonkorsning :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Trebit
2

#6 Kaninen är inte viltgrå, då hade den varit mycket brunare i färgen samt haft svarta toppar på öronen och svart ovansida på svansen.
Annars håller jag med om allt du skrivit!

Tumblr - ☆ - Instagram

CorneliaAndersson
1

Ja, jo, det var det som förbryllade mig lite, fast på andra bilden i inlägg #3 Så tyckte jag att den såg lite brunare ut. Har själv ägt några viltgråa, dock har de flesta av dessa varit rödförstärkta ;)

Kan ju ha med datorskärmen att göra, att det ser lite annorlunda ut. Men sedan har jag lite problem just med synen, som också försvårar det hela litegrann ;)

Men tack för notisen! :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[fin_kanin]
0

Tack så mycket för hjälpen!

Peak303
0

Jag säger viltblå wienertecknad. :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[000emmie]
0

Jättegullig kanin du har! 🙂

[Sockertoppens_kaniner]
0

Tror också att den ser ut att vara en korsning med lejonhuvad och kanske hermelin och holländare.

Färgen skulle jag vilja säga otter blå wienertecknad. Har själv en tjej med den färgen och tycker deras färger är rätt lika. Lägger in en bild på henne så kan du jämföra lite. 😃 Om inte otter blå wienertecknad stämmer så skulle jag säga viltblå wienertecknad. Riktigt söt kanin i alla fall! 😍

Trebit
0

#12 TS kanske kan se ifall pälsen har bältesindelning eller inte, att täckhåren har ränder av olika färg eller om hela strået är enfärgat. Har det bältesindelning är det en nog viltblå, är de enfärgade är det troligtvis otter blå.

Här är ett exempel på bältesindelning på viltblå.

Tumblr - ☆ - Instagram

[fin_kanin]
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#11 Tack så jättemycket! #12 Ja, rasen håller jag med om! (Dem var väldigt lika). Färgen på min Piggelin är mer blåaktig. Annars var dem väldigt lika i färgen också! Tack! Din kanin var också väldigt söööt😀

farvendal
0

Otter har ingen bältesindelning och har därmed en jämn färg på pälsen. Inte spräcklig eller bruntonig (förutom de rödbruna viltzonerna då). 

Kan inte avgöra färgen på TS kanin då bilderna är så små och grumliga. Men det lutar mot viltblå 

Min herre är en otter blå.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Peak303
0

Som jag skrev i #10, viltblå wienertecknad.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt