Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3022 ggr
ulrikachu
0

Nyss blivt med kanin

Hej!

Min familj och jag fick en kanin för 1 vecka sedan av en släkting. Min son är väldigt förtjust i kaniner och för min del är det lite av en barndomsdröm som gått i uppfyllelse nu. Vår kanin är en hanne på 10 månader och han är en korsning mellan en dvärgvädur och en "annan större vädur" (vi vet inte vilken). De tidigare ägarna som vår släkting köpte kaninen av kunde knappt ge någon information om honom. Han kom med en äcklig bur och har väldigt långa klor. Eftersom jag är oerfaren när det gäller kaniner undrar jag om ni kan ge råd angående ett par saker:

-Hur klipper jag hans klor på bästa sätt? Han älskar att bli klappad och är framåt, men tycker inte alls om att bli upplyft längre stunder. Jag har två katter och vad jag förstått kan jag använda deras klosax även till honom. Hans pulpa syns mycket tydligt genom klon.

-Bör han kastreras? Han är inte det minsta aggressiv och är oerhört snäll och lugn. Kissar bara på ett ställe i sin bur och verkar inte gå runt och skvätta. Hans bur har nu förlängts med en inhägnad av kompostgaller och den ytan har fyllts med pinnar, halm och lite leksaker. Han kissar inte där heller.

-Bör en UV-lampa fästas utanpå buren? Det är tänkt att han bor inne tills att våren/sommaren kommer och vi kan bygga en säker inhägnad i trädgården.

Tack på förhand!

Katniss
0

-Hur klipper jag hans klor på bästa sätt? Kolla här http://kanin.ifokus.se/articles/4d717021b9cb46221d07fb3b-att-klippa-klorna?4d712496b9cb462141046e61-1 och här https://m.youtube.com/watch?v=W9KemnaTGIs -Bör han kastreras? Inte nödvändigtvis. Min hane är inte kastrerad. -Bör en UV lampa fästas utanpå buren? Är han van vid att vara ute räcker det med lite extra strö eller halm (hur kallt är det hos er?)

R.I.P. Anton 💔

ulrikachu
0

Tack för svaret! Han har varit inomhuskanin hela tiden vad jag förstått. Hans bur och inhägnad står i garaget där temperaturen ligger på 16-17 grader dygnet runt (vi har en fläkt som är reglerad till 17 grader).

Katniss
1

#2 Ja, då behöver han inte uv lampa. Min kanin är utomhus i minusgrader men han behöver inte uv lampa heller. Ot fråga: är det din kanin på profilbilden? :)

R.I.P. Anton 💔

ulrikachu
0

Ja, det är min kanin :)

Katniss
0

#4 Vad söt han är :)

R.I.P. Anton 💔

CorneliaAndersson
1

Ser att du fått bra svar, men vill bara önska dig lycka till med din lilla kanin!
Himla söt är han! Hoppas på att få följa er utveckling tillsammans :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

ulrikachu
0

#5 Tack! Kaninen på din bild är också väldigt söt :)

#6 Tack Cornelia! Jag lär dyka upp med fler frågor och funderingar. Lär mig just nu något nytt om kaniner varje dag bara av att gå in här och läsa i forumet :)

Förresten, fristående höhäck är det bra? Eller kan jag lägga en hög fräsch hö direkt i halmen (långt ifrån sin toahörna)? Han är inte så jätteförtjust i sin fastskruvade höhäck. Han drar mest ner höet i halmen.

Katniss
0

# 7 Höet kan bli bajset och kissigt då. Min kanin har sin toalåda precis vid sin höhäck. Jag hade det så i början, men tycker inte att det blir så bra. Min kanin drar också ner hö, men så har jag lite hö i hans hus också :)

R.I.P. Anton 💔