Bladen från mina inneväxter, ärtbart?
Som rubriken lyder; Kan jag mata min kanin med bladen från mina inneväxter? Jag har inte gjort de utan ville kolla med er först om det är möjligt.
Tanken slog mig eftersom det inte finns något grönt att få tag på i naturen. Eller gör det de? Kanske finns något alternativ till de gröna som finns på sommaren?
Annars går jag på affären och köper morötter med blast på och så får hon blasten 😃 Ni kanske har tips? vad jag kan hitta på grönsaksavdelningen som är nyttigt och kan ges i lite större mängder?
skulle inte gjort det, köp en planta med örter på ica och plantera hemma, har man tur överlever den länge ;) Annars finns det ju kattgräs/havregräs man kan plantera och ge kaninen.
Du kan ge typ allt på grönsaksavdelningen förutom lök, citrusfrukter och potatis. Vill du så kan du ju även så havre och klippa av gräset allt eftersom och ge kaninen.
Jag skulle inte ge blad från mina krukväxter, även om de vore ogiftiga.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Beror väl lite på vad för växter du har, men skulle nog inte rekommendera det, iallafall inte om det är blommor och liknande du pratar om. Många prydnadsväxter och blommor som man har inomhus är giftiga för kaninen.
Gran gillar kaniner att äta, och det finns ju i naturen att få tag på. Ha dock koll på att det är vanlig gran, och inte exempelvis idegran, kungsgran osv.
Bladgrönsaker är ju väldigt bra att ge, plocka på dig tex betblast, persilja, broccoli (inte för stor mängd dock!), ärtbaljor, brysselkål, basilika, rädisor och spenat. Var alltid försiktig med kål då det bildar gaser! 🙂
Medarbetare på Jättekanin.
Jag misstänkte väl det, så jag struntar i det. Drar på affären och samlar ihop lite grönt där 👍