Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 639 ggr
Trebit
0

Critical care Sollentuna/Stockholm [AKUT]

Hej! Idag, nyårsdagen då allt är stängt, av alla dagar vägrar Benjie att äta.
Jag var inte hemma i natt utan kom hem kring kl13 till att Benjie inte ville äta pellets. Sambon (som var hemma med kaninerna i natt) hävdar att han såg Benjie mumsa lite hö när han lade in nytt vid ca 10:30, men nu tar han varken emot hö, pellets, grönsaker, äpple eller banan, allt han annars kastar sig över.
Problemet är att jag inte hittar vår Critical Care, troligtvis har den städats bort, det är nyårsdagen och alla veterinärer och zoobutiker har stängt. Finns det någon akutveterinär man kan ringa till för råd?

Vi har försökt att mosa pellets i vatten men det är helt omöjligt att trycka ur det ur en spruta för att stödmata. Vi fick i honom minimalt lite genom att kladda det på munnen med en sked, men det är motsvarade kanske 2-3 pellets och är inte i närheten av tillräckligt.
Jag är desperat och vet inte vad jag ska göra.
Finns det någon i Stockholmsområdet, gärna nära Sollentuna, som har Critical Care hemma som kan tänka sig att ge/sälja lite till oss?
Jag är så otroligt rädd att vi ska förlora Benjie, nu när allt har gått så bra.
Han drar sig undan, verkar inte ligga bekvämt, kissar ofta (3 ggr sen jag kom hem för 4 timmar sen), magen känns inte uppsvälld, däremot väldigt mjuk och tom, vilket oroar mig. Han började fälla päls riktigt ordentligt för någon dag sen, stora tussar ramlar av när man klappar honom. Jag är så orolig.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Trebit
2

De har tydligen öppet i Bagarmossen, så jag är nu på väg dit för att handla CC.

Tumblr - ☆ - Instagram

gullenos
0

Hur går det?!

Trebit
0

#2 Jag fick tag i CC och Benjie kom igång att äta själv under kvällen. Hans mage är inte på topp igen ännu men pluttarna kommer och ser allt bättre ut.
Jag har haft kontakt med veterinär och både han och vår andra kanin Luna ska in på rutinundersökning nu i januari, så kanske vi kan gå till botten med varför det blev såhär och om det är något allvarligare som orsakade detta.

Tumblr - ☆ - Instagram

gullenos
0

Okej vad bra! :)