Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 737 ggr
[Nikita14]
0

Dricker väldigt mycket?

En av mina kaniner dricker mycket, vet inte riktigt vad som är normalt? Hon dricker upp en vattenflaska på ett dygn. 320 ml. Tycker också det luktar mycket om hennes bur, trots att jag städar flera gånger i veckan. Har säkert inte med saken att göra, men de andra innekaninerna jag haft har absolut inte luktat så mycket. Och då var de dessutom flera stycken.

Klaaraa
1

Hur gammal är hon? :)

oddahviing
0

njurarna, ring veterinär.

'-Headlights on the highway-'

[Nikita14]
0

Hon är fyra månader gammal. Jo njurarna var det jag tänkte på, fast samtidigt så vet jag inte riktigt hur mycket vatten som är normalt? Har knappt någonsin haft en ensam kanin, alltid haft dem i par eller grupp och då är det lite svårare. Har nästan bara haft utekaniner också…

oddahviing
0

ca 100 ml/kilo kroppsvikt googlade jag.

'-Headlights on the highway-'

[Nikita14]
0

Ok, tack! Då dricker hon kanske lite väl mycket. Hon väger ca 1,5 kg. Vet att de dricker mer när det är varmt, men här är 19-20 grader och hon har alltid bott inne.

farvendal
0

Urinvägsinfektion eller problem med njurar. Kiss luktar surt när det innehåller bakterier.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Smultrondraken70
0

Håller hon vikten? En av våra har sämre njurar pga en parasit (E cuniculi). Han dricker mycket och kissar mycket, men är också väldigt mager:( Ökat drickande kan tyda på njurproblem som framkommit tidigare i tråden.

Smultrondraken70
0

Att det luktar mer om hennes bur kan bero på att hon ju kissar större mängder på grund av att hon dricker mycket.

farvendal
0

#8. Ja. Men samtidigt gör mycket vatten att kisset blir väldigt utspätt och utspätt kiss luktar oftast inte lika mycket som koncentrerat kiss. 

Men det kan ju vara en trevlig kombo.. mycket kiss i kombo med bakterier.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Smultrondraken70
0

#9 ungefär så jag tänkte…vår hane kissar mängder men i stort sett luktfritt. Tycker ändå att det luktar om det ligger:/

Stäppfolket
0

Kan flika in att min hane på 1,8 kg också dricker 3,5 dl per dag. Då äter han mest  "torrmat". Får han mer grönsaker en dag dricker han mindre. Jag blev förvånad när jag köpte honom hur mycket han drack (mycket mer än ett par marsvin) men ser det som helt normalt, fick skaffa en större vattenskål bara :)

[Nikita14]
0

Hennes vikt är helt ok och hon är pigg och nyfiken fär övrigt.

Sashhi
0

Kan även vara diabetes när kaninen dricker för mycket. Jag skulle rådfråga veterinär.

Not your mom, not your milk.