Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 969 ggr
SofieShe
0

Kanin bits när jag ger godis

Min fina kanin har börjat bitas när man ska ge henne godis, hon blir för exalterad och springer runt som en galning när man tar fram godis. När jag ska göra trix och belöna så hoppar hon upp mot fingret för att ta godiset och på så sätt råkar bitas. Nu bet hon mig så att jag börja blöda, då insåg jag att det har gått för långt. Vågar inte ge henne mat ur handen snart. någon som kan hjälpa mig?

Adirfen
0

Låter svårt, hon menar ju inte att göra dig illa. Jag ska tänka lite och återkommer om jag kommer på något.

CamillaS
0

Jag har också en riktigt glupsk kanin.
Hur håller du godisbiten när du ger den till henne?

Storip
1

Om du inte vågar ge henne mat ur handen kan du ta en morot, då hålla i ena änden, så blir du inte biten.

Glupska kaniner kan man träna bort, just nu har jag två stycken "krokodiler" håller man godis och de råkar få tag på fingret istället håller de kvar i fingret, man kan lyfta kaninen upp från marken genom att den håller tag i fingret. (Det är två omplaceringskaniner så vet inte om det är något i deras "tidigare liv" som gett upphov till detta.)

De ska inte hoppa runt/rycka i gallret/bita på saker/kasta halm och andra otåliga beteenden när de ser att man har godis/mat. De ska inte heller springa fram till matskålen när de hör pelletsen i den, de ska i lugn takt gå dit. Man ska kunna stoppa de (på vägen till matskålen) utan att de börjar bitas osv.

Är de otåliga/glupska så tar jag en skål med mat/godis i, sätter mig med kaninen i buren och triggar den genom att skramla med matskålen. Vanligen börjar kaninen rycka i gallret/kasta halm osv om den inte får godiset. När den slutligen tröttnat på att tex rycka i gallret och bara sätter sig ner/går iväg/tvättar sig får den godis. Förr eller senare lär sig kaninen att "jag ska vara lugn när matte/husse håller godis".

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

SofieShe
2

#3 tack för svaret! Du fick mig att se det på ett annat sätt, och jag har triggat henne till att bli glupsk. Jag och min kille tyckte det var roligt att hon sprang efter oss när man skulle ge henne mat, så vi har omedvetet lärt henne det. Hon har även bitit i galler för att få godis. Så nu ska jag börja ändra på mitt sätt att belöna henne och ge henne foder, på ett lugnt sätt.

Irmelinis
1

#3 Det är smart, jag gillar hur du tänker! 👍

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening