Att ha innekanin
Hej! Har funderat väldigt länge på det här med innekanin att jag nästan börjat bli desperat. Så har lite frågor :) 1. Vilket är det bästa tillfället att flytta in en kanin? 2. Kan man inte liksom testa att ha kaninen inne en period och om den verkligen verkligen inte trivs så flyttar man ut den igen? Eller är det alldeles för stressigt för den? 3. Sen undrar jag, ni med innekaniner, hur får ni era kaniner att inte tugga på allting? 4. Och att inte gå på toa överallt? Sen det här med hemlarm, vet inte hur man ska lösa det… 5. Kan en kanin påverkas negativt av att flyttas in helt plötsligt när den hela sitt liv bott ute?
~ Be sure to taste your words before you spit them out ~
1. Våren, sommaren eller bit in på hösten. Vilket som fungerar bäst för en själv med
2. Det kan man göra tycker jag :) Mina har aldrig blivit stressade i alla fall. De har kommit tillbaka till sina gamla burar med så.
3. Aktivering, grenar. Sedan ha i rum där de inte har något olämpligt att tugga på
4. Messi har tillgång till sin bur hela tiden, så han brukar vara duktig med att skutta in där och kissa & bajsa i sin låda :)
5. Oftast påverkas de inte. Är om de är ovana vid ljud som förekommer inne men inte ute, menbrukar de vänja sig vid snabbt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack för svaret :) Har ännu inte frågat mina föräldrar för är så sjukt rädd för att de ska säga nej :( Men jaa, finns ju några problem.. Vi har larm och ett "öga" riktar in mit mitt rum. Och vet inte hur man ska börja OM han får bo inne. Tänker absolut inte låta honom bo i en innebur, inte ens på nätterna då hans nuvarande bur är typ 4kvm. Jag kan ju inte bara ta in honom och låta honom gå fritt, han kommer ju bajsa och kissa överallt, och tugga. Sen är jag allergisk mot hö hahha men det bryr jag mig inte om. Mycket att tänka på :/
Jahapp blev ett nej :(
1. Våren, hösten eller sommaren. Så länge de inte har sin vinterpäls egentligen.
2. Det skulle jag nog våga säga att man kan :)
3. Bra fråga. Mina har varit ganska duktiga sedan start helt enkelt. Men jag kan tro att man får se till att aktivera dem och ge dem mycket hö och en del grenar, så att gnag och aktiveringsbehovet inte behöver gå ut över möbler. Man får se till att säga ifrån också om de skulle bita på något. Jag behöver bara knäppa med fingrarna och ryta "NEJ" när mina gnager på något, då slutar dem.
4. Detta faller sig naturligt för de flesta kaniner. De är renliga djur. Mycket hormorner som rusar kan göra att kaninen markerar med bajs och kiss, då kan kastrering vara ett alternativ.
5. Det är nog inte omöjligt, beroende på hur de har bott utomhus. Ute kan de ofta gnaga på saker och gräva i marken utan att det gör något. Om de har gjort det i större delen av sitt liv och plötsligt kommer in och inte får göra det längre, då kan jag tänka mig att det får en negativ effekt.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Vad berodde det på? :/
#5 Jag vet inte, de vill inte ha djur inomhus :(
#6 Tråkigt :( Ni kanske kan kompromissa och testa att ha kaninerna inne en vecka eller så?
#7 Det har jag också tänkt på, men glömde fråga det haha. Ska fråga igen :)
Det är verkligen inte bra att ta in kaninen om du är allergisk mot hö! Du kanske tänker "jag klarar det" men det är verkligen jobbigt, man kan ju inte andas, du kommer inte stå ut om du inte tar mediciner. Och allergin kan utvecklas och då kanske du blir allergisk mot kaniner..
Oj är det så :( brukar bara klia näsan när jag fyller på i höpåsen som jag tar från. Inte annars, så trodde inte att det skulle vara någon fara om jag bara har det i rummet :/
#10 Har varit allergisk mot hö i typ 24 år och jag reagerar knappt på det. Det är väl mest när jag städar men värre än så har det aldrig blivit. Och då hänger jag en massa i stallet med ;)
Beror på hur allergisk du är men jag tror inte det kommer funka.. Jag t.ex är allergisk mot katt, jag klarar av dom utomhus och kan klappa på dom men inomhus = täppta luftvägar, det är jättehemskt. Om du vill kan du ju ta in en höpåse och ha i ditt rum och prova :)
Ja alltså det är ju väldigt individuellt men är du allergisk så bör du ha ditt hö i kanske förrådet eller så. Att det hänger lite i en höhäck som kaninen äter av hade iaf inte jag märkt av :P
1. Vilket är det bästa tillfället att flytta in en kanin?
Så länge det är tillräckligt varmt ute kan man flytta in den när som helst, max 10 graders skillnad mellan ute och inne temp, tänk på att det kan va väldigt kallt om natten även om det är varmt på dagarna.
2. Kan man inte liksom testa att ha kaninen inne en period och om den verkligen verkligen inte trivs så flyttar man ut den igen? Eller är det alldeles för stressigt för den?
Klart det går bra, men man ska väl inte göra det för ofta, speciellt inte om man har andra djur inomhus som kaninen inte är van vid, då kan den bli stressad.
3. Sen undrar jag, ni med innekaniner, hur får ni era kaniner att inte tugga på allting?
Sladdskydd på alla sladdar i kaninens rum, säga till ett skarpt "nej" när den tuggar på fel ställen.
4. Och att inte gå på toa överallt?
Ta bort/se till att kaninen inte kommer åt känsliga textilier så som soffan, vissa kaniner är rumsren från start (min förra hane var det) och vissa får man träna, finns massa trådar om det här på iFokus!
5. Kan en kanin påverkas negativt av att flyttas in helt plötsligt när den hela sitt liv bott ute?
De kan bli mer stressade inne av andra djur/mindre bur, annars brukar det inte vara så farligt.
Jag är allergisk mot hö. Mina ögon börjar rinna o klia av "hödamm" eller typ på sommaren när bönder slår gräs/hö. Trots detta har jag haft innekanin i ett och ett halvt år nu. Jag får se till att inte damma med höet mer än nödvändigt och alltid tvätta händerna efter jag haft dem i höet. Gör jag det så har jag inte problem av höet, kan nysa någon gång eller så precis när jag fyller på hö men det funkar bra, trots att jag är allergisk. Det beror på hur allergisk man är och vilka symptom man får. Man får bara tänka på hur man hanterar höet. Lycka till, hur det än blir!