Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 1020 ggr
Jills
0

Facebook-video kaninungar

Vet inte om någon redan har lagt upp den här, men tycker ni att det är okej att göra som i videon?

https://www.facebook.com/Break/videos/10153849035682792/

thea_thea
0

Supersöta😍 Kaninerna verkar inte lida, så jag reagerar inte så hårt.

emiliasundstrom
0

Gud så fruktansvärt, absolut inte ok tycker jag :(

Blomma Med vänlig hälsning Emilia Blomma

Innehavare av Norths Hoppkaniner 

Regnbåge

Jills
0

Tyckte inte heller det såg riktigt okej ut… Massvis med kommentarer dock, från båda håll!

MoaL
3

Jag ser ingenting att bekymra sig över. Lugna, sömniga kaninungar som sover i glas i mindre än två minuter. De skadas inte eller far illa på något sätt, de tvingas inte att bo i glasen och de är inte rädda eller vanvårdade. Ingen fara på taket. 🙂

Sockersöta. ❤️

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

gullenos
0

Jag följer honom (ägaren) på instagram. Det lider ingen nöd på dessa kaniner de har världens bästa liv så jag tror det är lugnt :)

farvendal
4

Jag tycker inte det är OK. Tror visserligen inte att de lider så mycket men jag tycker det himla onödigt och anser det inte vara OK att dela videon för hela världen och försöka få det att framstå som något gulligt.  Jag tycker det sänder fel signaler.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Peak303
4

Det första jag tänker, varför får man ens för sig att man ska stoppa ner sina djur i glas där dem själva inte kan ta sig ur? 
Och för det andra, videon varar i över 1 min och vet att den är filmad i flera olika vinklar. Hur tänker man ens som människa? 

Jag blev tipsad om videon på IG först där jag och mina vänner blev väldigt irriterade. Helt plötsligt när vi sagt att vi tyckte det var fel så blev vi blockerade utan någon som helst förklaring från "uppfödaren/filmaren". Lägger man upp en sådan sak så får man räkna med att folk kommer reagera. 

Det är som vi även diskuterade, gör att andra kaninfolk börjar tro att det helt plötsligt skulle börja vara okej att stoppa ner sina djur i föremål på de där viset.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

MoaL
2

#6 "Tror visserligen inte att de lider så mycket"? Tror du på riktigt att de lider överhuvudtaget? 🙂

#7 Med tanke på alla videor av katter som kryper ned i skålar och liknande så är det väl inte särskilt konstigt att man kommer på tanken. Söta, fluffiga, sömniga kaninungar som sitter i något vars material är genomskinligt och ger full syntillgång till deras "fluffyness" är ju supergulligt. 🙂 Hade ni klagat om han lagt dem i en boll eller tunnel av hö? En påse av fleece? En sputnik? Något annat djurtillbehör? Vad är egentligen skillnaden?

För det första; att tillfälligt sätta djur i eller på något, är det något nytt eller konstigt? För det andra; själv tvivlar jag inte en sekund på att kaninerna i videon kan ta sig ur glasen på egen tass. De är bara för trötta och trygga för att ens försöka. Inte ens den piggare av dem gör något riktigt försök att ställa sig på baktassarna. Personligen tycker jag att kaninungarna i glasen påminner om hamstrar, gerbiler eller möss i toalettrullar. Är det också något att bli irriterad över?

För mig är det uppenbart att dessa kaninungar är väl omhändertagna; välhanterade, trygga och välmående.

Mvh,
Moa

Aloe.Vera
0

det var nog inte så farligt, antagligen somnade de för att de bodde lika trångt i mammas mage o kanske påminde lite om det..

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Peak303
1

#8 Om djuren själv hade gått in i det så hade jag inte haft något emot det. Men som människa sätta in sina djur där för att man vill fota eller filma anser jag inte vara rätt.

-'  Malin Hultman

farvendal
2

#8 Jag tror nog de kan känna sig obekväma med situationen. Men inte lider nej.

Det jag skrev är ett vanligt uttryck ;) 

Som sagt är det själva grejen med att sprida videon offentligt som jag stör mig på, med risk för att folk ska börja stoppa sina pyttesmå kaninungar i glas för att det är sååå gulligt. Kaninungar är ingen leksak.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

MoaL
0

#10 Ställningen de ligger/sitter i påminner om den de skulle ha i ett par kupade människohänder. Tar du aldrig upp dina kaninungar utan att de självmant går upp i din hand?

Jag tycker att det är onödigt att söka fel där det inte finns några. Världen är tillräckligt full av elände att bekymra sig över ändå. Kaninungarna mår bra, de är älskade av sin människa och nu har de bedårat en hel värld. Ibland måste man helt enkelt se saker för vad de är. 🙂 Njut av anblicken av söta, sömniga små fluffbollar. ❤️

Mvh,
Moa

Jills
2

Med tanke på att väldigt många reagerar på det hela är det åtminstone inte solklart att de _inte_ lider.

Jills
2

Eller, lider och lider, det är ju ett ganska starkt uttryck. Men de ser inte helt bekväma ut. Tror inte heller det är lätt för dem att ta sig ut då det är glas = de halkar.

Peak303
1

#12 Tycker inte man kan jämföra glas och händer, då dem kan krypa ut ur händerna. Det kan den inte ur glas. 
Jag har den åsikten jag har och håller fast vid den. Anser att det är fel och det har jag rätt att tycka. 

Sen får andra tycka vad dem vill. Håller med #11 om att dela är fel. Hade kaninen krupit i där själva så som katter gör med lådor osv så är det en helt annan sak. 

Sen hur vida de lider eller inte spelar ingen roll. Det är budskapet filmen visar som jag anser vara fel hur lite de än lider utav att sitta i de glasen.

-'  Malin Hultman