Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1255 ggr
Kaninhoppare
0

Sällskap till jätte

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har funderat på att skaffa sällskap till min BJ Alvin till våren. Innan detta kan bestämmas måste vi först in och ta bakterieodling hos veterinären, pga vissa problem sen tidigare men jag tänkte börja fundera lite över val av ras. 

Har haft dvärgvädur, hermelin samt lejonhuvad sedan innan men fastnade inte riktigt för någon av dessa raser. Nu funderar jag över en ganska liten kanin som skulle kunna funka med en liten BJ på ca 5-6 kg. Ytan de kommer ha tillsammans är bur på 2,5 kvadratmeter samt tillhörande Hage på 12. Kan byggas ut om det måste, förstås. 

Har ni tips? på någon annan liten ras än de jag nämnt som ni tycker är trevlig? Jag vet ju vilka som finns, men har själv ingen erfarenhet av dem så skulle vara kul om någon ville dela med sig av sina upplevelser av andra raser! 🙂

Medarbetare på Jättekanin

farvendal
4

Holländare, alla dagar i veckan! Väldigt vackra, behaglig storlek (2.5-3 kg ca) och underbart temperament.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

batmanthebun
1

Håller med #1, Holländare är helt fantastiska att vara med. Dem är lite hundlikt i beteendet och har generellt fantastiskt temprament.

Kanin1235
0

Håller också med #1 holländare är verkligen fantastiska kaniner:)

Sashhi
0

Holländare är som sagt helt otroliga i temperamentet, aldrig träffat en socialare ras! Annars har jag träffat trevliga lilla silver, lilla havana och engelsk scheck. Engelsk scheck brukar vara den mest skygga av alla baserat på de jag träffat, men trevliga oavsett. Skulle kanske inte ha en dvärgras men en så pass stor kanin, bara för säkerhets skull.

Not your mom, not your milk.

Adirfen
0

Hej! Holländare tror jag är trevliga. Annars en liten rex kanske?

Kaninhoppare
0

Tack för alla svar! Holländare verkar ju populära bland många, så kanske vore något att testa. 😃

Jag undrar lite mer över deras temperament. Är de pigga eller lugna? Funkar de (över lag) att ha i knäet och kela, eller är de mer för att vara med på marken? 

Jätten är nog på alla sätt och vis väldigt lik en hund, ibland undrar jag om han är en kanin ens, haha. Men han är då också väldigt pigg och sprallig och är inte så mycket för att kela länge stunder. Därför skulle det vara kul med en rätt så lugn kanin. Om jag inte hört fel så är väl holländare lite piggare av sig? 🙂

Kaninhoppare
0

#5 Liten rex kanske skulle funka. Hur är de i sättet? 

#4 Tack för förslagen! Stora silver tycker jag är väldigt vackra, så lilla silver låter inte helt fel. 👍 Hm, okej. Vad jag läst runt så verkar det vara helt okej med dvärgras tillsammans med en jätte, men jag ska absolut ha det i åtanke!

Frosstis
0

Jag har en holländare på lite över 1 år. Han är väldigt glad och pigg o sprallig ;) Han beter sig precis som min hund vilket jag tycker är jätteroligt. Han gillar inte jättemycket att ligga i knäet eller vara i famnen har jag märkt för han börjar slickas jättemycket då = han vill ner. Men klappar man han i buren eller på golvet kan vi sitta där i timmar. Han är väldigt lättlärd och jätte underhållande, en väldigt glad kanin är han och han älskar min hund mer än sig själv. 

Han älskar att göra bus och blir helt till sig av lycka när man säger till honom. Han älskar allt och alla och är lätt lärd :)

Om jag skulle rekommendera raser till dig hade jag rekommenderat lejonhuvad (men det ville du inte ha), rex (eller liten rex) eller holländare :))

Frosstis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Fast om min kanin var kastrerad hade jag lätt haft honom i sängen bredvid mig och klappat honom, det verkar som att det mest är att sitta i mitt knä han inte gillar.

Kaninhoppare
0

#8 Vad mysig han låter! Och jättesöt ❤️. 

Tack för tipsen på raser! Jag får fundera vidare lite

[Indii]
0

Jag har två holländare. De är mycket sociala, vill alltid vara med, kommer när man ropar på dem, hittar på en del bus (mest för att få uppmärksamhet,) men ligger också ofta still och myser. Hanen vill gärna bli klappad, men inte sitta i knäet längre stunder, honan där emot mer eller mindre kräver att få sitta i knäet och gosa.  Det är nästan som att ha två hundar av skuttande ras! :-)

Mickis1994
0

Holländare eller Rex skulle jag säga. Två härliga och roliga raser.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar.