Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 694 ggr
BaltizSimbaLukas
0

Alger på buren...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

På min kaninbur, som är ute, växer det alger. Jag vet inte om det är dåligt, men det ser väldigt tråkigt och ovårdat ut… Någon som har tips? på hur man kan få bort det?

PS. Inte världens bästa bilder direkt… Men hade bara datorn att fota med… XP

"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag

Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !

Ha det gött, igelkött!

LinaN
0

grönsåpa och skurborste och handkraft. Tråkigt men det är så man får göra.

Sen kan det vara värt att titta på vad so mfinns i omgivningen, är där andra saker som har alger på sig? tex på närstående träd, utemöbler, golv/väggar som är i nära anslutning så kan det vara värt att flytta på kaninburen eftersom algerna "smittar" från yta till yta.

Vi skurade rent vår balkong i våras, vi var de enda i höghuset som gjorde det, sommaren var algfri, men nu har vi alger på golv och väggar igen då det krupit tillbaka.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

BaltizSimbaLukas
0

Tja, buren står vid en husvägg på gräsmatta. Innan stod den på altanen som var lite algig, men nu har vi tvättat den. Vi tvättade också buren med såpa innan vi flyttade den.

Ska försöka tvätta med såpa regelbundet så kanske det blir bättre, men det växer nog inte lika mycket nu på vintern. 👍

Ha det gött, igelkött!

LinaN
0

#2 det du kan göra är också att ställa burens fötter på tex tegelstenar eller ännu bättre gångplattor så att eventuella alger inte har fritt blås upp till trät via gräset. Samt att flytta buren så den står med luftspalt mellan dess rygg och husväggen, samt att när det faller ner löv och annat bio-material spoa bort det regelbundet så minskar man chansen att det utvecklas mer.

och förutsatt att vi faktiskt får nån vinter alls så borde tillväxten hämmas ^^

BaltizSimbaLukas
0

Det är luft mellan väggen och buren, men den står på en träplatta så det ska jag tänka på, kanske fixar stenplattor till våren. Verkar smart det där med att sopa bort löv och sånt; man ska väl hålla det snyggt och städat helt enkelt.

Ja, här i Borås blir det mest regn… :P

Ha det gött, igelkött!

LinaN
0

#4 samma här i trestadsområdet. Regn, regn och mer regn. och lite blåst. Så här ligger inget kvar på burarna om det skulle vart så ^^

Då kan nog träplattan vara en bov i dramat :)