Bästa tiden att ta kull?
Har sett att många uppfödare är klara med sina kullplaneringar och en del har redan börjat para sina avelskaniner och väntar kullar redan i jan-feb. Det känns väldigt tidigt, eller är det bra att sätta igång tidigt på säsongen?När är bästa tiden att para sina kaniner, tycker du? Om man tänker på…
1. Vad som är bäst för kaninerna själva ("parningssäsong", fällning, koständringar..)
2. När på året är det lättast för en uppfödare att ha kaninungar, och när är det bäst för ungarna själva? (utevistelse, mat, avvänjning.. )
3. Finns det någon tid på året då kaninungarna växer bättre, t.ex öronen på vädurar lägger sig ner fortare osv?
4. Vilka månader brukar det vara lättast att få ungarna sålda? (både till Avel och kel)
5. Ni som är uppfödare, när brukar ni köpa in nya avelskaniner från andra kaningårdar? När som helst under hela året? Eller till hösten när era egna kullar är sålda?
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Det är bäst att ta kull i feb-jan för då är det många som söker kanin.
Kaninhoppning
#1 Att para kaninerna i jan-feb eller ha ungarna leveransklara då? 🙂
www.alrunans.weebly.com/
Tänkte bara följa men kommer med två spontan svar.
#1 Men man parar väl inte kaninerna i en tid bara för att folk ska vilja köpa just då?
3, Öronen har svårt att lägga sig ner när det är kallt om jag inte missminner mig.
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
Kaninhoppning
ja det är klar man får bestämma själv men jag bara gav ett tips?.🙂
Kaninhoppning
Nej, man parar ju inte bara för att det finns random folk som vill ha en kanin, naturligtvis inte.
Jag har planerat in två kullar till nästa år och vill mest kolla läget, kolla hur andra uppfödare tänker när de sätter datum för PARNING t.ex. Eftersom jag har en del andra uppfödare som är intresserade av mina kommande ungar (om allt går som det ska) så vill jag gärna veta hur man ska tänka i planerandet.
Vill inte stå där i september med en stor kull ungar och alla andra bara "vi har redan hittat kanin på annat håll, de flesta har säljer ju sina ungar på sommaren, visste du inte det?" 😃
www.alrunans.weebly.com/
1. Vad som är bäst för kaninerna själva ("parningssäsong", fällning, koständringar..) Kaninerna är parningsvilliga när det är ljust, bra fodertillgång och värmen börjar komma tillbaka om man ser i det vilda. Dessa förutsättningar kan man enkelt "iscensätta" i fångenskap så att honorna släpper till. Under fällning tycker jag absolut inte att man ska para eftersom det är en extra påfrestning för särskilt honan.
2. När på året är det lättast för en uppfödare att ha kaninungar, och när är det bäst för ungarna själva? (utevistelse, mat, avvänjning.. )Uppfödare: Tidigt på året, då är ungarna i ålder när utställningssäsongen börjar på hösten. För kaninerna beror det på vad man har för förutsättningar, har man stall så spelar årstiden mindre roll, har man dem utomhus så skulle jag inte para i dec-februari t.ex. då det är som kallast.
3. Finns det någon tid på året då kaninungarna växer bättre, t.ex öronen på vädurar lägger sig ner fortare osv? För hermeliner med sina korta öron så ska det tydligen vara fördelaktigt att para vintertid och för vädurar under den varmare delen av året. Jag har inte haft hermelin så jag har inte testat den tesen och jag parar heller inte under vintern på dvärgvädurarna så det kan jag inte svara helt på hur det är. Jag har en som har väldigt lätta öron efter föräldrar med bra öron, och han är född 1 oktober, jag och uppfödaren gissar att det kan vara årstiden som kan ha bidragit.
4. Vilka månader brukar det vara lättast att få ungarna sålda? (både till avel och kel)Våren och innan sommaren brukar jag få höra. Som uppfödare är hösten till och med våren bäst att köpa, för då kan man köpa djur i samband med utställning och därmed få med ett bedömningskort.
5. Ni som är uppfödare, när brukar ni köpa in nya avelskaniner från andra kaningårdar? När som helst under hela året? Eller till hösten när era egna kullar är sålda? Jag köper in när jag behöver nya aveldjur, vilket kan vara lite när som helst. Det kan vara efter avslutad avelssäsong på hösten eller innan starten på den, det beror på när det jag söker finns till salu.
#7 Tack snälla du för ditt långa svar. Det hjälper väldigt mycket 👍
Har hört från en annan uppfödare att man helst ska ta två kullar väldigt tätt på samma hona, och sedan låta henne vila en lång period. Hur gör du? Vad tycker du funkar bäst?
www.alrunans.weebly.com/
Jag skulle säga att bästa "kullsäsongen" är mellan mars och juni. Många som vill skaffa kanin då och så föredrar jag det pga av lagom temperaturer och årstid vad det innebär. 😛
Vänliga hälsningar Ellen 

#8 Nja, den svängen är jag väl inte inne på. Jag kör en kull per hona och år på mina utställningsdjur. Jag vill gärna se hur en viss honas och hanes ungar utvecklas innan jag utvärderar om jag ska matcha honan med annan hane eller så, det hinner man inte göra om man ska para om direkt. Det som väger tyngst är dock att det sliter på honan att ha kull, hon ska få hinna sköta sig själv också ett tag tycker jag.
Okej, jag förstår.
Det var åsikten jag hade också innan jag fick höra att 2 kullar tätt och sedan vila, "det är så man gör" inom kaninuppfödning. Men det kanske bara är vissa som väljer att göra så.
Orsaken till att jag frågar är för att jag får hem en dvv hona väldigt snart, som precis har haft en kull och jag är själv intresserad av att para henne nästa år, och undrade ifall jag skulle para henne nu i början av året så det blir tätt inpå förra kullen, eller låta henne vila och komma i form till sommaren/hösten istället.
www.alrunans.weebly.com/
#8 / #11 : Det är väldigt påfrestande för en hona att ha kullar efter varandra, särskilt om det blir många ungar. Så en kull i taget och mycket vila emellan skulle jag säga. 🙂 Har honan ungar nu, eller hur länge sedan var det?
Vänliga hälsningar Ellen 

Ja, de är precis leveransklara nu, hon födde kull i oktober. Fem stycken ungar blev det 🙂
www.alrunans.weebly.com/
#13 Bättre du väntar och låter henne vila ut, så kan du ta kullen senare. Om hon dessutom är (då) nyinflyttad är ju bara det ganska mycket nytt intryck, så vänta med kullen så att hon kan återhämta ordentligt först. 🙂
Vänliga hälsningar Ellen 

Ja det var ju så jag hade tänkt också, att hon ska få bli trygg och säker här hemma först och komma i god form igen. Så anpassar jag parningsdatumet efter hur hon mår sedan.
Blev bara osäker när jag hörde att det är bättre med två täta kullar (när hon ändå är igång, typ..) från andra erfarna uppfödare.
www.alrunans.weebly.com/
Tydligen är det så att det är producerandet av mjölk och alla hormoner som sliter mest på honan och då är det (enligt vissa) bättre att ta två täta kullar så att honan inte behöver avsluta mjölkproduktionen helt mellan kullarna, utan paras igen när ungarna är 6-8 veckor och får sedan 1-2 års långvila istället. Är det en bra idé?
www.alrunans.weebly.com/
#16 Beror ju på om du verkligen behöver 2 kullar efter samma hona under samma år.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Nä, jag undrar bara vad som är bäst för honan, utgår inte ifrån vad jag själv behöver.
www.alrunans.weebly.com/
#18 Jag personligen hade inte tagit det. :)
Men då tar jag oftast inte mer än 1/kull år på mina djur.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Jag tror personligen inte att det spelar någon roll. Jag tar ju ca en kull per och år och hona och det blir ju i princip som vad du fått förslag om, lång vila efter kull, bara med den skillnaden att det inte är två kullar efter varandra. Jag förstår inte hur det skulle göra någon skillnad med en eller två kullar och lång vila, enda är att du hinner ta fler kullar på samma hona om hon nu inte slits ut i förtid. Bättre att hon får vila tycker jag, för mjölken kommer och ska sina någon gång ändå och då måste hon ju ändå komma igång oavsett mellan vilka kullar detta sker.
#19 - #20 Ja, jag tror ni har rätt. Det känns mer rätt för mig att ta bara 1 kull per år, kan inte riktigt se fördelarna med två kullar på rad. Var bara tvungen att fråga er om det 🙂 Vill absolut inte stressa min hona, hon ska få må bra och leva länge, länge.
www.alrunans.weebly.com/