Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2994 ggr
Aliicia.n
3

tjuvparad kanin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag är helt ny här men vi testar!

Igår Fredagen den 13 rymde min hane in till min en av mina honor.Honan är runt 3 år och har aldrig haft kull, Inte i värdens bästa form och överviktig. Jag har heller aldrig haft kull förut. Vad tror ni? 

Hon bor också med en annan hona, men hon finns det ingen chans att hon blivit dräktig. Dom två måste jag väl sära på?

Och dom bor ute nu, Klarar ungarna sig eller måste jag försöka få det varmare någonstans?

Tar tacksamt emot alla råd ni har! Hoppas verkligen att hon inte är dräktig..

Frosstis
1

kastrera henne :)

Aliicia.n
0

har funderat på det jo, har dock inte råd just nu, så lutar mer mot att vi får ta ungarna och sedan sälja dom.

Frosstis
3

men om något går fel när hon ska föda och du måste åka akut till veterinären kan det kosta mycket mer än en kastrering. om du inte har råd med kastrering hur ska du då ha råd med ungar?!

Aliicia.n
0

Jo, Det kommer jag ha råd med nästa månad, och ungarna också. Antar att jag inte kan vänta tills nästa månad med att kastrera henne?

farvendal
1

Kastrera henne direkt.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Frosstis
1

nej en hona är dräktig i ca 1 månad. alltså, du borde verkligen kastrera henne. be om att få låna pengar av någon och sedan betala tillbaka nästa månad.

Fridaaaa
2

Stor risk både med kastrering och födsel av ungar för en överviktig hona.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Aliicia.n
0

Jo det har jag läst att det är extra stor risk när hon är överviktig, så blir nog att ta ungar och hoppas att allt går bra. Om hon nu ens är med ungar..

Men ska jag sära på henne och hennes burkompis? Och kommer ungarna(om dom kommer) klara sig ute under vintern i en isolerad bur med halm?

Storip
0

#8 jag hade försökt att flytta de till tex ett garage eller en bod. Eller annars montera in en värmelampa / värmefläkt. Både hon och ungarna bör klara kylan, men bra att ha ifall att. Mycket halm så bör det gå bra. Jag brukar ha honorna i grupp, även med ungar. Men rekommenderar att sära på de.

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

Aliicia.n
0

Tack Storip! Då gör jag så!

missan´s
0

#9 Fast jag skulle inte flytta henne, det fungerar lika bra i sin bur. Där känner hon ju sig dessutom hemma och trygg. Hon kommer ju (förhoppningsvis) boa och dra av sig päls och bygga ett varmt bo för ungarna, där dom kommer hålla sig varma.

Dela på honan och hennes burkompis i alla fall ungefär 2-3 veckor innan kullen beräknas födas. 

Vi får väl bara hålla tummarna för att allt ska gå väl med din hona då!

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Aliicia.n
0

Japp! Om jag flyttar henne imorrn är det ok då? Och sen har jag lite frågor.. Hur länge ska man vänta tills man får gå och kolla försiktigt på dem? Är det vid 3 veckor man kan börja vänja dom försiktigt vid pellets? Och av nyfikenhet vad kan de bli för färger mellan viltgul manteltecknad och blåögd wienertecknad? Vet inte vad det finns för färger bakom honan men bakom hanen finns vit har jag bara i huvudet just nu!

Storip
0

Ungarna kan du kolla dagen de fötts, viktigt är att du  har rena händer. Och att du inte doftar människa, du kan gnugga händerna mot mamma kanin eller mot halmen. Kolla så att ingen unge är död, om det är en död unge ska du ta bort den, men du måste vara 100 på att den är död… (en gång tog jag en unge som inte andades, och var blå om nosen och tassar som jag trodde var död, som sedan började röra på sig när jag värmde den i handen)

Du kan flytta henne när som helst, bara det inte är för stor temperatur skillnad. Men flytta henne gärna så snart som möjligt, så hon har längst möjligast tid att acklimatisera sig till nya buren.

Honan har pellets i sin skål , ungarna går och smakar när de är redo.

Färgerna är jag osäker på..men viltgul med/utan brokning / wienerteckning?

Förresten #0 fin bild! :)

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

missan´s
0

#12 Du kan kolla till dom så att alla ungar lever och är friska (om det är någon dödfödd unge så plocka bort den) Innan du är och rör bland ungarna så klappa och gnugga in händerna i mammakanins päls först, för att lukta kanin. Men det går först vid typ 2-3 veckor att plocka upp ungarna och gosa. Tänk på att inte vara och störa framförallt när dom är under den åldern. 

Är lite lat, så jag hänvisar dig till den här superbra artikeln istället, där står det mesta om det du bör veta inför din första kull :) 

>> http://kaninmagazinet.se/2012/april/allmant-om-kaninavel.html <<

Och denna kunde också vara bra att läsa:

http://kaninmagazinet.se/2013/september/forlossningskomplikationer.html

Aliicia.n
0

#14 #13 TACK!man får så himla mycke hjälp här! När kommer man att börja märka att hon är dräktig, tecken på det?

Fridaaaa
1

#15 Vissa visar tecken andra inte,vänt och se helt enkelt. Räkna från tjuvparningsdagen och 35 dagar framåt (kommer mellan dag 28-35 ungefär)

missan´s
0

(#14) Oj, där får jag nog omformulera mig, "Tänk på att inte vara och störa för mycket under den åldern", då tror man ju att man inte ska störa vid 2-3v. 

(Vid 2-3 veckor är ju då man kan "störa" så att säga😉) 

Jag menar istället: Tänk på att inte vara och störa så mycket, särskilt inte när ungarna är under 2veckor gamla. 👍

em.nord
2

Är det inte stor risk för vitscheck när det är 2 vitfläckskaniner? Det som händer då är att det ger ökad risk för mag- och tarmproblem hos ungarna och många av dessa individer aldrig uppnår vuxen ålder. Inget kul om du säljer ungar som riskerar att dö under sitt första år. De flesta avlar inte på 2 brookade kaniner just för det…

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Fridaaaa
1

#18 WT är ingen fara så länge den inte är brokad/mantlad/scheck :) SOm jag förstått det

em.nord
0

#19 nä precis så har jag med förstått det. Men eftersom hon inte vet vad föräldrarna har bakom sig så kanske det inte är wienertecknat :) Är inte heller nån expert men enligt kaninfarg så kan en kanin bära på både wienertecknat och "vanligt brookat". :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

farvendal
0

Nej, en kanin kan inte bära på brokat

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Aliicia.n
0

#18 hanen har inget brokat/manteltecknat bakom sig! Så då är det väl ingen risk för vitcheck? Jag har flyttat isär honorna och satt in extra mycket halm redan!

Fridaaaa
0

#22 Är bara om båda föräldrarna är brokade/mantlade/scheck. inte om de har det i släkten.

missan´s
0

#22 Men hur gamla är ungarna? När är de födda?

Fridaaaa
1

#24 Ungarna är inte födda

Aliicia.n
0

#24 precis som #25 säger! Började fundera nu, hur ofta är kaniner brunstiga?

Adrianaisaksson
3

HAHA!! Jag måste bara säga detta, fredagen den 13:de. Gud hahaha.

Vegan, italienare, rockgalen och djurälskare alla dagar i veckan.Lyssnar på musik

Aliicia.n
0

#27 jaa! Haha..Jag hade ju planerat en hoppkull till sommarlovet men nu tänkte hanen att man inte kan vänta… :/

missan´s
0

Oj insåg nu att jag skrev i fel tråd i #24 😂

Fridaaaa
0

#29 😃

HunterLily
1

Lägg ut bildet på hur hon ser ut nu. Är ungarna födda?

Kaninhoppning