Kanin tål olika temperatur?
Jag har alltid fått höra att de inte klarar av mer än 10 graders skillnad men i höst har jag bott med mina kaniner i sommarstugan med mycket vedeldning och utan att tänka på det har temperaturen varierat mellan 15-30 grader inomhus nästan dagligen. Ovanpå det har de fått hoppa ut när de vill, vilket de gjort utom någon vecka i okt när det var minusgrader! Alltså temperaturer mellan några få plus till över 30 (förmodligen 40 när dom hoppar framför brasan).
Stämmer det verkligen att kaniner inte klarar olika temperatur? Tio graders skillnad kan det vara ibland utomhus också på ett dygn, dör vilda kaniner då eller?
Snabb förklaring: Våra kaniner (speciellt de som bor utomhus) har stor skillnad på sommarpäls och vinterpäls vilket påverkar hur bra eller dåligt de tål temperaturskillnader. Sätter du in en fullpälsad kanin som är van att bo ute i kyliga temperaturer in i ett varmt rum blir den lätt överhettad. Lite som att du går in i värmen utan att ta av dig din tjocka dunjacka, vantar och halsduk, etc. - då svettas du ju. Kaniner har inte förmågan att svettas och därför bör man inte utsätta dem för så stora temperaturskillnader. Vilda kaniner bor ju dessutom i hålor under marken där det är mer stabil temperatur. :)
10 graders skillnad brukar man säga att de tål utan problem, mer än så kan skada kaninen om man har otur så det bör man undvika.
Alltså, att man inte bör växla mellan temperaturer som skiljer mer än 10 grader är inte desamma som att kaninen dör om du gör detta. De kan klara mer men det är inte speciellt lämpligt.
Sedan är det en helt annan sak att låta dem ha möjligheten att på egen hand gå mellan temperaturerna, än att "tvinga" kvar dem. Dina kan ju bara gå in igen när de känner att de fryser.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
kan de ta skada av det som jag inte märker? de går in och ut genom lucka i dörren. det jag är mer orolig över är värmen för kylan verkar de inte ha nått problem med
ibland är de lata när det är som varmast men verkar helt friska annars