Hur ärvs färger och teckningar?
Har varit på kaninutställning och tittat för första gången och blev lite förvånad av att de flesta kaninerna var enfärgade så jag har gått och funderat på hur färger och teckningar ärvs.
Om man föder upp tex svarta kaniner, parar man då enbart svarta djur med varandra?
Om man parar tex en helt svart med en helt vit, får man då svarta och vita kaniner eller kan de bli svart-vita?
Har förstått att vitt blåögt-anlag är rätt så dominant, jag parade min vita blåögda hona med en (dåligt) brokad hane och fick 5 stycken vita ungar med blåa ögon. Detta trots att honans pappa är svart-vit japantecknad och mamman madagaskar och de fick gul-svarta och svart-vita japantecknade ungar samt helt gula och min vita hona i den kullen. Det vita kommer från en kanin längre bak i stammen enligt uppfödaren jag köpte honan ifrån men hon sa att det var konstigt att alla ungarna i min kull blev helt vita. Vet inte vad min hane har för färg bakom sig då han är en omplacering från Blocket.
Om jag skulle para min vita hona med en japan-tecknad, kan det bli japantecknade ungar då med tanke på att hon har det anlaget i sig?
Hur får man bilderna åt rätt håll???
Det finns många trådar om ämnet, sök på sajten
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
http://kanin.ifokus.se/discussions/56081997ce12c427ac00208a-farggenetik-for-idioter?participating-4 är en tråd för att lära sig ex genetik i koder.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Till utställning så avlar man ju oftast bara på en eller två färger i flera år för att få dem riktigt bra, och många av de godkända färgerna är enfärgade. Därför blir det många enfärgade på utställningar.
Om man satsar på svart som färg på en ras, t.ex Fransk Vädur, så föder man sannolikt upp mest svarta kaniner, ibland dyker det upp andra färger i kullarna vilket beror på vad mamman och pappan har ärvt för färger från sin släkt.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening