Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 635 ggr
[Charlotta360]
0

Fråga om kastrering

Har kastrerat min hane. Är det rekommenderat att man ska kastrera en hona också?

Trebit
2

Många kaninhonor kan efter några år få problem med cancer i livmodern med cystor i spenarna och liknande. Risken för att detta händer är enligt veterinär stor och det förebyggs lätt genom att kastrera honan. En kastrerad hona blir också jämnare i humöret och slipper ofta mycket av de revirbeteenden som orsakas av hormoner i och med att de inte brunstar. Eftersom revirbeteendena blir mindre har de i viss mån lättare att komma överens med andra kaniner de bor med. (T.ex i USA rekommenderas det alltid att båda kaninerna ska vara kastrerade innan de sätts ihop för att bo tillsammans).
Jag har själv en kastrerad hona och jag tycker absolut mödan av operationen och läketiden efteråt var värt det. Hon har blivit mycket tillgivnare mot mig och vaktar inte längre buren.
Personligen tycker jag att alla kaniner som inte ska användas till Avel bör kastreras, det ger dem bättre och lugnare liv av att inte behöva ha hormoner rusande i kroppen, speciellt när de endast är sällskapskaniner.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening