Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 806 ggr
Irmelinis
0

Det här med känslig mage

En kanin som äter hö och grenar utan problem, kan man verkligen säga att den har känslig mage bara för att den inte tål t.ex pellets och frukt? Den tål ju maten som den är byggd för att äta ute i naturen, då är väl dens mage helt normal och inte känslig egentligen? Bara för att vi människor vill att den ska äta varierat, så tycker vi den helt plötsligt har känslig mage. Eller?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[RC1393]
0

Jag jämför med andra kaniner. Alla mina kaniner tål att ena dagen käka hösilage för att nästa få torrhö (vilket har hänt i bägge ordningar p.g.a. bristande planering), skulle jag då få en som inte klarade det så stämplar jag den som en individ med känsligare mage än normen, eftersom normen går efter majoriteten.

Alla mina fixar att äta pellets, de(n) som inte gjort det hade varit felutfodrad under sina tre första år i livet och därmed var säkert någon skada skedd i magtarmkanalen som tog tid att återhämta sig från. Först 4 år efter det att hon flyttat till mig så fixade hon att äta av samma foderstat som övriga kaniner.

Irmelinis
0

Ja om man jämför med normen så blir det ju så. Undrar bara om det är rättvist.. Om man säger utifrån avelssynpunkt, skulle du välja bort de med känslig mage för att inte föra vidare det till ungarna? Anses det liksom vara en svaghet/defekt som inte ska avlas på?

www.alrunans.weebly.com/

[RC1393]
1

#2  Jag har aldrig haft en kanin som inte på något sätt varit felutfodrad eller sjuk som varit ansedd känslig i magen, men skulle jag ha en som "naturligt" var känslig i magen utan att det var något egentligt fel på den så skulle jag välja bort den ur Avel (sjuka ska såklart inte heller användas, efter tillfrisknande såklart!). Risken är att även ungarna blir känsliga i magen och problemet kan med generationerna förvärras. Det är inte roligt med en kanin som behöver extra tillskott i form av pellets men den endast kan äta 1 sort av 1000 och du måste prova dig fram till exakt rätt sort.

Irmelinis
0

Ja det är sant att det kan bli knepigt om man måste hitta rätt sort, och att det kan förstärkas hos ungarna. Det måste jag tänka på. Kan det ändå, teoretiskt sett, anses som ett problem att en kanin inte tål mat som är tillverkad av människan och som inte ingår i dess naturliga kost? Jag tycker inte riktigt det.. Det är ju ett problem vi själva typ skapat för att göra det bekvämt för oss (så vi kan ge pellets som tillskott t.ex). Vi människor är ju också skapade för en viss kost och kan bli dåliga om vi äter sånt som "vi inte ska".

www.alrunans.weebly.com/

Irmelinis
0

Hö, grenar och örter måste ju ändå ses som en fullvärdig kost till en kanin. Får den inte tillräckligt av någon vitamin eller mineral kanske det "naturliga" hade varit att försöka hitta bättre hö eller ge andra sorters örter?

www.alrunans.weebly.com/

[RC1393]
1

#4-5 Givetvis, men det är inte alltid så enkelt. Jag har "bara" 16 mil enkel resa till min höleverantör där jag får fullvärdigt hö, men det är det höet jag hittar närmast. Det är av bekvämlighet man har pellets ja, men jag anser att en kanin ska klara att äta det. Människan är ju inte gjord för spannmål heller men det är onormalt för oss att inte kunna äta gluten t.ex. 

Som uppfödare tycker jag att man har en skyldighet gentemot andra också, eftersom många av uppfödningarna kommer bo och avlas vidare på hos andra än en själv. Alla har inte ultimata möjligheter och då är det bästa att avla så att kaninerna har förutsättningarna för att klara sig under de villkor den kan ställas inför i fångenskap. Att en kanin kan äta pellets under fel förutsättningar för bra hö betyder inte att den inte kan vara utan pellets när förutsättningarna för bra hö finns igen. Det handlar bara om att skapa tåligare djur som fixar att leva i flera nischer och inte bara en, många hade fått sälja och lägga av om inte kaninerna varit så pass anpassningsbara som de nu är.

Fridaaaa
0

Nej pellets och frukt kan man väl inte riktigt säga det om.
Men som t.ex min Flizan. Hon klarar inte så mycket gräs, även fast det fasas in. De är ju i hagarna året om så gräset kommer ju efterhand naturligt men hennes mage fixar i regel bara korta stunder i hagen sommartid, på gräs då. Denna sommaren var det väldigt kraftigt gräs så var inte mycket hon kunde komma ut :(

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

farvendal
0

Beror lite på vad det är. Pellets är ju ofta inte speciellt onaturligt rent näringsmässigt och innehållsmässigt (det beror lite på sort). Men just det faktum att det är i pelletsform är ju rätt onaturligt. Det finns inte pellets i det vilda. Men, det finns inte hö i naturen heller. Hö är något vi tagit fram för att ersätta gräs. Så det är inte heller "naturligt" på det sättet. Men innehållet är naturligt. 

Gällande frukt håller jag dock med dig. Fruktsocker är inte speciellt naturligt för en kanin. Samma sak gäller vissa grönsaker. Det mest naturliga är bladgrönt, egentligen. Det skulle jag vilja säga är något man faktiskt bör ge sin kanin iallafall ett par gånger i veckan.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Irmelinis
1

#6 Du har många bra argument, intressant! 👍

Detta som du sa är tänkvärt "Det handlar bara om att skapa tåligare djur som fixar att leva i flera nischer och inte bara en, många hade fått sälja och lägga av om inte kaninerna varit så pass anpassningsbara som de nu är." 

Om man tänker på det, så gynnar det ju kaninerna i slutändan, inte bara människan. Vi ger dem fler möjligheter att leva ett bra liv, genom att avla på tåligare kaniner. Detta måste jag komma ihåg, tack 🙂

www.alrunans.weebly.com/

Irmelinis
0

#7 Den sortens känslighet kan ju absolut vara ett stort problem som man inte vill föra vidare. Stackars Flizan :/

www.alrunans.weebly.com/

Fridaaaa
0

#10 Precis. Hon har aldrig fått kullar och kommer aldrig få heller :)
Nu är hon snart 6 år med så, Men inget som ska föras vidare. Sedan långa pälsen med om det fastnar :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[RC1393]
0

#9 Jag tycker det är en väldigt intressant fråga du väcker, hade inte egentligen funderat eller tagit ställning till detta ämne tidigare. Tack själv för att du väckte tanken!

Irmelinis
0

Vad är det i pellets som gör att kaniner blir såna mat-monster? Får de en snabb energi-kick som är beroendeframkallande eller är det bara den knapriga konsistensen de gillar?

www.alrunans.weebly.com/