Hemsida kaninuppfödning, typ färdig
Nästan klar med min sida, ska fyllas på med lite mer info om avelsmål och fakta om rasen. Weebly är rätt smidigt! Säg vad ni tycker! Var ärliga nu :) alrunans.weebly.com Fattas det nåt? Är det lätt att hitta på sidan? Ser den barnslig ut? För mycket bilder? För mycket färg? Vad tycker ni är bra att ha på en kaningårds-hemsida? Vad vill ni läsa om? (Det är min allra första kaninsida, är nybörjare på uppfödning, så ursäkta om det blivit dumt och fel nånstans i mina texter)
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Jag tycker den ser bra ut! Jag har ingen väldig erfarenhet med uppfödarsidor, men lite med webbdesign :)
Jag tycker hemsidan är lätt att navigera, färgtemat harmoniserar bra med de färggranna bilderna, flikarna längst upp har tydliga och intressanta teman vilket är bra.
Sidan "Kullar just nu" verkar lite rörig med bilderna så ojämnt liggande, men det kanske är pga att det saknas textinformation? Det kan i alla fall behöva styras upp lite. Några av bilderna på Prim längst ner har också olika format, vilket får det att se lite "jumbled" ut.
Tänker också att "planerade kullar" och "tidigare kullar" bör ligga i samma drop-down meny, istället för att "tidigare kullar" ligger som en fortsättning på planerade.
Huruvida det saknas någon information har jag desto mindre koll på, kanske någon mer kunnig inom uppfödning kan bidra med hjälp där.
Allt som allt en bra och tydlig sida! 🙂
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Ja precis, fyllde ut med bilder där det inte fanns någon text att lägga till ;)
Den där "tidigare kullar" har ställt till det för mig, den lägger sig lite där den vill istället för att vara i samma meny, får fortsätta bråka med den lite.. 😛
Tack för din åsikt, väldigt hjälpsamt! 🌺
www.alrunans.weebly.com/
Nu har jag fixat en hel del småsaker.
Får se om jag kan klura lite på avelsmål och kanske skriva en faktasida om rasen.
www.alrunans.weebly.com/
Jag tycker den ser bra ut, enkelt att hitta information :) Dock hade jag ändrat typsnittet på dina rull-länkar eftersom det kan vara lite svårt att läsa men det är ju upp till dig, du har ju annat lättläsligt typsnitt i övrigt :)
#4 Jättebra att du säger till om sånt! Det är bra för mig att veta, tack! 👍
www.alrunans.weebly.com/
Jag tycker den är superbra! Älskar att när man trycker på en meny (eller vad man nu säger, tror du förstår vad jag menar) och kommer till en sidan är det inte samma bild på varje sida, alltså bilden längst upp.
Är dålig på att förklara, men tror du förstår:)
#6 Tack 🌺
Just det tyckte jag själv var lite roligt att fixa till också faktiskt. Små detaljer från olika bilder.
www.alrunans.weebly.com/
Den är jätte fin och ser proffsig ut ;) faktan och allt var mycket tydligt :)
Jättebra sida :) coolt namn o designen ser proffsig ut. Jag har lite svårt att förstå upplägget på sidan söker hem > kaninungar…
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
Jag kan inte komma in/hitta sajten… :/
www.alrunans.weebly.com/
Håller med #10, skulle ändra det till t.ex "Till Salu", då "Söker Hem" låter mer som om att du vill ge bort dem eller att man vill bli av med dem. Lite svårt att förklara, men till salu låter mer professionellt.
#13 Tror inte riktigt det var så jag menade ;p
Är så dålig på att förklara bara, haha ;)
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
Äh, bara jag som var lite löjlig och tyckte det lät finare med "söker hem" än "till salu". 🤦♂️
www.alrunans.weebly.com/
#15 Jag håller med dig, tycker "söker hem" låter finare än "till salu", det får det att låta lite mer humant på något sätt. "Till salu" visar ju tydligt att det är varor som köps och säljs, fastän kaniner för många är mycket mer än så.
Instämmer ju iofs också med om att "till salu" faktiskt berättar mer om att det finns kaniner att köpa, snarare än att det finns kaniner som behöver hem. Kan tänka mig att "till salu" både är tydligare och mer lockande för eventuella köpare.
Men det är ju du som uppfödare och ägare av hemsidan som får avgöra hur du vill presentera det!
Tumblr - ☆ - Instagram
#15 #16 Jo jag håller helt med om att det låter finare att säga söker hem, men som sagt låter det (enligt mig) mer professionellt och blir även mer förståeligt för köparna att hitta
Jättefin hemsida! Lätt att hitta, bra text och inte för barnslig. Det enda jag tänkte på var att när jag ville läsa om alla kaniner du har nu så tog det lite extra tid att trycka in på varje kanin för sig. Hade varit lite lättare om du hade t.ex. alla hanar under en flik och alla honor under en annan :) Men det var bara en småsak som nog inte spelar så stor roll. Men jättebra hemsida!
#17 Instämmer helt i att det låter mer professionellt, föder man upp kaniner med avsikt att sälja dem är de ju varor och ska väl presenteras som sådana. "Till salu" är då en väldigt tydlig märkning om att "här finns något att köpa".
"Söker hem" är ju ett uttryck som ofta används av djurhem som fokuserar på att hitta hem till djur som inte har något. Där ses djuren som individer som inte säljs, utan istället adopteras av nya ägare, som att djuret är en individ snarare än en vara.
Det kan dock även signalera negativt om djuren, att de som presenteras där har "blivit över", inte blivit sålda som ungar eller tillbakalämnade. De djur som många djurhem får ta hand om i slutändan på grund av den ena eller andra anledningen.
(Klart många hellre lite fördomsfullt köper en gullig unge ur senaste kullen än en vuxen kanin som blivit ratad. Tyvärr.)
För att förtydliga(!), det är absolut inte min avsikt att klanka ner på uppfödare eller något i den stilen! Jag har stor respekt för de som lägger ner tid och engagemang på sina djur till den grad som många uppfödare gör. Jag vill helt enkelt påpeka att olika "märkningar" för vad som egentligen är samma handling (att ge djur ett nytt hem) kan få olika reaktioner hos dem som är på jakt efter att utöka sin familj med ett nytt djur.
Tumblr - ☆ - Instagram
#18 Tack! God tanke, jag ska klura på det. Svårt att få med allting, får inte ens nu plats med alla flikar i menyn på första sidan, och vill inte ha för mycket "drop downs" åt alla håll och kanter. Hmm.
#19 Du förstod exakt hur jag tänkte, tack för att du förklarar så bra 🙂 Får se hur jag gör, min hjärna vill alltid göra på sitt eget sätt och inte "som alla andra" och då brukar det bli lite annorlunda och inte som folk är vana vid. Men jag förstår ju varför det kan upplevas som mindre seriöst, besökare förväntar sig vissa saker när de surfar in på uppfödares sidor och vill inte ha några överraskningar.
www.alrunans.weebly.com/
Ni är så himla gulliga som ger mig feedback, är så tacksam! 🌺
Känner mig så osäker som nybörjare och allt, ni vet…
www.alrunans.weebly.com/
#18 Jag gjorde såhär istället, en sida där jag samlade bilder och lite kort info om alla kaninerna. Vill inte ha fler drop-down eller drop-åt-sidan menyer. Hoppas det är bättre så?
http://alrunans.weebly.com/alla-kaniner-hos-oss.html
Håller med om att det är störande att klicka på alla flikarna på varje kanin i menyn, det hade jag inte tänkt på förut 🙂
www.alrunans.weebly.com/
Tycker det verkar bra nu, nu finns det mer samlat och mindre klick krävs:)
Zingo ;D
#22 Det blev bra! Nu finns det ett alternativ av varje så man kan få välja :)