Allmänna frågor om förkylningar
Hej! Jag har hört att kaniner kan få föekylningar, så här kommer ett par frågor om detta: -Är förkylningar vanligt? -är det farligt? -Vad bör man göra om ens kanin har en förkylning? -Hur kan man se att ens kanin har en förkylning? -Min kanin slabbar när han dricker vatten, det rinner nerför hakan. Kan han bli förkyld på grund av detta? 😮😬 Ganska många frågor, jag vet, men sådana här saker är ju alltid bra att veta :)
R.I.P. Anton 💔
Om kaninen blir täppt i näsan är det livsfarligt för de kan inte andas genom munnen!
#1 ok.
R.I.P. Anton 💔
Är förkylningar vanligt?
Ja, det är väl ganska vanligt. Iallafall med lite rinnande nos då och då.
Är det farligt?
Oftast är förkylningen inget farligt, men det beror på hur kaninen mår i övrigt och på hur snoret ser ut. Om det är genomskinligt och tunt är det oftast ingen fara, men om snoret är tjockt och vitt/gult så kan det vara en bakterie som ligger bakom. Då kan det vara bra att åka in och kolla. Dessutom kan kaniner inte andas genom munnen och därför är det viktigt att åka till vet om det är såpass mycket snor att det blir täppt i nosen!
-Vad bör man göra om ens kanin har en förkylning?
Skydda från drag och fukt så gott som går och vänta ut förkylningen om kaninen mår bra i övrigt och om snoret är genomskinligt och vattnigt. Om snoret är tjockt eller kaninen är hängig så bör man ringa vet. 🙂
-Hur kan man se att ens kanin har en förkylning?
Våt runt nosen/ tjockt snor under eller i nosen. Nysningar är vanligt. Kaninen kan bli hängig och i allvarliga fall sluta äta eller dricka.
-Min kanin slabbar när han dricker vatten, det rinner nerför hakan. Kan han bli förkyld på grund av detta? 😮😬
Nejdå, det ska inte vara någon fara. 🙂
Medarbetare på Jättekanin.
#3 Okej, tack för svar. Min kanin nyser lite, men har inget snor eller något annat. Kanske bara lite slumpartade nysningar då? :) Fast så lyckas han på något vis alltid doppa öronen i vattnet.. :/
R.I.P. Anton 💔
#4 Det är nog ingen fara om han bara nyser lite. Kan vara damm också. Så länge han inte snorar eller är hängig så är det lugnt. 🙂
Aw, vad gulligt. Det är nog inget att oroa sig för tror jag, kaninerna klarar ju kylan väldigt bra trots allt och lite vatten på örontipparna är ingen fara. :)
Medarbetare på Jättekanin.
#5 Han är precis lika mattokig som vanligt :)
R.I.P. Anton 💔