Söker info om dvärgharar
Idag var jag och dottern på en kaninutställning och tittade. Jättekul att gå runt och titta på olika raser och färgvarianter. Blev helt såld på dvärghararna! Så himla pigga och roliga! Hittade tyvärr ingen ägare runt dem att fråga så jag ställer frågorna här; hur är de i temperamentet? Klarar de att bo ute i stall eller behöver de mer värme? Annat att tänka på med skötsel och uppfödning?
De är inga förstagångskaniner ska jag inleda med att säga. De är enmanskaniner, när uppfödaren plockade ut den jag skulle köpa så var han lugn, men så fort jag tog över så var det som en vilt slingrande ål att hålla i. De är riktiga energiknippen och behöver MYCKET aktivering för att inte bli tickande tidsbomber. I övrigt upplever jag de som mycket snälla och trevliga när de fått ty sig till sin människa. Min grabb bodde ute (-30 hade vi som kallast förra vintern), gick bra men han hade nog trivts bättre där det varit någon plusgrad i alla fall.
Har du inte haft kaniner förut eller inte har så mycket erfarenhet så skulle jag börja med en annan ras, särskilt om du tänkt föda upp.
Dvärgharar är fantstiska kaniner!
Väldigt vackra och interligenta små varleser.
MEN det är mycket kanin i liten förpacking. Dom kräver väldigt mycket aktivering och träning för att bli goa djur. Som #1 sa blir dom tickande bomber om dom inte sköts/tas om hand på rätt sätt. Dom är verkligen inga nybörjarkaniner.
Överlag trivs dom inte i knäet som keldjur. Dom kan acceptera att bli klappade någon gång ibland, men i allmänhet vill dom inte bli pillade med mycket alls. Försöker man då tvinga dom till att "jo, nu ska vi faktiskt mysa!", då får man vara beredd på ett bett. Dom kan också vara vaktiga i buren och göra utfall, men dom är aldrig dumma eller onda på något sätt, dom är bara väldigt tydliga med att säga ifrån och säga vad dom tycker om saker och ting. Ex. "NEJ, rör mig INTE", "SLUTA KLAPPA MIG" eller "Det är MIN matskål!"
Jag föder upp dvärghare & belgisk hare, men extremt sällan(såvida det inte är någon jag känner, så läs; aldrig) till någon under 18år(inte ens med målsmans godkännande) då harar är väldigt krävande raser.
Vill man börja med harar skulle jag nog hellre köpa en harkorsning med en lägre % hare i sig, för att få en mjukstart.
Om ni ska skaffa er en första kanin så köp ex en dvärgvädur eller lejonhuvad kanin. Det är lugnare raser som överlag gillar hantering och tål i principen vad som helst när det kommer till kel och gos och säger så gott som aldrig ifrån(tänkte mest på det, speciellt om du har barn)
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Tack för svar :) Jag har haft kaniner i 30 år men aldrig sett en dvärghare! Låter inte som det skulle vara en ras jag ska köpa då jag gärna har en kanin i knät framför tv:n men söta är de :)