Aktivering innekanin
Har en hona som är hyperaktiv och håller ständigt på att krafsa, bita och allmänt leka "bulldozer" i buren. Hon är kastrerad sedan ca 1,5 år tillbaka och blivit betydligt lugnare sen dess. Hon har inget problem med att ligga och sova (inte svårt att slappna av alltså) men är ofta uppe i varv och känns inte helt avslappnad (svårt att beskriva). Hon behöver alltså mer stimulans/aktivering.
I dagsläget bor hon i en 120x60 bur (vilket tyvärr inte är möjligt att ändra) och är lös i halva huset ca 6-7, 16-21 (när vi är hemma). Tror inte att det är möjligt att ha henne lös fler timmar och när hon får vara lös så sitter hon ändå bara i buren och gräver (speciellt när vi äter!) så tror inte det hade gjort någon skillnad. Söker alltså tips? på aktivering där hon får använda både kropp & knopp, helst utan mat då jag inte vill övergöda henne (lätt för att gå upp i vikt) eftersom hon klarar sig bra på hö & 1 msk pellets.
En tanke bara som aktivitet efter som du nämnde att hon gräver. Kan du inte bygga nån form av leklåda med höga, täta kanter och fylla den med torv balar. Bara lixom lägga ner torven som den är förpackat så hon kan få gräva där och göra gångar.
Kanske är just grävande som kan hjälpa att få ut hennes behov.
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Trickträning kanske? Du kan ta pelletsen från hennes dagliga mått så blir hon inte så fet :) Hedda var lite smått vild men nu har vi får mycket bättre kontakt tack vare trickträningen. Annars kanske "sök" när hon ska få mat att man sprider ut det, kanske i buren eller liknande så hon får jobba lite. När Hedda har tråkig period brukar jag knyta hö i hampasnöre och sätta fast det. Hon har faktiskt ganska kul med den hötussen haha. Kanske att man sätter lite pallar och tunnlar när man är ute ur buren? Kanske inomhus Kaninhoppning? Hoppa över bokryggar och mjölkpaket? Du kanske kan fixa en liten Hage av kompostgaller medan ni är borta så hon kanske går ut? Om du vill att hon ska vara ute mer kanske du kan ge pellets utanför buren så hon "kommer fram"?
- Gör en grävlåda och göm hennes dagsbehov av pellets där (bra material i lådan är till exempel kartongbitar, hö, rivet tidningspapper utan häftklammers om hon inte äter tidningspapper d.v.s., spån och liknande, rekommenderar inte torv/sand inomhus då det har en tendens att skräpa ner väldigt mycket även om det är i en låda).
- Kasta ut pellets i buren så hon får leta bland spånet för att hitta maten.
- Ta en toalettrulle och pressa in massor utav hö i den och häng upp i buren (utmärkt boxningssäck enligt min kanin, se dock upp så hon inte slukar rullen).
- Mycket att undersöka utanför buren,jag har en liten klövställning för katt, en tunnel, en barnpall från ikea o.s.v. som kaninen kan skutta runt och undersöka.
- Selpromenader utomhus när vädret tillåter (fungerar även kortare stunder på vintern).
Tack för tipsen! Ska försöka hitta det som min lilla "rabiata" gillar bäst :D