Kommer inte få hem min tös ...
Fick precis veta av uppfödaren att alla hennes kaniner har fått någon sjukdom. Min kanin, Ada, har inte blivit smittad. Men alla hennes syskon har dött och mamman har blivit riktigt sjuk. Tydligen har hon importerat en hane från holland som bar på någon smitta.
Behandlingen kan dröja upp till 21 dagar.. Och blir hon smittad, är det stor sannolikhet att även hon dör, eftersom hon är så liten. Dessutom vågar jag inte ta hem henne, om hon fortfarande bär på smittan och smittar Moses. Vet inte vad jag ska göra ..

Åh, vad jobbigt! Stackars dig.
Vi håller alla tassar, tummar och klor vi har här hemma för att lilla Ada inte kommer att bli smittad!

Nej vad tråkigt att höra…
Gråter när jag skriver detta, längtade så tills att man skulle få se bilder på henne och höra lite om henne. Hoppas hon klarar sig iaf. Men den där hanen, satt han inte i karantän innan han kom hem till Sverige då? Eller behöver inte kaniner göra det?
Kramar//Carro

#1 Tack!
#2 Jo, jag gråter också, vilket är konstigt, eftersom jag inte ens träffat kaninen .. Jag vet inte hur hanen kunde smitta. Pappa håller på och söker på sjukdomen. Kockelios eller ngt sa hon att den hette ..

Vad tråkigt! Hoppas att hon klarar sig, hon är jättefin. Hur många kaniner har dött för henne?
Aja, tycker jättesynd om dej och håller tummarna för att lilla Ada ska klara sig!
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Nej vad tråkigt! :'( Hoppas verkligen att hon klarar sig!
- Mvh Emma
Men åååh så tråkigt :(
Vet ju hur mkt du längtade å allt. Åh :/ Kan inte ens tänka mig hur det känns för dig..

Fy vad hemskt… Vad hemskt för uppfödaren oxå.. :(

hemskt! Men ska d intew ta hem henne alls, eller när hon är frisk? :( :)

Det handlar om sjukdomen Coccidios som är ovanlig och orsakas av en parasit som förökar sig. Drabbade djur får lida ganska mycket i kramper och dör oftast. Unga djur har i princip en chans på 0,00001% att överleva sjukdomen.
Vad ska jag göra? Ska jag vänta i 3 veckor och ta risken att jag kanske får hem en sjuk kanin som kan smitta Moses?
Eller ska jag tinga en annan kaninhona?
Vad skulle ni göra?

#9 Jag hade tagit en annan kaninhona… För att inte riskera att smitta Moses. Om jag var som du och inte haft Moses så hade jag tagit denna, men som sagt är det nog inte värt att riskera att kanske Moses smittas och dör…
Kramar//Carro
STackare :( Jag skulle köpa en annan hona om hon inte blir frisk.
Fy vad hemskt.. Och gud så tråkigt.. :((
Moses är väl ändå viktigast. Vad skulle hända om du får hem henne och Moses dör? .. Nej, jag skulle nog ta en annan kanin.. För säkerhets skull… Usch vad jobbigt, måste vara superhemskt för dig.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Vad tråkigt, både för dej och uppfödaren :( Många kramar.

Vad hemskt! Ifall jag var du skulle jag ta en annan hona för säkerhets skull. Jag skulle inte våga ta den risken att honan kan vara smittad.
www.frihetenskaniner.se
Jag skulle också ha tagit en annan kanin. Skulle inte velat riskera att mina kaniner som jag har nu skulle smittas.
men ja.. ååh vad jag tycker synd om dig! och uppfödaren :/
#9 Coccidios har tydligen härjat lite varstans här i sverige bland uppfödare, främst bland dom som importerar.. :S Mozarts uppfödare har tydligen fått in nått liknande nu också :/
Vet att du längtat efter Ada, men det kanske är bäst att hitta någon annan? Jag vet att det är ett svårt val, men du har ju Moses att tänka på ..
Hoppas du kommer på en lösning, vi håller tummar och tassar för dig och Ada!
Neej, vad tråkigt!:/ Stackars dej. O Ada som är såå söt! Hoppas hoppas hoppas hon klarar sig! Men om jag var du skulle jag inte köpa henne ändå, för tänk om Moses smittas.. Fy vad tråkigt för uppfödaren också..:(
Coccodios brukar väl kaniner inte dö av eller? :o
Jag har jättemånga kompisar som har haft coccodios smitta, har även gått på vissa tävlingar.. Om man får medecin från vetten funkar det dierkt.
Fast såklart, yngre kaniner kanske är värre, men vuxna? coccodios bryter väl inte ut sålänge kaninen inte är svag/sjuk eller väldigt stressad…

Tack allihop :')
Uppfödaren skulle ringa tillbaka imorgon. Veterinären skulle komma över och kolla vilka som smittats osv. Hon var osäker på just Ada, eftersom hon inte hade dött, som sina syskon. Så antingen är hon riktigt stark eller så blev hon helt enkelt inte smittad.
Men jag kommer nog leta efter en annan hona. Även om det kommer bli svårt att hitta en ny "att fastna för"..

åhh vad jobbigt för dig..du som har längtat så :( hoppas att din tös blir frisk! vi här i rösång håller tummarna och tassarna att hon skall bli frisk..krya på dig Ada <3
#18 Tydligen var det (iaf hos en jätte uppf.) en annan variant, tarmcoccodios, som var mer smittsam och hade inte heller samma symtom som vanliga. Men det är klart, det behöver ju inte vara samma men iaf :P

#18 Det handlar om 7 veckor gamla kaninungar. Äldre kaniner blir "immun" mot smittan, men kan fortfarande smitta andra kaniner, om de varit i kontakt med den. Så jag tycker inte det verkar smart att ta med Coccodios smittade kaniner till en hopptävling..
#22: Okej, nu hängde jag med!
Nej, såklart får man inte ta med smittan till en tävling. Men eftersom äldre kaniner kan bära på smitta utan att visa symptom så är det inte alltid man märker, och då råkar någon komma med smittan till tävlingar.
Coccodios smittar genom avföring. När hon blir "frisk" kan du ju kanske vänta 3-4 veckor. Tror det kan hålla i sig max en månad utan att dem visar symptom (Rätta mig om jag har fel?)
Sen sprids det somsagt genom avföring, så om du håller dem i olika hagar några månader så går det nog bra..
Tror jag alltså, men jag är bra på att blanda ihop sjukdomar.. ;p

#23 Honor med ungar smittar sina ungar när ungarna börjar äta fast föda och på något sätt kommer i kontakt med mammans avföring. Alla burar måste saneras, brännas med gasol och sen skuras på nytt. Och har en smittad kanin varit ute i en Hage ska gräset i hagen också brännas. Det är en hemskt allvarlig sjukdom, och jag skulle inte våga ta hem en kanin som kan ha smittan.
#24: Skulle inte ha tagit henne jag heller, men tänkte OM du skulle ha henne.
Annars kanske du kan behandla henne så fort hon kommer hem och hålla henne helt isolerad? (om du nu verkligen vill ha henne alltså)
#24: Ojdå, det låter verkligen.. Hemskt :/
Menar två-tre veckor, inte en vecka.

Nej, jag kommer inte att ta henne. Det känns jobbigt, men jag vågar verkligen inte ta den risken ..
Åh va tråkigt när man går å längtar, å så förstörs allting :( Men det är bra att du inte tar henne, o du kommer nog hitta en annan som är jättefin :)
#28: Förstår att du tycker det är jättejobbigt, men tänk att du gör rätt :) Moses kommer tacka dig.. :)

Jaa, har redan börjat leta. Kanske är lite känslolöst, men jag vill ha en kanin nu när jag har hela somamarlovet på mig att lära känna henne.. Har hittat en blå hona m. stamtavla som jag ska kika närmre på..

Blir det en teddydvärgvädur denna gången också eller ska du ha en annan ras?
Tycker att du gör rätt.
www.frihetenskaniner.se

#31, bra gjort :)
Tycker också du gör rätt. Man förstår ju att du inte vill ta risken att Moses ska bli sjuk :)
- Mvh Emma

Åhh. Så hemskt! :O
Jag, vi alla vet, att du längtade såå för att få hem henne. Men om jag var du skulle inte jag ta den risken, tänk så blir moses smittad? honom tror jag inte du vill förlora.
Jag tycker du ska köpa en annan hona, kanske tillochmed hos en annan uppfödare. eller hade du redan tänkt det? Iaf, det kommer säkert vara jättesvårt för dig att fasna bara "sådär" för en annan kanin, men det kommer gå bra. Det lovar jag dig!
Lycka till, jag och kaninerna håller alla tummor och tassar för dig!

Tror att det blir en renrasig Lejonhuvad. Har alltid velat ställa ut, så det blir nog något sånt.
Teddystugan var den enda uppfödning som ligger någorlunda nära och som föder upp teddysar. Och min pappa tycker att vi ska fokusera på någon annan uppfödare ifall att. Har läst att det bästa om man som uppfödare har drabbats av Coccodios är att slakta alla ungdjur (!!) som varit i kontakt med den ursprungliga smittan.
Moses fattade inte alls varför matte var så ledsen. Satt i soffan och var allmänt nere när jag precis fått reda på det. Han skuttade upp och bara la sig i mitt knä. Då bestände jag mig att jag inte tänker ta någon risk som kan skada min älskling <3

#36 - usch vad hemskt, slakta alla djuren :/
Men vad bra att du bestämt dig för att välja någon annan. lycka till med letandet!
#36: Satsa på en lejonhuvad då. Tycker jag låter jättebra!

Jooo, men vi får se. Hon skulle ringa imorgon efter veterinären hade varit där och kikat.

Herregud så hemskt gumman!
Miljoner kramar till dig <3 Vi finns här för dig :)

Åh, stackare! Det där var min värsta mardröm när jag väntade på Melvin!!

Jo, just nu känns det bara riktigt hopplöst. Har letat runt men hittar ingen jag fastnar för ..

Kan förstå det, du som till och med hade buren klar och allt. Men om vet. och uppfödare säger att hon inte är smittad? tar du henne då?

#43 Joo.. allt var klart och hade sagt till pappa precis innan hon ringde att jag inte skulle få en blund inatt.. Jag vet faktist inte. Hoppas till gud att hon inte är smittad. Både för hennes och "min skull".

#44 Hela kif håller allt för lilla Ada! 

#45: Japp! *håller tummar&tassar*
www.frihetenskaniner.se
Japp! Filippa håller alla tassarna!

Vilken mardröm ! stackars diig <3
Du får berätta vad hon sagt sen, håller tummarna för att Ada inte är smittad!

*putt*

Ada är smittad, och jag kommer inte få hem henne alls.
Har tingat en annan hona.

Okey, roligt med en annan :D
Tråkigt att hon blev smittad..
Men kul att du hittat någon annan, den lilla havanna färgade eller? :)
- Mvh Emma
Tråkigt att hon var smittad :( Men kul med en annan.:)

Aww, vad synd att hon var smittad.. Men du får ju en annan. :)

#51 - lyktan's hona? :)

Japp, en hona från Lyktans. Havanna m. vit tass.

#57 - okej :D

Så gulligt :D När kommer hon?
#57 okej :)
- Mvh Emma

Hon kommer 20 Juli om allt går enligt planerna ^^
#61 Hoppas det inte händer något med henne.

Håller tummar och tassar här i Norr för att inget ska komma i mellan! :)
Åh, vad tur att du ska få köpa en annan :) Låter mysigt! lycka till!
min kanin dog av det 
Tråkigt:/

Jaa! :(

Denna tråd är jättegammal ^^
Hur gick det me kaninen? :/
http://elinalgotsson.blogg.se

Hur gick det för lilla Ada då, klarade hon sig?
www.frihetenskaniner.se
Ada dog tror jag. Eller?