Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 2411 ggr
HildaSvensson
0

Hur mycket äter din kanin?

Tänkte att det kunde vara lite kul att kolla med alla hur mycket pellets din/dina kaniner får om dagen? Skriv gärna ras och om de bor inne eller ute också! 🙂 Min hermelin/dvv korsning får 1 dl pellets om dagen, han bor ute. 🙂

Elsaharr
0

Mina kaniner får 2 msk, 1 msk på morgonen och 1 på kvällen. 

De bor ute och hanen är hermelin/lejonhuvad och honan är dvv :)

Zingo ;D

Fridaaaa
0

Messi, innekanin, dvv : som godis 1-2 ggr/vecka, 1-2 msk/gång

Ella, utekanin, dvv rex: 1-2 msk varannan/var tredje dag

Zelda & Flizan, utekaniner, dvv och lejonhuvad kanin/lejonhuvad dvv: 4-5 msk varannan/var tredje dag

Fri tilgång till hö såklart :)
De får rabbfor pellets

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Irmelinis
0

Dvärgvädurarna:
Sirius 4 mån, innekanin: 2msk per kväll (om han ätit sitt hö först)
Sally, 7 mån, innekanin: Ingen pellets, klarar sig fint på hö och grenar då hon lätt äter för mycket
Prim, 14 månader, innekanin: Ingen pellets, mår allra bäst på bara hö och stora mängder grenar

Lejon/dvärgteddy:
Hermelin, 6 månader, utekanin: 3 msk pellets varje dag
Ekorre och Iller, snart 3 år, utekaniner: 1/2 dl pellets att dela på varje dag.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Maleficum
0

Min angora får enstaka pelletsbit eller solrosfrön som godis. Annars äter han dagligen sitt hö och "fodder" (groddar/skott) gjorda på en halv dl torkade gröna linser (varierar ibland vad jag groddar beroende på vad jag får tag på och vad som funkar här hemma) som grott i ca 5 dagar. Är det säsong får han grönt jag plockar på hundpromenaderna eller beta på tomten. Blir någon bit grönsak då och då.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Usagi_
0

Mina två får dela på 1dl pellets om dagen, och de bor ute. :)

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

Frosstis
0

charlie får inte pellets varje dag och har inget doseringsmått utan tar några nypor o ger ibland. Han äter två st fullproppade med hö ikea platshållare varje dag :) ca 4 kg hö i månaden

Max858
0

Min kanin får 4 msk om dagen. 1 på morgonen en i en motionsboll jag har, en i toalletrullar och en på kvällen. Så han tränar samtidigt som han får mat.

kanin och häst
0

Nu sent på hösten och på vintern får de(tre stycken) dela på lite mer än två dl. Men på sommarn får de inget! :)

Ett liv utan djur är inte värt att leva

majaperss
0

1/4 dl varannan dag, fick rekommendation av vet att kolla på Roslagstulls hemsida, för min dvv's vikt skulle man ha 1/8 dl varje dag men det blev så lite i taget att jag slog ihop två dagar på en istället.

EmmasBella
0

Bella, innekanin,dvv, 2 år: 4 msk per dag Batman,inne,dvv, 6 månader: 5msk per dag +fri tillgång till hö hela tiden🙂

melonen
0

Izzie, innekanin, Lejonhuvad/hermelin 1msk per dag. Hoppe, utekanin, hermelin 2msk per dag. Ungarna (5st 8v gamla), innekaniner, lejonhuvade/hermeliner 3msk per dag. Och självklart alltid hö.

Vi med djur
0

Vår kanin har fri tillgång till hö, på sommaren får hon gräs och annat t.e.x äppelkvistar. På vintern lägger vi också till pellets

BellisBell
0

Daffne, dvärgvädur hona 7 år: 1/4 dl varje morgon.

Brumm, dvärgvädur hane 5 månader: 1/2 dl varje dag i motionsboll och handmatning

smellcaramell
0

Dvärgvädur, hane, ca 2.5 kg, får bara pellets som godis och då max 1-2 msk/varannan dag. Oftast går han utan upp till en månad om jag inte jobbar, då får han lite i aktiveringsboll i buren. Dock äter han upp en 10-12kg höbal på max 1.5 månad, oftast snabbare.

Fridaaaa
0

#14 oj vad mycket hö xD det äter 4-5 kaniner här på en månad :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[RC1393]
0

Jag har 24 kaniner men endast 8 av dessa får pellets:

Levai, tysk jättescheck, bor i kallstall (ca 5-10 grader så här års). Fällningen går hårt åt honom så han får just nu 2 dl rabbfor, annars får han 1 dl.

Ruben, fransk vädur, bor i boxen bredvid Levai, han får 1 dl.

Tre fransk vädur/white korsningar, två dvärgvädurar och en lejonhuvad kanin delar på 1,5 dl rabbfor. Håller på att fasa ut pellets helt för denna grupp, de tycks inte behöva något. 

I övrigt går det åt ca 6-10 kg hö per dag åt alla 24 kaniner.

ljungensjenka
0

Mina två (dvv-korsningar á ca 2kg) får 1-1,5 msk Rabbit Royale/dag (var) och de äter ungefär 2-3 fullproppade höhäckar/dag (var). Grönsaker (eller liten bit frukt) får de kanske 2-3 ggr/vecka. De bor inne.

Kaninernasbästa
0

Hedda, lejon dvv korsning får 1 msk morgon 1, msk kväll. Molly: hermelin får 1 msk morgon 1 msk kväll Pelletsen heter kanin och marsvinspellets Dem äter även hö, kvistar och gräs!

emms
0

Mio får runt 2 dl pellets per dag. Fransk vädur på 8 månader. Ibland mer och ibland mindre. Sen fri tillgång på hö och någon grönsak varannan dag ungefär. Beror på vad jag har hemma 🙂 Han äter rabbfor

Emma

[Charlotta360]
0

Lejonhuvad kanin. Bor inomhus. Han får 2 msk pellets per dag. Sen äter han 4 helt fyllda höhäckar varje dag.

crystalguurl
0

Korsning av Hermerlin, Dvärgvädur & Lejonhuvad

Mina delar på 6msk varje dag! 😉

Peak303
0

Har en lejon/dvv korsning och 4st hoppkorsningar hemma och alla dem äter 1/2 dl/dag. 
De får en 50/50 bladning av rabbfor och rabbit royal

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

jolle1234
0

Ras DVÄRGTEDDY ute kanin! En halv Dl pelets om dan har altid tilgång till hö ovh vatten!

Katniss
0

Min kanin får ett par pellets om dagen :) de är ganska stora och räcker gott och väl (selective) har en sådan lite mindre påse som han haft i ca tre månader nu, och halva är fortfarande kvar :

R.I.P. Anton 💔

Aliicia.n
0

Trixie och Molly ( dvärgvädur och holländare) delar på 1 dl/dag + hö Chaplin( vädurskorsning) 0.5dl/dag+hö Nova( vädurskorsning) 0.5dl/dag+hö Hugo (dvärgvädur) 0.5dl/dag +hö Alla bor ute förutom Hugo som springer runt inne. På kvällen får de också lite grönsker.. Här går det åt 7-9kg hö i veckan

BaltizSimbaLukas
0

Mina två bor ute och är dvv/lejonhuvad. De delar på 1/2 dl, (aningens mer nu på vintern, mäter inte exakt men) lite mindre än en halv dl pellets och en msk grönsaksblandning morgon och kväll.

"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag

Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !

Ha det gött, igelkött!

Moalinn
0

Enzo, 1.3kg - 10stycken pelletsbitar/dag (håller på att minska då han väger för mycket)
Våfflan, Pelle och Tywy, 1.8-2.7kg - 2msk/dag
Fluff och Mila, 1.8-2.1kg - 3msk/dag

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

AnnaWallin
0

Min dvv får 1/2dl kraftfoder (från uppfödaren) varje dag. Då delar jag det så han får 1/4dl på morgonen och 1/4dl på kvällen. Sen äter han duktigt med hö också.

Adirfen
0

En nypa pellets per dag massa hö lite grönsaker/frukt då och då. Dvv ~2 kg 5 mån