Vilken kaninras passar mig bäst?
Hej, jag tänkte skaffa en kanin efter jul då jag ska flytta och äntligen får ha djur igen :D
Hade för några år sen en dvärghamster som jag verkligen trivdes med och han va typ mitt allt, va me överallt. Sen hade jag två råttor, köpte dom när dom va 8-9 månader och hade dom i nästan ett år innan jag blev tvungen att sälja dom pga flytt… blev mycket närmare min djärghamster än råttorna, varför vet jag inte.
Men nu iallfall, till min fråga. Jag tänkte köpa en kanin och tänkte ha den lös i lägenheten så mycket som möjligt. Tänker mig en ras som man kan leka med och som också kan sitta still och gossa. Gärna en lite mindre kanin. Ska bo med en tjej som är lite allergisk, men hon säger att det går bra ändå, men tänkte om det kanske finns någon ras som är lite allergivänligare. Är student så pluggar mycket, men kommer vara hemma mycket också så den kommer inte vara ensam hela dagarna! Vilken ras? tror ni passar mig bäst? :)
Juste, hur länge kan kaniner klara sig ensamma? Om man skulle behöva vara borta en hel dag.
Allergivänlig finns det ingen ras som är. Vissa klarar rexpälsade bättre andra är allergiska mot alla.
Men en liten och lugn ras skulle jag säga dvärgvädur eller lejonhuvad dvärgvädur.
Det är lag på att djuren måste bli till tittade minst en gång om dagen.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Sedan är deras personlighet individuellt. Det beror inte särskilt mycket på rasen :) Jag har själv en Dvv (dvärgvädur) och han är den goaste ;)
R.I.P. Anton 💔
Om du ska vara borta mycket kanske du ska skaffa två så de får sällskap av varandra. Dvärgvädur är väldigt mysig av de jag mött. Gillar även hermeliner, kanske lite pigga och lite små så man får se till att man inte har något Hål k hagen osv. Men de är roliga och fäster sig mycket när de vant sig :)
Lejonhuvad kanin! De jag har träffat (samt min egna) är väldigt mysiga men samtidigt påhittiga och nyfikna. En väldigt rolig och trevlig ras om du fråga mig. 🙂
Min lejonhuvade är frigående inomhus och det funkar jättebra. Inget bit på möbler och 100% rumsren. Som jag har förstått det är det en renlig ras och enkla att få rumsrena.
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Vill du prova på en eventuellt (inte för alla) allergivänlig ras som inte är riktigt lika stor som en rex så finns det ju rexpälsade versioner av både hermelin och dvärgvädur. annars finns det även en ras som heter liten rex.
Not your mom, not your milk.
Dvärgvädur är en mycket trevlig ras. De är väldigt lugna, lätta att ha att göra med och tycker väldigt mycket om mys. Grejen med dem är att många av dem kan ha svårt med rumsrenheten av min erfarenhet. Alla mina dvärgvädurar (även de jag tidigare haft) ratar toalådor och honorna river upp och ned på allt i sina burar. Hanarna är ordentliga och gör sitt i samma hörn, men ratar som sagt toalådor trots många försök att införa dessa.
Rekommenderar också dvärgvädur eller lejonhuvad dvärgvädur! Båda är två riktigt goa raser; sociala, lagom storlek, mysiga, aktiva och supersnälla av de som jag stött på! (Såklart olika från individ till individ men generellt)
Tycker också att du ska skaffa två stycken, speciellt ifall dom kommer vara själva endel. Hona och kastrerad hane brukar fungera allra bäst, annars hona+hona. 🙂
Vänliga hälsningar Ellen 

Tänk på att alla kaniner inte tycker om att bo tillsammans dock. Eftersom att de är kolonidjur brukar de gilla att bo i närheten/vid syn av andra kaniner, men inte nödvändigtvis med dem. Beror på individen. Börja med en och se om det fungerar, alla kaniner är inte lika sociala.
Not your mom, not your milk.
#9 Jo det klart att det är olika. Men många kaniner trivs ju tillsammans. Jaja, det är väl upp till TS om hon vill skaffa en eller två kaniner🙂
Vänliga hälsningar Ellen 

Tror inte det finns någon ras som är mer allergivänlig, tyvärr. Det du kan göra är ju att hålla rent hos kaninen så gott det går, använda strö som inte dammar och förvara hö-påsen utomhus. En mycket liten kaninras skulle väl vara bäst, antar jag, en liten hermelin som äter små mängder och bajsar små mängder, för att underlätta städning och hålla borta lukten av kanin.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Eller kanske det går bättre med en långhårig kanin, det beror på vilken sorts allergi din vän har. Långhåriga fäller inte små hår på samma sätt, man borstar ju ur allt ur deras päls.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening