Lippo kanske snart pappa! :)
Nu när mamma var på ett dop så pratade hon och pappas kusin om att vi ska para deras skruttan och Lippo i november. Jag vet inte så mycket om skruttan mer än att hon är en svart dvärgvädur/lejonhuvad kanin på snart 1 år. Själv så har jag ju haft planer på att para Lippo med någon hona men jag har lagt ner den idéen eftersom jag inte har hittat någon lämplig. Men vi ska som sagt till dom i november så jag får se hur honan är och så får jag tänka på saken om jag vill låna ut honom eller inte. Sen när ungarna föds så kommer de behålla en hona och så får jag resten av ungarna om jag vill det :)
Vad kan vara en för och nackdel om de skulle bli parade? Vad skulle du ha gjort om du vore jag?

Behålla resten av ungarna? Om honan får nio ungar, åtta överlever, de behåller en - ska du behålla sju ungar då?
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Jätte kul :)
Jag har tyvärr inga svar på dina frågor.

#1 Nej kanske inte då men vi har inte bestämmt det än men om det skulle bli tio ungar kanske vi tar hälften var eller liknande :)
Jätte kul :) Jag skulle kanske ha behållt 1 eller 2 och försöka sälja dom andra ungarna . Och om dom inte vart tillsalu skulle jag behållt dom :D

# Okej :) Menar du om dom inte blev sålda? ^^

Ska ni ta en kull så sent. Jag känner många som har haft väldigt svårt att få sålt sina ungar på vintern.

#6 Jag vet inte riktigt hur det blir men bra att du sa det :)

Jag vet en kaninhoppare som fick 16st kaninungar i en kull! :O
De blir lite väl mkt att behålla ;)
Sen är de så pass mkt kaniner så de är svårt att sälja.
Passa på att sälja när de är små, de är skit svårt att sälja när de blivit äldre. Och som #6, de är svårare att sälja på vintern.
Väntat till sommartider hade jag isf. De är ju härligare för ungarna också.
Men risken med att sälja på sommaren är att folk kan köpa och ha som sommar kanin.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

#8: Det var inte lite det!
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

#8 Ojdå så många kaninungar,man måste vara förberedd på att det kan komma så många kaninungar också ;)

#8 Oj :O Det var inte några ungar det x) Vilken ras? var den kaninen?

#12 det var en dv. vädur, men om den var ren elr blandras vet ja inte ;P

#13 oj, har hört att stora raser kan få så många men inte dvärgvädurar :)

Skoj! Men tänk på att ungarna är jätte svåra att sälja på vintern ..

#15 Okej, tack för tipset :)

#16 Men det blir säkert jätte bra! Börja bara i god tid så :)
Tycker det låter ganska kul och hon/han som har honan måste ta sitt ansvar som ägaren till ev. kaninmamman och se så att båda kaninerna verkligen är lämpliga för Avel. Visst är det väl kanske bådas ansvar men jag tycker det största ligger hos mammans ägare? :/
I alla fall! Som andra sagt kan de vara svårsålda på vintern som andra sagt och om ni då får en jättestort kull kan det bli lite fler kaninen än vad ni planerat! Men ni borde iaf försöka få dom sålda (med stamtavla eller härstamningsbevis?) och inte behålla alla. Blir nog lite många på en gång isf tror jag.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#18 Ja, eftersom det kommer vara hon och hennes familj som kommer ta hand om de under deras uppväxt så tycker jag också det. Jag vet ju heller inget om honan så hon kan ju vara otrevlig och aggresiv osv men då lånar jag ju såklart inte ut honom.
Ja för jag skulle nog inte heller klara av 7 kaniner till om man säger så :)
Jag är inte helt 100 på det där med härstamningsbevis men det är om båda föräldrarna är helrasiga va?
#19: Stamtavla är om båda är renrasiga men härstamningsbevis kan man ha även med korsningar. Vi har en artikel om det.. Under.. Någon kategori…! Ska kolla.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
kul :)