versele laga Cuni fit
Hej alla på kanin.ifokusVad tycker ni om cuni fit? Är det ett bra foder? Hur mycket tycker ni man ska ge till en 5 månaders gammal inne dvärgvädur och en ca 6 1/2 gammal ute dvärgvädur?
PUTT!
Finns det anvisningar på paketet så ge enligt dem och sedan mer eller mindre beroende på kaninens behov. Är höet väldigt näringsrikt så kanske det inte behövs den mängd pellets som står på paketet och då får man rätta sig efter det
Dock så misstänker jag utekaninen behöver lite mer än anvisningarna på paketet, men det är helt enkelt att anpassa till dina egna kaniner. Se vad som funkar osv 🙂
Har aldrig använt just de pelletsen så jag vet inte mycket om det annat än vad man kan läsa av= ganska bra fiberhalt, aningen hög fetthalt
//Joanna
Jag tyckte fodret innehöll alldeles för lite fibrer och en aning mycket protein om det inte är för en växande kanin. Jag skulle hellre satsat på vanliga cuni complete adult :)
Cuni fit är en standardpellets, varken mer eller mindre. Spannmål och lusern är huvudingredienser så du får relativt hög stärkelse- och kalciumhalt, vilket inte är något man strävar efter. Men ger du endast en mindre mängd pellets per dag så har det ingen betydelse dock. Sålänge hö/gräs/bladgrönt är huvudfödan så är val av pellets inte så viktigt, för då utgör pelletsgivan en såpass liten del av kaninens dagliga kost.
Om du istället väljer cuni complete får du ett spannmålsfritt premiumfoder med betydligt högre fiberhalt och nästan hälften så lite kalcium som i cuni fit.
Man kan också ha ett par olika pelletssorter som man alternerar mellan. På så sätt blir det lite mera omväxling för kaninen och man slipper oroa sig för att det blir ensidigt.
För tillfället får mina kaniner Cuni fit blandat med Rabbit royal, när säcken är slut kommer jag att gå över till annan sort! Inte för att jag är missnöjd men jag slipper beställa från nätet, vilket jag helst vill slippa. Har slutat att kolla fiberhalten, mina är såpass duktiga höätare så jag är övertygad om att de får i sig tillräckligt med fibrer.