Varför vill han inte gosa?
I slutet på september köpte vi en dvärgvädurs hane på 10 veckor. Han är en innekanin men har fri tillgång att springa i och ur sin bur som han vill dagtid. Vi har gjort precis allt som man "ska" enligt alla böcker och kanin sajter. Allt för att han ska ha det så bra som möjligt. Ha handen vid sidan i buren, låta honom nosa först, klappa mjukt och lugnt osv osv. "Ha tålamod" står det i böckerna. Och vi har försökt. Aldrig blivit arga på honom, jagat osv. Problemet med honom är att han vägrar att vara i knät. Den första 1,5 veckan gick bra. Då var han stilla i knät. Men ju mer han blev van vid oss, destu kortare satt han still i knät. Han gillar att klappas små korta stunder när han är bredvid på golvet, MEN både jag och barnen vill ju ha honom i knät. Gosa på riktigt. Kaninen vägrar. Han sprattlar och rivs och vill INTE vara i knät - till barnens stora besvikelse. Dom hade ju sett framför sig att dom skulle ha massa gos stunder tillsammans. Sitter jag på golvet med lite foder i handen så hoppar han självmant upp i knät och äter ur handen o man kan klappa. Men så fort maten är slut så försvinner han. Andra godsaker som äpple, morot och blad - det tar han bara med sig i munnen och hoppar iväg. HUR SKA VI FÅ HONOM ATT VARA LUGN I FAMNEN OCH I KNÄT?
Vissa kaniner är kelkaniner andra inte. Sedan i den åldern brukar det vara extra fart i benen på dem och "Myror i brallan! :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är väldigt individuellt, men jag skulle fortsätta göra som du gör. Han kan ju ändra sig. tips?! Om han springer av sig ordentligt först så kan han bli lite gosigare i brist på myror i brallan :)
http://nouw.com/smattochgott
Välkommen! <3
Precis som föregående säger är det väldigt individuellt. Alla kaniner gillar inte att kela, eller har inte tid som bebisar. Har haft både kaniner som älskar att gosa och sådana som inte har någor slags behov av det. Går ju inte att förutbestämma heller, så man får vara beredd på vad kaninen vill.
Not your mom, not your milk.
Det är fel att förvänta sig att en kanin ska tycka om att sitta i knät eller i famnen, de tycker bäst om att vara på marken, med alla fyra tassarna på golvet. Jag har fem stycken kaniner och det är bara en av dem som kan sitta i knät kortare stunder, de andra gosar jag med på golvet. En av dem vill inte bli klappad alls, och jag tänker inte tvinga den.
De är bytesdjur och gillar oftast inte att bli upplyfta (även om det finns de som accepterar det), går inte alls att jämföra med en hund eller katt. Kaniner är inget gosedjur helt enkelt. Men de är så himla goa och charmiga ändå!🙂
Ge honom mer tid, om ni spenderar mycket tid med honom (utan att försöka få honom att sitta i knät), så kommer han säkert bli mer och mer kontaktsökande och sitta kvar hos er längre tid. Allting tar lång tid med kaniner, det är inte alltid det går att träna fram 😉
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Det ni kan göra ifall ni verkligen önskar en gosig kanin som vill sitta i knät är att köpa en vuxen kanin som har den typen av personlighet. Med en unge vet man ju inte hur den kommer att bli.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Jag brukar muta min kanin med gräs. Inte tillräckligt jättegott för att hoppa iväg och springa runt i buren av lycka, inte pellets som han äter upp på ett nafs. Så jag plockar en handfull, lockad upp honom i knät, och sedan brukar jag även lufta honom på det sättet, så jag lockar upp honom med framtassarna på bröstkorgen och så lyfter jag upp bakbenen. Detta har dock tagit ett halvår att träna fram. Alla kaniner är olika. Vissa behöver mutas med godis och andra kommer självmant. Ibland lägger jag mig ner bredvid honom på marken och håller om honom på det sättet. Han undrar nog vad i hela friden jag håller på med, men mysigt är det i alla fall. :)
R.I.P. Anton 💔
Köpte en kanin för typ 4 månader sen och när han var 10,11,12 veckor, kanske mer så var han intr lugn, han skulle utforska och hade inte tid med att gosa! Men fortsätt som du gör så kommer det nog gå bra i slutändan :)
Tack för alla svar! 👍 Då gör vi inget fel iallafall, utan får fortsätta att öva försiktigt. Annars så får det ju vara så. Förstår ju det att alla är olika. Han verkar vara en social herre iallafall. Han springer gärna fram och hälsar när vi får besök. Och våra hundar bryr han sig inte om ett smack utan låter dom få nosa. Är dom i vägen där han ska fram så springer han tunnel mellan benen på dem 😄 Och det känner jag är huvudsaken. Social och inte bits. Han är ju go på sitt lilla vis ändå 😉 Men det hade ju underlättat vid kloklippning bl.a. om han var lugn i famn/knä.
Jag tycker det är synd att människor förväntar sig att kaniner är mysdjur som vill ligga och gosa i famnen/knäet precis som en katt. Jag vet inte riktigt hur det kommer sig att man tror så?
Kaniner är mycket aktiva djur och det är fullt normalt att de föredrar att hoppa runt på golvet och nosa omkring.
Precis som du säger är det ju huvudsaken att han är social och trevlig! Social går det ju att vara utan att vara en knäkanin. Mina kaniner vill sällan gosa med mig men de hoppar runt överallt, nosar på våra fötter, möter oss i dörren när vi kommer hem, sover på mattan nedanför soffan och börjar klättra på oss när vi har något gott i handen. Underbara djur!
Sprattlar han så fort ni plockar upp honom? Vissa kaniner gillar ju inte att bli upplockade heller men det underlättar ju som sagt om man kan göra det utan att bli sönderriven. Hur bär ni honom?
Hur gör ni när ni klipper klorna?
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Det var nog mer barnen som förväntade sig att han iallafall skulle kunna sitta stilla en liiiten stund i knät då flera av deras kompisar som har kanin finner sig i detta. I buren är han helt OK med att plockas upp. Utanför buren går 8/10 gånger bra. Att bäras går bra om man rör sig samtidigt. Brukar bära upp honom en våning när vi ska dammsuga tex. Men står man stilla och håller honom så börjar han sprattlar ganska snabbt. Då vi bara haft honom sen i september så har vi inte klippt klorna på honom ännu, dom var nyklippta när vi köpte honom. Har läst att ca var 3e månad ska man klippa eller vid behov. Så det börjar ju bli dags snart.
#8 Testa att sätt honom på bordet och klipp klorna, så brukar jag köra :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min hona är alldeles för rastlös men att ligga på golvet och låta henne klättra och hoppa runt på mig är vårt sätt att mysa :)
När jag klipper klorna så lägger jag han på rygg i mitt knä (och benen lutar uppåt så han inte känner att han kmr falla bakåt nästan) men det kommer troligtvis inte funka för er. När han inte vill ha klorna klippta på det sättet sparkar han med bakbenen och då låter jag min mamma hålla honom och så klipper jag klorna medan hon har hans rygg eller sida mot sitt bröst så jag får tag i tassarna. Innan när han var mindre och mindre van proppade jag hans mun med godis hela tiden, det gick jättebra och han var superlugn så länge han tuggade. Så prova det om ni ger han pellets eller grönsaker eller något :)
TS har visst tagit bort sitt konto…
Vänliga hälsningar Ellen 

Jag tycker att det låter som att ni gör helt rätt:) vi har haft sammanlagt fyra kaniner och det har varit (är) endast en av dem som gillar att sitta i knät:) Två har alltid viljat ha fötterna på marken om man ska klappa. En av fyra gick inte ens att klappa, rena virvelvinden! och han var helt frigående. Olika personligheter skulle jag säga:)