Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1046 ggr
Bunnybutt
0

Är så nervös inför ihopsättning!

Åh jag hat läst minst 10 trådar och bloggar och videor och jag vet inte vad. Jag vet alla tips? som finns nu men jag är ändå så fruktansvärt nervös inför hur det ska gå på lördag när jag ska sätta ihop min hona och mitt tillskott, en kastrerad hane. De har luktat på varandra genom galler och då var där inga sura miner alls. Esther la sig till och med ner precis vid hans filt. Men så läser man historier om när det gick bra först och slutade med akuten.

D: Måste vara lugn för deras skull men gud vad jag är nervös!

LillyMy
0

Det kommer att gå bra! Det gick super för mig och jag var också jättenervös. Men du får inte vara nervös när dom väl möts, dom kan lätt känna av om du är orolig eller rädd att nåt ska hända. Försök vara avslappnad och trygg så kommer det att gå toppen :) lycka till!

"Ha det gött, ät ej kött" Gapskrattar

Irmelinis
0

Om du inte sett några sura miner hittills så tror jag också det kommer gå fint. Jag var också nervös, frågade tusen frågor för att ha koll på läget och vara förberedd. Jag analyserade minsta tecken i kaninernas kroppsspråk och satt hos dem nästan hela tiden. Det tog elva dagar för mina två att bli vänner. Man får ta en dag i taget, en liten stund varje dag, så både du och kaninerna hinner slappna av mellan mötena. Det kan vara bra att vara två personer om man är orolig, ha kompostgaller redo ifall de behöver delas på osv.. Lycka till, låt oss veta hur det går!

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Bunnybutt
0

Tack så mycket för uppmuntran! ❤️

Jag hör så mycket olika om att små dejter innan de verkligen sätts ihop? Bra eller dåligt?

Irmelinis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag provade att sätta ihop dem tillsammans först, det vore ju bra om det gick med en gång, men det blev mycket jagande och nypande. Den ena var rädd och den andra var otålig och dominant. 

Så jag gjorde rent hela kaninrummet och burarna (så att det inte skulle finnas så mycket revir-doft kvar) och delade av rummet med kompostgaller och lät det vara så i några dagar. Då kunde de hela tiden se varandra. Gav Sallys toalåda till Prim, och bytte tillbaks dagen efter, för att de ska vänja sig vid lukten. Så för min del funkade det bättre med "små dejter", eller det var ju mer "dygnet runt i samma rum med galler mellan", så de fick bestämma själva när de skulle hälsa på varandra. Jag tror det kan vara väldigt olika vilket som funkar, du får prova dig fram..

www.alrunans.weebly.com/

Fridaaaa
0

Jag personligen försöker undvika: sätta ihop - sära - sättaihop - sära om det går :)
Jag satte ihop ett par nu, som inte fungerat innan men bestämde mig för en sista chans, gjorde det 10 oktober, de har varit ihop sedan dess och fungerar bara bättre och bättre :)

ett par gjorde jag så: Sätta ihop - säraosv,men de bodde galler mot galler på nätterna så var itne 100% ifrån varandra ändå :)
>Tror många gånger det kan bli mer stressigt för dem annars.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bunnybutt
0

Ja helt sätta ihop känns det som om man bara vill göra en gång om det inte skulle bli bråk.

Ja när min hona är ute och hoppar i lägenheten så går hon gärna bort till hanen och så blir det lite pussar mellan gallert och så äter hon lite av hans hö haha. Och hanen hoppar omkring i sin bur efter henne runt runt var hon än är. Men ingen surar eller biter. 

Är lite extra rädd också för min hona har ett jäkla humör. Men det behöver inte betyda att hon har det mot andra kaniner bara för att hon är det mot människor ibland. 

De ska få varsin handduk med varandras lukter sen också :)

Fridaaaa
0

#6 Tänk på att ihopsättningen ska ske på neutral plats :)

Bunnybutt
0

#7 Tack det ska jag tänka på :)

Nu läste jag det här

One rabbit becoming obsessed with the other by excessive grooming and other attentive behaviours, the other rabbit being very submissive and too afraid to move.  This type of behaviour is not good news, as often within days or weeks the submissive partner “blows a fuse” eventually and a massive fight ensues.

Vilket nog faktiskt var exakt vad som hände eftersom min hona blev aggressiv när jag började närma mig dem och gick till attack mot mig. Jaha. Jag som trodde att det var good news att hon var så snabb med att börja slicka på honom :S

Bunnybutt
0

Oj, trodde att jag postade bakgrundinfon. Jo såhär. De möttes med bara kompostgaller i mellan och min hona var snabb med att sticka in huvudet mellan kompostgallerna (och skrämma slag på mig men allt gick bra) och började putsa honom. Jag tänkte att åh! Det är ju fantastiskt. Men så när jag skulle närma mig dem lite grann så bara vänder hon på sig, springer fram till mig och biter mig i fingret :S Vilket kändes väldigt märkligt eftersom jag var i en position som hon annars är okej med. Så läste jag det där och kände igen mig för hanen verkade inte alls lika intresserad tillbaka och satt mest och tog det helt stilla.

Irmelinis
0

"One rabbit becoming obsessed with the other by excessive grooming and other attentive behaviours, the other rabbit being very submissive and too afraid to move. " 

Detta hände mellan mina honor också, den ena var väldigt på medan den andra var rädd och osäker i början, och typ helt ointresserad. Men det jämnade ut sig ganska fort, redan efter några dagar, och båda började slappna av och söka lika mycket kontakt från varandra, istället för att bara den ena var framfusig hela tiden.  Håller fortfarande lite koll på dem dock, men de verkar ha jobbat fram ett fint förhållande, ingen är för beroende av den andre. De äter tillsammans, vilar tillsammans ibland, men är ofta sysselsatta på varsitt håll i rummet. 

Men det stämmer nog som du säger, att din hona var i en stressig situation och ville inte bli störd, hon var så koncentrerad på "hotet" av en annan kanin att hon i ren stress bet dig (tror inte hon menar att vara aggressiv, eller att hon ogillar dig på nåt vis). Kanske var hon frustrerad över att hanen inte gav henne någon respons.

www.alrunans.weebly.com/

Bunnybutt
0

Då är det inte kört i alla fall! Utan det gäller att bara hålla koll på dem.

Ja det låter väldigt troligt. Hon var nog frustrerad på att där var ett galler i mellan dem och blev alldeles för uppjagad.

Åh en fråga till när jag ändå är i farten. När det gäller neutral plats. En tvättad filt med galler runt? Men hur länge ska de vara där? För det behöver komma in en bur i bilden tillslut och den känns svår att göra ren från lukter? Eller ska jag helt enkelt skura buren och tvätta filten och låta det räcka?

Fridaaaa
0

#11 Den ytan mina två går på nu har båda bott på tidigare, men tömde på spån,lade in ny,möblerade om och så,lät dem träffas i hagen hela dagen innan de kom in, och fungerade bra :)

Bunnybutt
0

Vad bra :) För filten går Igor på just nu och jag kommer att använda Esthers bur så om det sitter doft kvar efter tvätt så har de i alla fall varsitt ställe att vara på.

Ni är mina hjältar som svarar på alla mina funderingar!

Bunnybutt
1

Do far so good tror jag i alla fall. De har nog varit tillsammans i en 20 minuter nu. Massa massa ridande fram och tillbaka men hanen verkar ha övertaget för det mesta nu. Men inga aggressioner vad jag kan se och de tar pauser ibland och äter och utforskar lite så ingen "besatthet" vad jag kan se. Lugn stämning och massa ridande.

Fridaaaa
0

#14 Låter bra :)

Bunnybutt
0

Han rider fortfarande på henne. Dock med lite pauser när de ligger och vilar. Är det en idé att stänga dörren till buren lite så att hon får vila? 

Annars går det väldigt bra. Hanen gick just och la sig precis bredvid honan och där ligger de nu och andas tungt efter allt springande.

Irmelinis
0

Brunstar hon kanske? 

Min kastrerade hane rider på sin syster när hon brunstar, tydligen är drifterna väldigt starka fastän han inte har några kulor… Syrran brukar dock säga ifrån ganska snabbt, så slutar han. 

Hur verkar din hona må? Är hon spänd, rädd, stressad, lugn, obrydd?

www.alrunans.weebly.com/

Bunnybutt
0

Kan vara så!

Hon verkar lugn. Går och lägger sig i mellan och när han kommer så bryr hon sig inte så mycket men springer iväg när han börjar eller lägger sig ner.

Fridaaaa
0

#16 Låt dem reglera det själva hade jag gjort :)

Bunnybutt
1

Sen uppdatering men allt har gått bra och de är hur gulliga som helst nu och kommer närmare och närmare varandra för varje vecka. Ser fortfarande hur deras band stärks för varje dag som går. De gillar att sitta med pannorna mot varandra. 

Tack igen för all hjälp :)

Irmelinis
0

Vad skönt! Bra jobbat 👍

www.alrunans.weebly.com/