Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 971 ggr
Fia9000
1

Skadestånd för död kanin?

Var nyligen med om en mindre trevlig händelse med en uppspelt jakthund vid kaninburarna. Hunden hade rymt, vilket f.ö. inte är första gången, och fick nys på våra kaniner. Denna gången gick det bra men man vet ju aldrig om den kommer tillbaka. Men låt säga att en av kaninerna trots allt skrämdes ihjäl, vad skulle jag då kunna kräva av ägaren till hunden? Vad jag har förstått så kan man få ut skadestånd på kaninens värde, men vad bestämmer hur mycket den är värd? Inköpspris? Marknadspris? Anledningen till att jag vill veta det är eftersom detta har hänt förut vilket ägaren inte gärna tar ansvar för. Det känns som att det är dags att varna för konsekvenserna ifall det händer ännu en gång.

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

tlover
3

Om jag förstått det rätt så ska du kunna få nog med pengar för att kunna köpa motsvarande kanin, dvs har du en renrasig ska du få nog för at kunna köpa en renrasig. Måste du åka iväg långt för att köpa nya måste du få pengar till resa, mat m.m också.

Men jag kan ha missförstått det. När vi hade samma problem så gick vi däremot efter det och förklarade för hundägaren att kaninerna är värda 400:- st och vi måste åka minst 10 mil för att kunna köpa motsvarande och det är ju också dyrt. Skulle hans hund komma åt flera kaniner skulle det kunna kosta honom flera tusen ganska snabbt.

Efter det hade vi inga problem. Men jag är inte hundra procent säker på att det är så som sagt.

l'm back

farvendal
2

Ja, kaniner ses som egendom och samma regler gäller som när någon skulle förstöra en av dina prylar.

Men du skulle kunna anmäla ägaren redan nu, innan något händer. H*n är skyldig att hålla koll på sin hund, den har ingenting på din mark att göra.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Cotast
1

När grannens hund bröt sig in i en av mina burar och hade ihjäl en unge(då 7v gammal) sa jag till kärringen som hade hunden. "1000 spänn eller så skjuter jag hunden nästa gång jag ser den och ringer polisen."
Tanten va för övrigt snabb med att hosta upp pengarna och be om ursäkt.

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

Fia9000
0

#1 Ja det låter ju rimligt. Frågan är då bara hur man gör med blandras kaniner som kan kosta allt från 50-1000 kr? #2 De hade nyligen satt upp en inhägnad så jag ger dom en chans till, men inte mer än så. ;) #3 Min mamma sa något liknande, men till stackaren som råkade svarade när vi ringde polisen för att anmäla hunden som upphittad. :p

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

tlover
0

#4 jag tror man får gå efter hur prisbilden ser ut då, sker det mitt i vintern kan prisbilden se helt annorlunda ut jämfört med på sommaren tex

l'm back