FrÄgor ang. kaninungar
Hej!đ
Till vÄren har jag eventuellt tÀnkt ta en kull pÄ min dvv hona (renrasig m. stamtavla), jag Àr sjÀlv ingen registrerad uppfödare Ànnu, men denna kull blir endast till kel.
Det jag funderat pÄ Àr vad en rimlig summa för kaninungarna ska vara? (Jag gör icke detta pÄ grund av pengar, men vill inte ha för lÄgt pris sÄ att det lockar fel mÀnniskor.)
Vad Àr viktigt enligt er att skriva i annonsen?
Tycker ni det Àr en bra idé med en intressekoll innan?
Det Ă€r vad jag har för tankar i huvudet just nu i alla fall⊠Kan hĂ€nda att det kommer fler frĂ„gor senare...đ
Ăr tanken inte att spara ungar sjĂ€lv ser jag tyvĂ€rr inget syfte med en kull.
Rimlig summa: Beror helt och hÄllet pÄ vad djuren har för meriter, vad det Àr för kull, vad det Àr för ras, fÀrg osv osv.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, SkÄne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#1 Blir det en kull ska jag behÄlla en hona, samt att en slÀkting eventuellt tar en.
Vill att honan ska ha en kull innan hon fyller 1 Är sÄ hon kan anvÀndas i Avel senare. :)
#2 Det Àr en myt med att honan mÄste ha kull innan 1 Är. Tar sjÀlv första kullar nÀr mina Àr minst 1,5 Är.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, SkÄne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#3 Jahaja, det har jag inte hört förut. Ju mer man vet.. âïž
Har du tÀnkt föda upp för utstÀllning tycker jag hellre att du satsar pÄ att skaffa ett uppfödarnummer. Asp (stambokansvarig) Àr snabb med pappren och det Àr ursmidigt att skaffa ett uppfödarnummer. Personligen hade jag inte velat senare bli sittande med en kelis i onödan som inte kan tillföra nÄgot i min Avel (alltsÄ ungen som du tÀnkt spara ur kelkullen). Brukar lÀtt bli ett irritationsmoment annars om man har flera burar fulla med för aveln vÀrdelösa kaniner.
Men jag ska egentligen inte sĂ€ga sĂ„ mycket dĂ„ jag Ă€r kaninsveriges kelissamlare nummer 1, jag har nĂ€stan fler kelkaniner Ă€n avelsdjurđ