Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kullplanering
LĂ€st 978 ggr
lindqvist96
2

FrÄgor ang. kaninungar

Hej!🙂

Till vĂ„ren har jag eventuellt tĂ€nkt ta en kull pĂ„ min dvv hona (renrasig m. stamtavla), jag Ă€r sjĂ€lv ingen registrerad uppfödare Ă€nnu, men denna kull blir endast till kel. 

Det jag funderat pĂ„ Ă€r vad en rimlig summa för kaninungarna ska vara? (Jag gör icke detta pĂ„ grund av pengar, men vill inte ha för lĂ„gt pris sĂ„ att det lockar fel mĂ€nniskor.) 

Vad Àr viktigt enligt er att skriva i annonsen?

Tycker ni det Ă€r en bra idĂ© med en intressekoll innan? 

Det Ă€r vad jag har för tankar i huvudet just nu i alla fall
 Kan hĂ€nda att det kommer fler frĂ„gor senare...😊

Peak303
1

Är tanken inte att spara ungar sjĂ€lv ser jag tyvĂ€rr inget syfte med en kull. 

Rimlig summa: Beror helt och hÄllet pÄ vad djuren har för meriter, vad det Àr för kull, vad det Àr för ras, fÀrg osv osv.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, SkÄne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

lindqvist96
0

#1 Blir det en kull ska jag behÄlla en hona, samt att en slÀkting eventuellt tar en.

Vill att honan ska ha en kull innan hon fyller 1 Är sÄ hon kan anvÀndas i Avel senare. :)

Peak303
0

#2 Det Àr en myt med att honan mÄste ha kull innan 1 Är. Tar sjÀlv första kullar nÀr mina Àr minst 1,5 Är.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, SkÄne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

lindqvist96
0

#3 Jahaja, det har jag inte hört förut. Ju mer man vet.. â˜ïž

[RC1393]
0

Har du tĂ€nkt föda upp för utstĂ€llning tycker jag hellre att du satsar pĂ„ att skaffa ett uppfödarnummer. Asp (stambokansvarig) Ă€r snabb med pappren och det Ă€r ursmidigt att skaffa ett uppfödarnummer.  Personligen hade jag inte velat senare bli sittande med en kelis i onödan som inte kan tillföra nĂ„got i min Avel (alltsĂ„ ungen som du tĂ€nkt spara ur kelkullen). Brukar lĂ€tt bli ett irritationsmoment annars om man har flera burar fulla med för aveln vĂ€rdelösa kaniner.

Men jag ska egentligen inte sĂ€ga sĂ„ mycket dĂ„ jag Ă€r kaninsveriges kelissamlare nummer 1, jag har nĂ€stan fler kelkaniner Ă€n avelsdjur😊