Karantän, hur göra det bäst?
Har hört så mycket om smittor och sjukdomar på kanin de senaste månaderna, så jag planerar att sätta de två nya individerna jag får hem efter jul i en liten egen karantän ett bra tag innan de får vara i samma uterum som mina andra.
1.Hur länge brukar vara lagom? Veckor, månader?
2. Ska de två nya helst sitta i separata burar (det är unge + mor)?
3. Ska jag hålla dem inomhus (separat rum) eller utomhus?
4. Vad ska jag hålla utkik efter när det gäller ev. sjukdomar?
5. Några allmäna tips? angående karantän?
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
1.Hur länge brukar vara lagom? Veckor, månader? Rekommendationen är minst 2 veckor, men gärna längre.
2. Ska de två nya helst sitta i separata burar (det är unge + mor)? Är tanken att de ska gå tillsammans och de har gått tillsammans innan så ja, men jag skulle dela.
3. Ska jag hålla dem inomhus (separat rum) eller utomhus? Beror på vad som passar, se bara till att inte hantera dessa kaniner först. Egen utrustning till karantän och även andra kläder, tvätta händerna emellan. I ett annat rum och stängd dörr om du har de inne, i andra änden av gården om det är ute.
4. Vad ska jag hålla utkik efter när det gäller ev. sjukdomar? Kolla så de äter och bajsar som de ska, inte går ned i vikt omotiverat, inte snorar och varar eller liknande. Att de verkar fungera som de ska helt enkelt.
5. Några allmäna tips? angående karantän? Vet inte riktigt vad du vet sedan innan men var stenhård på grejerna i punkt tre. Ställer du ut/tävlar med kaninerna gäller samma sak, tävlingskaninerna måste sättas i karantän efter tävling annars är karantän meningslös att ha eftersom även tävlingskaninerna kan dra med sig något hem.
4 veckor skulle jag ha dem i karantän. Eftersom de kommer ifrån samma besättning bär dem troligen samma skit ändå om dem är smittade av någonting så du kan absolut fortsätta ha dem tillsammans. Om du ska ha dem inne eller ute beror på hur du ska ha dem.
Det är rätt mycket att tänka på med karantän. Ska du ha dem inomhus ska dörren till det rummet alltid vara stängt, även om du "bara" ska hämta någonting. Om du har möjlighet är det smart att ha allting till dem i samma rum, så som nytt hö, spån, ev. foder för att undvika att gå mellan dina besättningar (de nya och gamla djuren dvs). Ska du ha dem på gården bör det vara så långt bort som möjligt från de gamla djuren.
Hantera alltid de nya djuren sist och ha helst inte samma kläder med dem som du har med dina gamla djur. Matskålar, hus och liknande ska givetvis stanna hos de nya djuren hela tiden och därefter rengöras noggrant innan de får användas av de gamla djuren igen. Diska inte deras matskålar och liknande tillsammans med de gamla djuren medan de är i karantän.
Så få människor som möjligt som rör sig i karantän desto bättre, för att undvika att sprida vidare smittan.
Jättebra svar, tack så mycket!
Smart det där med att alltid hantera de nya djuren sist, det hade jag inte tänkt på. Och att ha allt i samma rum. Nu ska jag tänka så att hjärnan knakar en stund på hur jag ska organisera detta.
www.alrunans.weebly.com/
Finns det något speciellt "super-medel" man kan rengöra burar, hus och annat med?
www.alrunans.weebly.com/
#4 Virkon S